Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bamse och vulkanön

Startat av gstone, 25 augusti 2021 kl. 12:21:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2022 kl. 20:32:20Personligen tycker jag faktiskt inte att tjänster för Video on Demand verkligen kan klassas som streamingtjänster, då jag i begreppet streamingtjänster läser in abonnemangstjänster.

Viaplay är ju förvisso både en streamingtjänst och en Video on Demand-tjänst, men i just det här fallet är det alltså butiksdelen som åsyftas och inte streamingdelen...
Betalningsmodellen har väl inget att göra med om man ska klassa det som streaming eller ej? Tekniskt fungerar det precis likadant, det är bara en fråga om hur man betalar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 december 2022 kl. 20:42:37Betalningsmodellen har väl inget att göra med om man ska klassa det som streaming eller ej? Tekniskt fungerar det precis likadant, det är bara en fråga om hur man betalar.
Rent tekniskt sett ja, men jag skulle personligen ändå aldrig kalla VoD-tjänster för streaming trots att man ju förvisso streamar på samma sätt - det verkar också vara gängse standard hos journalister m.fl., där enbart abonnemangstjänster går under betäckningen streamingtjänster.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2022 kl. 20:48:52Rent tekniskt sett ja, men jag skulle personligen ändå aldrig kalla VoD-tjänster för streaming trots att man ju förvisso streamar på samma sätt - det verkar också vara gängse standard hos journalister m.fl., där enbart abonnemangstjänster går under betäckningen streamingtjänster.
Engelska Wikipedia nämner faktiskt Netflix, Disney+ m.fl. tjänster i artikeln om VOD och kallar dem för "Subscription VOD (SVOD) services". Så skillnaden - om man nu kan tala om en skillnad - är väldigt liten.

Förr i tiden kunde man separera VOD som en egen företeelse när det användes helt annan teknik, t.ex. speciella boxar. Men idag är VOD och streaming i praktiken samma sak. Det är bara olika betalningsmodeller.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2022 kl. 16:44:55Då är nog min enda utvägen att se filmen på en streamingstjänst, undrar var man kan streama den...? (kanske någon streamingstjänst med svenska filmer eller någonting sånt)
Jag tyckte du att du inte tänkte se den ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Det är väligt tråkigt och dumt att  inte Bamse och vulkanön släppets på DVD :( :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  1 maj 2023 kl. 11:55:11Jag tyckte du att du inte tänkte se den ?

Jag tog väl kanske i lite när jag sa det, det är alltid rättvisare att se en film innan man uttalar sig.

Tintin