Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Detta är kanske onödigt att fråga men när kommer Den Lilla Sjöjungfrun (2023) att släppas på DVD/Bluray? (jag har sökt upp det på Discshop men det står inte, kanske för att den hade premiär för ungefär en veckas tid sedan?)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 juni 2023 kl. 21:23:44Detta är kanske onödigt att fråga men när kommer Den Lilla Sjöjungfrun (2023) att släppas på DVD/Bluray? (jag har sökt upp det på Discshop men det står inte, kanske för att den hade premiär för ungefär en veckas tid sedan?)
Har du sökt upp det på Discshop? Det förklarar ju varför du inte hittar något för Discshop finns ju inte längre.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juni 2023 kl. 22:32:51Har du sökt upp det på Discshop? Det förklarar ju varför du inte hittar något för Discshop finns ju inte längre.

Kanske det var CDON jag tänkte?

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 juni 2023 kl. 22:33:44Kanske det var CDON jag tänkte?
Hur många mer online butiker finns det efter Discshop blev borttagen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juni 2023 kl. 22:58:56Hur många mer online butiker finns det efter Discshop blev borttagen?
Av nätbutiker med ett fullgott utbud av svenska DVD- och Blu-Ray-utgåvor är det nog främst CDON, Ginza och Kvarnvideo som finns.

Sen ska man förstås inte glömma bort Amazon.se, som inte minst är ovärderligt i och med att de som har Amazon Prime får gratis frakt på det mesta, men när det gäller DVD/Blu-Ray säljer de inte mycket nordiskt utan har en tydlig övervikt på tyska utgåvor. Vilket ibland duger gott, då tyska utgåvor inte så sällan har svensk text, men det varierar mycket från fall till fall. Så där får man kolla upp noga innan vilka ljudspår och textspår som filmerna har.

Anders M Olsson

Det är förmodligen lite väl tidigt att titta efter DVD- eller Blu-rayutgåvor av Den lilla sjöjungfrun (spelfilmen) redan nu. Men förutom i sortimentet hos nätbutikerna kan man även titta i SF Studios översikt över kommande filmer. Kanske lägger de upp den där med releasedatum innan butikerna hinner göra det?

https://press.sfstudios.se/

Det tycks numera vara SF Studios som distribuerar Disneys filmer på fysisk media. Disney verkar ha avvecklat sin egen distribution i Norden.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 juni 2023 kl. 07:27:45Det är förmodligen lite väl tidigt att titta efter DVD- eller Blu-rayutgåvor av Den lilla sjöjungfrun (spelfilmen) redan nu. Men förutom i sortimentet hos nätbutikerna kan man även titta i SF Studios översikt över kommande filmer. Kanske lägger de upp den där med releasedatum innan butikerna hinner göra det?

https://press.sfstudios.se/

Det tycks numera vara SF Studios som distribuerar Disneys filmer på fysisk media. Disney verkar ha avvecklat sin egen distribution i Norden.

Det var mer än jag visste, när hände det?

Som jag förstått set så har det varit såhär i fysisk media i Norden (Sverige, Danmark, Norge & Finland) genom åren (rätta mig om jag har fel någonstans);

- Select Video AB (1981-1987)

- Egmont Film AB (1988-våren 1992)

- Buena Vista Home Video (sommaren 1992-augusti 1994)

- övergpngsperiod: Buena Vista Home Video & Buena Vista Home Entertainment (oktober 1994-april 1995)

- Buena Vista Home Entertainment (maj 1995-mars 2008)

- Walt Disney Studios Home Entertainment (februari 2008-uppåt)

Värt att nämna att Buena Vista Home Video, Buena Vista Home Entertainment och Walt Disney Studios Home Entertainment i själva verket är exakt samma distributions-företag som jag förstått det)

Rätta mig gärna om jag har fel, men som jag förstått det så var det under sommaren 1992 som Buena Vista i Sverige (som sedan skulle komma att distribuera samtliga Disney-utgivningar från och med då) invigdes?

På tal om det, både Skönheten och Odjuret (som spelades in juni-juli 1992 och hade Sverigepremiär 1992-11-20) och omdubbningen av Peter Pan (som spelades in juni 1992 och hade Svensk nypremiär på bio 1992-07-31) spelades in ungefär i samband med att Egmont Film AB övergick till Buena Vista Home Video, det är också samma år som EuroDisney Resort Paris öppnade, den öppnades 1992-04-12 och redan under våren 1994 så döptes den parken om till Disneyland Paris.

Disneyfantasten

Nu har jag en ny fråga;

Hur skriver man C med en ring runtom? (alltså hur man skriver den med tangentbordet)

Ni vet, sådana Disney använt längst ner på baksidan av sina VHS/DVD-utgåvor;

- C The Walt Disney Company = fram till augusti 1996

- C Disney = från augusti 1996 fram till augusti 2001

- C Disney Enterprinces Inc = från september 2001 fram till april 2003

- C Disney = från april 2003 och uppåt

- C Buena Vista Pictures Distribution, Inc = används på VHS-utgåvorna av spelfilmerna fram till hösten 1996

- C Jim Henson Productions, Inc = används på VHS-utgåvan av Mupparnas Julsaga

- C Touchstone Pictures = används på VHS-utgåvan av The Nightmare Before Christmas

- C Buena Vista Home Entertainment, Inc = används på VHS-utgåvan av Lånarna samt VHS/DVD-utgåvorna av Spy Kids 1 & 2

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 juni 2023 kl. 10:35:40Nu har jag en ny fråga;

Hur skriver man C med en ring runtom? (alltså hur man skriver den med tangentbordet)
Menar du copyrightsymbolen? Alltså ©

Disneyfantasten


gstone

Skulle någon med jättebra minne kunna skriva upp rollistan till båda dubbningarna av Nöttknäpparprinsen ?

Båda brukade finnas på Youtube.

En hade rollista i eftertexterna och den andra hade det i beskrivningen   ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Vilken är Christian Hedlunds favorit ninja Turtle ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Dubintrested

Vad händer med autogiro om man avbryter sina abonnemang? Dras pengar automatiskt fast det inte längre finns nån faktura?

gstone

Vill någon se bilder på saker jag köpte i London ?

Jag kan lägga up det  >:( :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Citat från: gstone skrivet  6 juni 2023 kl. 13:05:22Vill någon se bilder på saker jag köpte i London ?

Jag kan lägga up det  >:( :D
Gärna. :D