Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Musik på youtube

Startat av moviefan, 30 mars 2021 kl. 16:25:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Jag har en fråga ang disney covers m.m på youtube.  Det finns många som filmat sig när de sjunger disney musik. Kan det bli rättighetsproblem när man lägger upp videos, med deras musik ?  Jag gjorde egen fanvideo till mitt Vipeholm projekt. Jag använde Speechless, för att den passar till vad videon handlar om. 


https://youtu.be/T3yupKgcC_I


MOA

Citat från: moviefan skrivet 30 mars 2021 kl. 16:25:18
Jag har en fråga ang disney covers m.m på youtube.  Det finns många som filmat sig när de sjunger disney musik. Kan det bli rättighetsproblem när man lägger upp videos, med deras musik ?  Jag gjorde egen fanvideo till mitt Vipeholm projekt. Jag använde Speechless, för att den passar till vad videon handlar om. 


https://youtu.be/T3yupKgcC_I
Brukar få copyright på mina covers

Goliat

Citat från: moviefan skrivet 30 mars 2021 kl. 16:25:18
Jag har en fråga ang disney covers m.m på youtube.  Det finns många som filmat sig när de sjunger disney musik. Kan det bli rättighetsproblem när man lägger upp videos, med deras musik ?  Jag gjorde egen fanvideo till mitt Vipeholm projekt. Jag använde Speechless, för att den passar till vad videon handlar om. 


https://youtu.be/T3yupKgcC_I

Det bästa är att man ber om att få lov att använda. Dock lägger de garanterat en "copyright note", i brist på ord som betyder att du inte kan få pengar för avsnittet utan att när någon lyssnar så går pengarna till dem (Disney)

Det är inga problem på så vis. Vad jag tror. De söker inte för rättsliga saker när någon gör fan-made-saker. Det sprider ju bara glädje och får fler tittare. De gör sällan något mot fans. (Det är rätt dumt att bli av med, då de mister inkomst)

Däremot så är de känsliga om man använder film-material, som att någon lägger upp hela filmer. Det brukar de reagera på, men det är inte fallet nu.

Vill du ge ut låten på fysisk skiva eller digitalt via någon streamingtjänst så får man gå lite andra vägar. Då ska den registreras hos stim och bara korrekt inlagd, nu minns jag inte cover men tror knappt man får något för det om ens 0 kr. Det är ju inte heller fallet.

Fin bakgrund till användandet av den. 😊

(Skriver på mobil så fel ord kan förekomma)

MOA

Citat från: papperskorg skrivet 31 mars 2021 kl. 05:12:06
Det bästa är att man ber om att få lov att använda. Dock lägger de garanterat en "copyright note", i brist på ord som betyder att du inte kan få pengar för avsnittet utan att när någon lyssnar så går pengarna till dem (Disney)
Ja de e de jag får

MOA

Här e en cover av mig

Goliat

Citat från: MOA skrivet 31 mars 2021 kl. 12:40:38
Ja de e de jag får

Brukar sällan vara problem. De tjänar ju på att folk gör covers.  8)

MOA

La upp en cover idag & fick inga problem