Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Byta namn på Musse Pigg

Startat av Zebastian, 18 oktober 2023 kl. 19:58:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ska man byta namn på Musse Pigg så att det passar mer?

Ja
1 (10%)
Nej
9 (90%)

Antal personer som röstat: 10

Zebastian

Ska man byta namn på Musse Pigg så att det passar mer? Typ Musse Mus? Det skulle inte ens märkas om man bytte för de refererar oftast till karaktären som bara Musse

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 18 oktober 2023 kl. 19:58:55Ska man byta namn på Musse Pigg så att det passar mer? Typ Musse Mus? Det skulle inte ens märkas om man bytte för de refererar oftast till karaktären som bara Musse
Det går ju inte att byta namn på så pass etablerade karaktärer han är ju en av världens kändaste tecknade figurer om inte den kändaste.

Eller rättare sagt det går men det äldre etablerade namnet lever alltid kvar som med Stålmannen till exempel.

Skokaka

Citat från: Zebastian skrivet 18 oktober 2023 kl. 19:58:55Ska man byta namn på Musse Pigg så att det passar mer? Typ Musse Mus? Det skulle inte ens märkas om man bytte för de refererar oftast till karaktären som bara Musse
Tänkte också på att "Musse Mus" är väl mer en direkt översättning, men det är för sent då han har hetat Musse Pigg i alla dessa år... Så jag själv känner mig nöjd med namnet.

Som Steffan säger så är Musse redan tillräckligt världskänd så det finns ingen anledning till att byta namnet, och själv tycker jag att det vore en besvikelse om han bytte namn...

Lillefot

Likt Steffan och Skokaka tycker jag itne ett namnbyte skulle fungera vid det här laget. Även om det teknist sett vore en mer korrekt översättning, har namnet Musse Pigg nu blivit så etablerat att en förändring endast skulle orsaka irritation.

Exempelvis vore det ju alltför konstigt om Joakim von Anka skulle börja kallas för "Morbror Joakim" av Kalle och Knattarna, hur korrekt det egentligen är i en svensk kontext.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Zebastian

Varför säger ni alla att Musse är för etablerad för namnbyte när literally varenda superhjälte som någonsin funnits översätt på svenska har bytt till originalnamnet?

gstone

Citat från: Zebastian skrivet 19 oktober 2023 kl. 22:49:50Varför säger ni alla att Musse är för etablerad för namnbyte när literally varenda superhjälte som någonsin funnits översätt på svenska har bytt till originalnamnet?
Musse är mycket mer väl känd än dom !!

I sverige menar jag.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Zebastian

Citat från: gstone skrivet 19 oktober 2023 kl. 22:58:39Musse är mycket mer väl känd än dom !!

I sverige menar jag.
Fast de är ju inte okända heller!

gstone

Citat från: Zebastian skrivet 18 oktober 2023 kl. 19:58:55Ska man byta namn på Musse Pigg så att det passar mer? Typ Musse Mus? Det skulle inte ens märkas om man bytte för de refererar oftast till karaktären som bara Musse
Det är en av dom mest idotiska ideer jag hört :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: Zebastian skrivet 19 oktober 2023 kl. 22:49:50Varför säger ni alla att Musse är för etablerad för namnbyte när literally varenda superhjälte som någonsin funnits översätt på svenska har bytt till originalnamnet?
För att superhjältar har haft olika namn genom historien - Musse Pigg har haft ett svenskt namn sedan start.

Anders M Olsson

Citat från: Lilla My skrivet 21 oktober 2023 kl. 20:54:09För att superhjältar har haft olika namn genom historien - Musse Pigg har haft ett svenskt namn sedan start.
Musse Pigg har faktiskt även haft namnet Micky Mus i Sverige, men förmodligen bara i Hemmets Veckotidning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2023 kl. 21:51:07Musse Pigg har faktiskt även haft namnet Micky Mus i Sverige, men förmodligen bara i Hemmets Veckotidning.
Vilket ju egentligen var ett bättre namn...

Men oavsett vilket är det alldeles för sent att börja döpa om Musse Pigg nu - nu får han lov att fortsätta heta så, trots att det språkligt inte är optimalt. Det tåget har liksom redan gått, på samma sätt som det också är alldeles för sent att ändra farbror Joakim till morbror Joakim, trots att det ju är det korrekta sett till släktförhållandena. Men det kan man tyvärr inte göra något åt nu, utan nu får vi alla lov att leva med de val som de ursprungliga översättarna gjorde...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 oktober 2023 kl. 01:38:20Vilket ju egentligen var ett bättre namn...

Men oavsett vilket är det alldeles för sent att börja döpa om Musse Pigg nu - nu får han lov att fortsätta heta så, trots att det språkligt inte är optimalt. Det tåget har liksom redan gått, på samma sätt som det också är alldeles för sent att ändra farbror Joakim till morbror Joakim, trots att det ju är det korrekta sett till släktförhållandena. Men det kan man tyvärr inte göra något åt nu, utan nu får vi alla lov att leva med de val som de ursprungliga översättarna gjorde...
Jag kunde inte sagt det bättre själv ☺️👍
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Men nu när jag tänker efter så undrar jag hur de kom upp med att han heter "Musse Pigg" då han är ju inte riktigt en gris, utan en mus. Ja, ganska förvirrande...