Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vargar, häxor och jättar/Häxor, jättar och troll (Wolves, Witches and Giants)

Startat av Elios, 11 november 2019 kl. 09:31:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Är det någon som minns detta program med lite olika sagor som jag tror gick på ettan för längesen.  :-[
Vet att Jan Nygren var berättarröst.
Men här Claire Wikholm dock:


https://youtu.be/thMPdGBrYz4

Har dock några här på Vhs här hemma hos mig.  ;D

Daniel Hofverberg

Jag kommer väl ihåg den här serien, och den var för all del ganska charmig och välgjord. Det var dock bara på VHS och DVD som den hette Häxor, jättar och troll. På TV var titeln Vargar, häxor och jättar (d.v.s. en mer bokstavlig översättning av originaltiteln Wolves, Witches and Giants).

Serien sändes först på TV1000 1996 - 1997, därefter på SVT 1 1998 - 2001 och slutligen på Barnkanalen 2005 - 2015. Efter det verkar den tyvärr inte ha sänts alls.

Åtminstone på SVTs kanaler var dock Jan Nygren aldrig berättarröst. I säsong 1 var det växelvis Rolf Skoglund och Claire Wikholm som var berättare, och i säsong 2 - 4 var det växelvis de två och Sissela Kyle. Jag vet i dagsläget inte om TV1000 sände serien med samma eller en annan dubbning, men skulle gissa på en annan i och med att SVTs dubb verkar vara gjord av SVT in-house (då Per-Arne Ehlin regisserade).

Jag har dock ett vagt minne av att serien på VHS och DVD hade en annan dubbning, så kanske var det där som Jan Nygren var berättare...?

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 november 2019 kl. 11:07:55

Jag har dock ett vagt minne av att serien på VHS och DVD hade en annan dubbning, så kanske var det där som Jan Nygren var berättare...?


Ja på den videon jag har så var det Jan Nygren som var berättare.
Måste dock säga att ibland lät han verkligen som Pontus Gustafsson. Han kan verkligen förställa rösten som honom. Hehe!  8)

Daniel Hofverberg

Då är det förmodligen så att VHS- och DVD-utgåvorna är omdubbade gentemot TV-sändningarna, med en ny berättarröst.

Elios

Tycker Jan Nygren är en bra berättarröst men är ändå nyfiken på hur Rolf Skoglund lät.  ::)

Elios

Googlade här om dagen men fick aldrig upp något om det då jag alltså sökte på Vargar, Häxor och Jättar eftersom det är ju dem tre skurkarna som är med. Men varför i hela friden heter det inte det och där är ju inga troll med i den!?  :P

Elios

Var ju verkligen tråkigt att Jan Nygren gick bort precis när man såg dessa filmerna.  :-[

Elios

Har denna serien alla sagor mon tro?^^

Elios


Elios

Finns det någon säga här ni tycker saknas som borde ha varit med i serien?  :P

Elios

Tänka sig att dem ersatte de tre små björnarna istället med vargar. Otroligt.  ;D

Elios

Undrar varför dem bytte ut berättarröst i både på Tv och Vhs dubben. Hade väl räckt med bara Jan Nygren tycker jag.  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 november 2019 kl. 11:07:55
Jag vet i dagsläget inte om TV1000 sände serien med samma eller en annan dubbning, men skulle gissa på en annan i och med att SVTs dubb verkar vara gjord av SVT in-house (då Per-Arne Ehlin regisserade).
Jag har nu kollat upp saken närmare, och det finns faktiskt hela tre olika svenska dubbningar av den här serien. TV1000, som var först ut i Sverige med serien, hade en helt annan dubbning än både SVTs sändningar och VHS/DVD-utgåvorna. TV1000s version var dubbad av Mediadubb International, och Hans Lindgren var berättare.

Två år efter att TV1000 började sända serien började SVT sända den, och då var den alltså omdubbad - en dubbning i egen regi, där den första säsongen spelades in i SVTs egna studior medan säsong 2 - 4 spelades in hos Eurotroll (som SVT hyrde in sig hos).

Och sen släpptes både VHS- och DVD-utgåvorna av Pan-Vision 2002; d.v.s. fyra år efter att SVTs dubbning gjordes.

Hade det verkligen varit nödvändigt med tre olika dubbningar av den här serien...? Man kan verkligen fråga sig om SVT försökte att licensiera dubbningen från TV1000, men att de inte ville, eller om SVT aldrig ens försökte utan beställde nydubb på eget bevåg. Och hade det inte varit möjligt för Pan-Vision att få licensiera/köpa in antingen TV1000s eller SVTs dubbning, istället för att dubba om serien ännu en gång...?

Tydligen finns det tre olika dubbningar även i Norge, då serien först hade en norsk dubbning på TV1000, därefter en annan på NRK (norska public service-kanalen) och till sist en tredje på VHS/DVD.

Citat från: Elios skrivet 28 mars 2020 kl. 18:11:26
Undrar varför dem bytte ut berättarröst i både på Tv och Vhs dubben. Hade väl räckt med bara Jan Nygren tycker jag.  ???
Jan Nygren var som sagt den tredje rösten/dubbningen och kom flera år efter både TV1000s och SVTs dubbning, så att bara ha honom hade ju aldrig varit ett alternativ. Men personligen tycker jag att det hade räckt med Hans Lindgrens version på TV1000, som var bra och välgjord.

På gott och ont hade både Hans Lindgren och Jan Nygren en mer "vanlig" och neutral röst, medan både Rolf Skoglund och Claire Wikholm tog i från tårna med en inlevelse som inte är av denna världen; för att få det att låta ännu mer dramatiskt än det faktiskt är. Sissela Kyle (i säsong 2 - 4) hade dock en lite mer neutral och nedtonad röst, som inte tog i lika mycket som de andra två.

Citat från: Elios skrivet 12 januari 2020 kl. 11:27:57
Har denna serien alla sagor mon tro?^^
Kanske inte alla, men i alla fall ganska många. Det finns 52 avsnitt av serien (fördelade på fyra säsonger på 13 avsnitt vardera), plus tre längre specialavsnitt, men jag hittar inget som tyder på att det tredje specialavsnittet (Aladdin) någonsin har sänts eller släppts i Sverige. Jag vet heller inte om alla 52 + 2 avsnitt som sänts på TV även har släppts på VHS/DVD, eller om det var färre. Här kan du se en lista på avsnitten:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wolves,_Witches_and_Giants

gstone

Var kan man köpa serien på dvd ?  och hur ser dvdn ut ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 mars 2020 kl. 18:30:06

Kanske inte alla, men i alla fall ganska många. Det finns 52 avsnitt av serien (fördelade på fyra säsonger på 13 avsnitt vardera), plus tre längre specialavsnitt, men jag hittar inget som tyder på att det tredje specialavsnittet (Aladdin) någonsin har sänts eller släppts i Sverige. Jag vet heller inte om alla 52 + 2 avsnitt som sänts på TV även har släppts på VHS/DVD, eller om det var färre. Här kan du se en lista på avsnitten:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wolves,_Witches_and_Giants

Den här utgåvan tradera annonsen tyder på att hela serien finns på dvd

https://www.tradera.com/item/341128/377182933/haxor-jattar-och-troll-hela-serien-5-dvd-wolves-witches-giants-raritet-
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.