Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Felcreditering

Startat av Steffan Rudvall, 3 april 2021 kl. 15:35:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

I sångtextsregistret och Daniels recension av avsnitt 14 - 54 påstås det att Haakon Pedersen sjunger Nya äventyr med Nalle Puh introt i KM Studio dubbningar, vilket är fel då Anders Öjebo sjunger alla KM Studios versioner av Nya äventyr med Nalle Puh introt. Detta borde korrigeras!

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  3 april 2021 kl. 16:17:41
Du har inga bevis  >:(
Det är ju hur enkelt som helst att höra att det är Anders Öjebo! Det står till och med i den svenska bildversionen.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 april 2021 kl. 16:19:47
Det är ju hur enkelt som helst att höra att det är Anders Öjebo! Det står till och med i den svenska bildversionen.

Precis. Gstone, du kan själv lyssna
här.

Daniel Hofverberg

Ja, av någon anledning har KM Studio och/eller Disney gjort någon dundertabbe, så att Haakon Pedersen officiellt crediterats för sången i Nya äventyr med Nalle Puh, trots att det ju är solklart att det i själva verket är Anders Öjebo. Hur exakt det har gått till som vet jag inte, men jag kan bara gissa att det skett någon förväxling i och med att Piff & Puff - Räddningspatrullen bör ha dubbats ungefär samtidigt.

Jag korrigerade den felaktiga crediteringen i Dubbningshemsidans creditlistor för flera år sedan, men tydligen missade jag att ändra i recensionen och i Sångtextregistret. Jag ber så mycket om ursäkt för det. :(

Jag ska åtgärda det snarast, tack för att ni upptäckt det. :)

Disneyfantasten

Sixten är felcrediterad på Svenska röster & credits här på Dubbningshemsidan, Michael Blomqvist är felaktigt crediterad men det råder ingen tvekan om att det är Andreas Nilsson!  :) (det vet jag för avsnittet sändes igår)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 april 2021 kl. 20:48:46
Sixten är felcrediterad på Svenska röster & credits här på Dubbningshemsidan, Michael Blomqvist är felaktigt crediterad men det råder ingen tvekan om att det är Andreas Nilsson!  :) (det vet jag för avsnittet sändes igår)
Hmm, märkligt... Jag vill minnas att mina uppgifter kommer från Disney+, men på SVT är mycket riktigt Andreas Nilsson crediterad som Sixten.

Även Disney+ uppgifter borde ju vara tillförlitliga, då båda källorna borde komma från Disneys officiella uppgifter, så frågan är om det betyder att Sixten varierar mellan olika skådespelare i olika avsnitt...? Eller om Disney+ uppgifter är felaktiga...?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 april 2021 kl. 20:59:15
Hmm, märkligt... Jag vill minnas att mina uppgifter kommer från Disney+, men på SVT är mycket riktigt Andreas Nilsson crediterad som Sixten.

Även Disney+ uppgifter borde ju vara tillförlitliga, då båda källorna borde komma från Disneys officiella uppgifter, så frågan är om det betyder att Sixten varierar mellan olika skådespelare i olika avsnitt...? Eller om Disney+ uppgifter är felaktiga...?

Tror du det kan vara samma sak med Krokhand, då Jan Åström står crediterad under "övriga röster", medan Michael Blomqvist står angiven, borde inte det innebära att Jan Åström är kvar i sin roll, eller varierar det mellan dessa två?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 april 2021 kl. 21:09:54
Tror du det kan vara samma sak med Krokhand, då Jan Åström står crediterad under "övriga röster", medan Michael Blomqvist står angiven, borde inte det innebära att Jan Åström är kvar i sin roll, eller varierar det mellan dessa två?
Svår fråga... Jag ska höra med "TV-seriegurun" på Disney Character Voices International i Köpenhamn, och se om han kan skicka över så kallade Contract Inventory Sheets till Trassel (en lista över alla rollfigurer och skådespelare i alla avsnitt per säsong, som dubbningsstudion sammanställer åt Disney som del av kontraktet) - dessa bör innehålla samtliga rollfigurer och skådespelare i varenda avsnitt av serien, och bör således vara så tillförlitligt som det kan bli. :)

Förmodligen är det utifrån dessa Contract Inventory Sheets som Disney sedan sammanställer creditlistor (på bl.a. SVT och Disney+), men det kan förstås alltid uppstå misstag; varför dessa dokument förmodligen är mer tillförlitliga - plus att man då får en överblick, och kan se om rollfigurer byter röst mellan olika avsnitt och/eller säsonger.

Tyvärr kan det ibland ta lång tid att få svar från Disney Character Voices, men det kan vara värt väntan då dessa listor brukar vara så tillförlitliga som det överhuvudtaget kan bli; således inget behov av att gissa sig till eller spekulera om någonting...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 april 2021 kl. 05:23:28
Ja, av någon anledning har KM Studio och/eller Disney gjort någon dundertabbe, så att Haakon Pedersen officiellt crediterats för sången i Nya äventyr med Nalle Puh, trots att det ju är solklart att det i själva verket är Anders Öjebo. Hur exakt det har gått till som vet jag inte, men jag kan bara gissa att det skett någon förväxling i och med att Piff & Puff - Räddningspatrullen bör ha dubbats ungefär samtidigt.

Jag korrigerade den felaktiga crediteringen i Dubbningshemsidans creditlistor för flera år sedan, men tydligen missade jag att ändra i recensionen och i Sångtextregistret. Jag ber så mycket om ursäkt för det. :(

Jag ska åtgärda det snarast, tack för att ni upptäckt det. :)
Det är ingen felcreditering men i sångtextregistret finns det ett fel på sångtexten till Media Dubbs version av Nya äventyr med Nalle Puh intro det borde stå men eftersom att nästa rad lyder Ibland är det så, att vi ensamma gå.

Vize

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 april 2021 kl. 05:23:28
Jag ska åtgärda det snarast, tack för att ni upptäckt det. :)
Ja, gör det hellre nu, kan ju inte ta många sekunder att ändra ett namnfält

Vize

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 april 2021 kl. 19:25:44
Det är ingen felcreditering men i sångtextregistret finns det ett fel på sångtexten till Media Dubbs version av Nya äventyr med Nalle Puh intro det borde stå men eftersom att nästa rad lyder Ibland är det så, att vi ensamma gå.
Ja och varför tala om män när huvudpersonen är en nallebjörn och alla karaktärerna är djur.

Steffan Rudvall

Citat från: Vize skrivet 12 april 2021 kl. 19:33:37
Ja och varför tala om män när huvudpersonen är en nallebjörn och alla karaktärerna är djur.
Jag har nu skickat en komplettering den ska bara granskas först.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 april 2021 kl. 19:44:04
Jag har nu skickat en komplettering den ska bara granskas först.

Pratar du om komplettering till creditlistan av Nya Äventyr Med Nalle Puh? (alltså komplett creditlista till både MediaDubbs version 1989, KM Studios version 1990-1993 och KM Studios version 2002-2003)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 april 2021 kl. 20:35:19
Pratar du om komplettering till creditlistan av Nya Äventyr Med Nalle Puh? (alltså komplett creditlista till både MediaDubbs version 1989, KM Studios version 1990-1993 och KM Studios version 2002-2003)
Det kallas kompletteringar när man vill ändra eller lägga till något i Dubbningshemsidans sångtextregister.