Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

 Jag är VÄLDIGT nyfiken på vilka dom svenska rösterna i den australiska  barnfilmen
Napoleon - den lilla modiga valpen från 1995 är ?! som har svenskt tal både på VHS och DVD !
;D
Konsigt nogvärkar en lista över orgial rster också svår att hittadåolikahemsidorlista olika personer förolikaroller.

Men från vad kunatutgranska värkri alla fall Catherine Lambert,Blythe Danner,Carol Kane, Joan Rivers,Sally Stevens och Dame Edna Everage vara bland rösterinai originalet !   :o
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 februari 2020 kl. 12:44:44
Jag är VÄLDIGT nyfiken på vilka dom svenska rösterna i den australiska  barnfilmen
Napoleon - den lilla modiga valpen från 1995 är ?! som har svenskt tal både på VHS och DVD !
;D
Tyvärr vill jag minnas att Napoleon - den modiga lilla valpen helt saknade utsatta dubbcredits både på VHS och DVD, även fast jag ska dubbelkolla för säkerhets skull. :(

Filmen distribuerades av Sandrew Metronome, och då VHS-utgåvan gavs ut 1998 är det nog ett rimligt antagande att dubbningen gjordes då (eller möjligen redan 1997). Företaget finns visserligen kvar än idag, men har bytt ägare ett par gånger sedan den tiden och numera finns företaget bara kvar i Danmark (det svenska kontoret är nedlagt). Tyvärr tror jag det är mycket osannolikt att Sandrew Metronome skulle ha kvar creditlistor till 22 år gamla produktioner, men jag kan för all del göra ett försök och höra med dem. Men även om de mot förmodan skulle ha kvar listor från den tiden, så finns de förmodligen inte digitalt utan bara på papper, och det är inte många som har tid och ork att börja gräva i pappersarkiv för att få fram uppgifter. :(

På rak arm kommer jag inte ihåg om jag kände igen någon/några av rösterna, men utifrån distributören och tidsperioden skulle jag personligen sätta en slant på att dubbningen sannolikt gjordes av Sun Studio i Köpenhamn. Om min gissning stämmer innebär ju det tyvärr att man inte kan få fram creditlistor från dubbningsstudion heller (d.v.s. nuvarande SDI Media).

Kort sagt tror jag tyvärr chansen är liten att det ska gå att få fram någon slags officiella credits till den här filmen, men jag ska göra ett tappert försök ändå. :)

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 april 2018 kl. 23:06:15
Detta är det jag har fått i informationsväg, dubbningen ska vara utförd 1996.

Gustaf Åkerblom
Dan Bratt
Kenneth Milldoff
Håkan Mohede
Helen Sjöholm
Mikael Roupé
m.fl.

Undrar vem av all dom som dubbar Mickey Rooney på Svenska ? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2020 kl. 13:05:19
Tyvärr vill jag minnas att Napoleon - den modiga lilla valpen helt saknade utsatta dubbcredits både på VHS och DVD, även fast jag ska dubbelkolla för säkerhets skull. :(

Filmen distribuerades av Sandrew Metronome, och då VHS-utgåvan gavs ut 1998 är det nog ett rimligt antagande att dubbningen gjordes då (eller möjligen redan 1997). Företaget finns visserligen kvar än idag, men har bytt ägare ett par gånger sedan den tiden och numera finns företaget bara kvar i Danmark (det svenska kontoret är nedlagt). Tyvärr tror jag det är mycket osannolikt att Sandrew Metronome skulle ha kvar creditlistor till 22 år gamla produktioner, men jag kan för all del göra ett försök och höra med dem. Men även om de mot förmodan skulle ha kvar listor från den tiden, så finns de förmodligen inte digitalt utan bara på papper, och det är inte många som har tid och ork att börja gräva i pappersarkiv för att få fram uppgifter. :(

På rak arm kommer jag inte ihåg om jag kände igen någon/några av rösterna, men utifrån distributören och tidsperioden skulle jag personligen sätta en slant på att dubbningen sannolikt gjordes av Sun Studio i Köpenhamn. Om min gissning stämmer innebär ju det tyvärr att man inte kan få fram creditlistor från dubbningsstudion heller (d.v.s. nuvarande SDI Media).

Kort sagt tror jag tyvärr chansen är liten att det ska gå att få fram någon slags officiella credits till den här filmen, men jag ska göra ett tappert försök ändå. :)


Okej. Dumt att dom inte hade utsatta dubbcredits ! >:(

Jag HTAR när bolag gör så det gjord mig så arg att jag gjord mig av med min dvd av Agent Freddie - i hans majestäts hemliga tjänst ! >:(   Gav filmen till min halv kusin istället  :D


TYCERALLA SVENSK DUBBADEFILMER BORD HA rösterna utsatta på dvdn !


Jag köpt fakiskt Justin och de Tappra Riddarna  på Buu Ray och även om några röster var usatta i slutet var det BARA FYRA och när jag mailade utgivingsbolaget och fråga GAV DOM MIG SAMMA FYRA RÖSTER TILLL SAMMA FYRA KARATÄ.

Jag var rätt säker på att jag i mitt mail föreklarde dessa fyra röster var usatta oh det VaR RESTEN AV DOM jag undrade över !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Jag håller fullständigt med dig, men kan du vara snäll att undvika att byta textstorlek och färger i inläggen; annat än i undantagsfall? Det finns nästan aldrig någon anledning att byta textstorlek (framförallt inte mitt i meningar), och att byta färg bör begränsas till där det verkligen behövs (för att betona eller annat). Annars blir inläggen oerhört svårlästa och grötiga...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 februari 2020 kl. 12:51:28
Jag håller fullständigt med dig, men kan du vara snäll att undvika att byta textstorlek och färger i inläggen; annat än i undantagsfall? Det finns nästan aldrig någon anledning att byta textstorlek (framförallt inte mitt i meningar), och att byta färg bör begränsas till där det verkligen behövs (för att betona eller annat). Annars blir inläggen oerhört svårlästa och grötiga...

Tänker du på folk med Epilepsi ?

Jag ber djupast  om ursäkt i fall jag sakade folk med Epilepsi :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(!!!!
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Hur går med credits för Sonic The Hagdehog ? Är det inte idag den kommer ut ?

Eller kommer Sonic filmen till Sverige några veckor senare ? :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 14 februari 2020 kl. 19:48:16
Hur går med credits för Sonic The Hagdehog ? Är det inte idag den kommer ut ?

Eller kommer Sonic filmen till Sverige några veckor senare ? :-\
Idag kommer den ut i USA men på onsdag den nittonde (19) kommer den hit.
Houba !

Daniel Hofverberg

Den har som sagt svensk biopremiär på onsdag, så jag kommer maila UIP om credits nu under helgen. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 februari 2020 kl. 20:22:44
Den har som sagt svensk biopremiär på onsdag, så jag kommer maila UIP om credits nu under helgen. :)

Okej ! :D

Udda med bioprimär på en annan dag än en fredag  ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 14 februari 2020 kl. 21:01:58
Okej ! :D

Udda med bioprimär på en annan dag än en fredag  ???

Inte särskilt, onsdagar och fredagar är standard, måndagar är inte alltför konstigt, men tisdagar och torsdagar däremot
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Du har sagt tidtagare Daniel att det är omöjligt att få credits till 1994 filmen Black Beauty :'( :'( :'( Men kan du i alla fall väg dig på en gissning på vilken studion som kan ha dubbat filmen ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 februari 2020 kl. 17:45:01
Du har sagt tidtagare Daniel att det är omöjligt att få credits till 1994 filmen Black Beauty :'( :'( :'( Men kan du i alla fall väg dig på en gissning på vilken studion som kan ha dubbat filmen ?
Black Beauty (1994 års spelfilm) är dubbad av Kit & Co. (Kit Sundqvists enmansföretag) och inspelad hos Videobolaget i Solna. :)

Jag frågade Kit Sundqvist för några år sedan, men tyvärr hade han inte bevarat några uppgifter alls från den tiden, och det verkar gälla i stort sett allt som han låg bakom. :(

Men han bör med all säkerhet ha regisserat, producerat och varit tekniker (troligen tillsammans med Mikael Berling, som nuförtiden är ljudtekniker på Sveriges Television), och så berättade han att oftast (men inte alltid) brukade han anlita Gunnar Ernblad som översättare.

Längre än så lyckades jag tyvärr inte komma i min efterforskning, utan det är nog bara röstidentifiering som gäller för att få reda på mer. Och så kanske Gunnar kan tänkas komma ihåg om det var så att han översatte just den här filmen. Gunnar Ernblad var väl dock huvudsakligen verksam som översättare tidigare än 1994, så jag misstänker att det kan ha varit någon annan i det här fallet.

gstone

Undrar om den talande ugglan som agerar som en mamma till Sonic i den nya filmen kommer vara med på rollistan eller vara bland övriga röster ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Daniel., Jag hoppa VERKLIGEN DU KAN FÅ TAG I CReDITS TILL The Call of the Wild - Skriet från vildmarken INNAN DEMN SISTA FEBUARI ! Jag vet ju så klart att det inte går innan premiären :) eftersom Disney har en konstigt regel om det :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.