Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Rex och hans vänner - Ett dinosaurieäventyr (We're Back! A Dinosaur's Story)

Startat av Igthorn, 4 maj 2011 kl. 12:55:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet 19 september 2018 kl. 21:14:36
Jag själv känner endast till en dubbning av Rex och hans vänner. Där rösterna görs av Sture Ström, Hasse Johnson, Annelie Berg, Myrra Malmberg, Gunnar Ernblad m.fl.  :)

Jag har inte listat ut vem som gör pojken Louie, men hans röst borde vara antingen Martin Carlberg eller Fredrik Melander.

Om Louies röst låter som Kanta i originaldubbningen av Min Granne Totoro (och vars röst återfinns som röstprov i Min Granne Totoro-tråden) så är det troligen Martin Carlberg. Om inte, är det troligen Fredrik Melander. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

GregKat

Citat från: TonyTonka skrivet 19 september 2018 kl. 15:21:19
Jag valde att fortsätta om "Rex och hans vänner" här för att inte kapa tråden om Min granne totoro.

Finns det mer än en dubbning av filmen? För här i tråden står det att Sture Ström ska spela Rex och att Annelie Berg medverkar i övriga roller, men i tråden "Önska creditslistor" har Disneyfantasten (under namnet Elias Prenbo, innan han registerade sig) postat en annan creditslista där bland annat Stefan Ljungqvist, Åsa Göransson och Linus Wahlgren nämns?  ???

http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg19569#msg19569

Med tanke på hur han började inlägget så skulle jag vilja påstå att han kopierat listan från Wikipedia, som då kom från trollet som "förstört" otroligt många svenska wikiartiklar med påhittade creditlistor och/eller information som inte varit relevant alls, i stil med "Många svenskar har rest till Japan, från städerna x, y och z" där flera av städerna inte ens varit svenska... Nog om det. Kolla bara gärna upp vem som lagt till uppgifterna på wikisidorna och kolla gärna vad mer personen ändrat och kvaliteten på de ändringarna. Om de andra ändringarna verkar vara konstiga, påhittade eller helt irrelevanta, så lär även det ni just hittade där vara det.

Jag vet inte inte heller om det kan tänkas finnas en annan dubbning, även om det mesta tyder på att det inte gör det. Den mest kända dubbningen, som visats på TV och släppts på VHS och är i alla fall den med Sture Ström, Myrra Malmberg och Hasse Jonsson.

Citat från: TonyTonka skrivet 20 september 2018 kl. 15:20:42
Om Louies röst låter som Kanta i originaldubbningen av Min Granne Totoro (och vars röst återfinns som röstprov i Min Granne Totoro-tråden) så är det troligen Martin Carlberg. Om inte, är det troligen Fredrik Melander. :)

Det stämmer att det är Martin Carlberg som gör rollen. Det hörs klart och tydligt, om inte Fredrik Melander skulle vara någon med en otroligt lik röst. Jag vet faktiskt inte ens vem det är, så det är väl svårt att utesluta honom till 100 %.

(PS. Efter lite research så verkar det som att Martin Carlberg blivit felcrediterad som Fredrik Melander på flera ställen på nätet, vilket antagligen beror på den tidigare felaktiga creditlistan av Rex och hans vänner. Det enda jag hittar om någon "Fredrik Melander" alls är en Beck-karaktär, och då vi vet att det är ett troll som står bakom wikilistan så känns det inte alltför otroligt att den skrivit in div. fiktiva karaktärer. Så det är nog inte alls så otroligt att hen skrivit in påhittade namn hejvilt. Ta bara exemplet med Paola Saka från den här tråden: http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=4992.0)

TonyTonka

Citat från: GregKat skrivet 20 september 2018 kl. 15:55:05
Med tanke på hur han började inlägget så skulle jag vilja påstå att han kopierat listan från Wikipedia, som då kom från trollet som "förstört" otroligt många svenska wikiartiklar med påhittade creditlistor och/eller information som inte varit relevant alls, i stil med "Många svenskar har rest till Japan, från städerna x, y och z" där flera av städerna inte ens varit svenska... Nog om det. Kolla bara gärna upp vem som lagt till uppgifterna på wikisidorna och kolla gärna vad mer personen ändrat och kvaliteten på de ändringarna. Om de andra ändringarna verkar vara konstiga, påhittade eller helt irrelevanta, så lär även det ni just hittade där vara det.

Jag vet inte inte heller om det kan tänkas finnas en annan dubbning, även om det mesta tyder på att det inte gör det. Den mest kända dubbningen, som visats på TV och släppts på VHS och är i alla fall den med Sture Ström, Myrra Malmberg och Hasse Jonsson.

Det stämmer att det är Martin Carlberg som gör rollen. Det hörs klart och tydligt, om inte Fredrik Melander skulle vara någon med en otroligt lik röst. Jag vet faktiskt inte ens vem det är, så det är väl svårt att utesluta honom till 100 %.

(PS. Efter lite research så verkar det som att Martin Carlberg blivit felcrediterad som Fredrik Melander på flera ställen på nätet, vilket antagligen beror på den tidigare felaktiga creditlistan av Rex och hans vänner. Det enda jag hittar om någon "Fredrik Melander" alls är en Beck-karaktär, och då vi vet att det är ett troll som står bakom wikilistan så känns det inte alltför otroligt att den skrivit in div. fiktiva karaktärer. Så det är nog inte alls så otroligt att hen skrivit in påhittade namn hejvilt. Ta bara exemplet med Paola Saka från den här tråden: http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=4992.0)

Som jag skrev i tråden "King Kong och Mumien dubbade?" så finns det en tidigare barnskådespelare som heter Paolo Saka som medverkat i de svenska dubbningarna av Peter Pan (2003 års film) och Harry Potter och hemligheternas kammare, så därför kan det mycket väl vara honom som skribenten menade, även om dubbningen inte finns i verkligheten. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

Citat från: GregKat skrivet 20 september 2018 kl. 15:55:05
Med tanke på hur han började inlägget så skulle jag vilja påstå att han kopierat listan

Det stämmer att det är Martin Carlberg som gör rollen. Det hörs klart och tydligt, om inte Fredrik Melander skulle vara någon med en otroligt lik röst. Jag vet faktiskt inte ens vem det är, så det är väl svårt att utesluta honom till 100 %.

(PS. Efter lite research så verkar det som att Martin Carlberg blivit felcrediterad som Fredrik Melander på flera ställen på nätet, vilket antagligen beror på den tidigare felaktiga creditlistan av Rex och hans vänner. Det enda jag hittar om någon "Fredrik Melander" alls är en Beck-karaktär, och då vi vet att det är ett troll som står bakom wikilistan så känns det inte alltför otroligt att den skrivit in div. fiktiva karaktärer. Så det är nog inte alls så otroligt att hen skrivit in påhittade namn hejvilt. Ta bara exemplet med Paola Saka från den här tråden: http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=4992.0)

Man ska nog inte utesluta sådär direkt att det inte kan finnas en Fredrik Melander som har dubbat. Enligt Eniro.se finns det en hel del personer i Sverige med det namnet.

GregKat

Citat från: Alexander skrivet 20 september 2018 kl. 16:50:48
Man ska nog inte utesluta sådär direkt att det inte kan finnas en Fredrik Melander som har dubbat. Enligt Eniro.se finns det en hel del personer i Sverige med det namnet.

Det är självklart ingen omöjlighet att det finns en Fredrik Melander som har dubbat. Jag lyckas dock inte hitta trovärdig info om någon Fredrik Melander som dubbat alls. Jag hittar inget om några föreställningar med någon "Fredrik Melander", han finns inte med på Svensk Filmdatabas, de enda träffar du får på SMDB om du söker på "Fredrik Melander" är radioinslag där de intervjuat en statsvetare/forskare med namnet. Visst finns det en hel del med namnet Fredrik Melandet i Sverige, men att man inte skulle lyckas hitta någon om skådespelaren Fredrik Melander känns inte alltför troligt. De få "relevanta" träffar du får är YouTube-klipp där folk felaktigt crediterat honom istället för Martin Carlberg, vilket både hörs och kan bekräftas med hjälp av SMDB.

Om du dock skulle komma över någon film- eller teaterproduktion där en Fredrik Melandet medverkat så får du mer än gärna skriva det! Det hade varit riktigt roligt att höra hur den "riktige" skådespelaren låter! ;)

GregKat

Citat från: TonyTonka skrivet 20 september 2018 kl. 16:36:08
Som jag skrev i tråden "King Kong och Mumien dubbade?" så finns det en tidigare barnskådespelare som heter Paolo Saka som medverkat i de svenska dubbningarna av Peter Pan (2003 års film) och Harry Potter och hemligheternas kammare, så därför kan det mycket väl vara honom som skribenten menade, även om dubbningen inte finns i verkligheten. ^^

Jag förstår inte alls hur jag lyckades missa det. Än mindre efter att ha läst tråden flera gånger... Jag fastnade nog bara i ilskan över att någon har trollat runt på Wikipedia i åtminstone 3 års tid och ändrat åtminstone ett 20-tal artiklar, utan minsta lilla problem... I några få tall ha texterna tagits bort eller ändrats tillbaka, men inte mer än så. Jag ska väl försöka tänka lite mer under nästa rant... ::)

TonyTonka

Citat från: GregKat skrivet 20 september 2018 kl. 17:45:23
Jag förstår inte alls hur jag lyckades missa det. Än mindre efter att ha läst tråden flera gånger... Jag fastnade nog bara i ilskan över att någon har trollat runt på Wikipedia i åtminstone 3 års tid och ändrat åtminstone ett 20-tal artiklar, utan minsta lilla problem... I några få tall ha texterna tagits bort eller ändrats tillbaka, men inte mer än så. Jag ska väl försöka tänka lite mer under nästa rant... ::)

För runt 10 år sedan härjade det också en hel vandaler på Wikipedia som framför allt härjade på Disneyfilmer och svenska röstskådespelare med anknytning till Disneyfilmer. Jag minns till exempel att någon gång stod det på Dumbo-sidan att Emma Wickman gjorde Jim Kråkas röst i 1972 års omdubbning av Dumbo.

En märklig sak i sammanhanget är att jag kan svära på att jag sett (troll?)rollistan för Rex och hans vänner på Svensk filmdatabas, men jag kan i och försej minnas fel.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Gammalt svar men ifall ni undrar så skrev jag det från Wikipedia, iallafall var set så det stod när jag skrev av den...

Men i efterhand märkte jag att det var helt fel, i själva verket är det Sture Ström som spelar Rex, Myrra Malmberg som spelar Elsa och Annelie Berg Bhagavan som spelar Cecilia (den sistnämnda använder här samma stämma som Kvacki i Landet För Längesedan filmerna)

Förresten så kanske Daniel kan sammanfoga denna tråd tillsammans med en annan som har den svenska titeln!  :)

Elios


Disneyfantasten

Sture Ström (Rex), Gunnar Ernblad (Woog, clownen Stubbs och fågel-pappan), Hasse Jonsson (Dweeb Professor Screweyes, Kapten Neweyes och Vorb), Myrra Malmberg (Elsa och Dr Julia Bleeb), Annelie Berg Bhagavan (Cecilia Huthatch och fågel-mamman) samt en oidentifierad pojke (Louie och fågel-ungen Buster) medverkar i filmen, enligt Wikipedia.



MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 april 2023 kl. 09:39:48Sture Ström (Rex), Gunnar Ernblad (Woog, clownen Stubbs och fågel-pappan), Hasse Jonsson (Dweeb Professor Screweyes, Kapten Neweyes och Vorb), Myrra Malmberg (Elsa och Dr Julia Bleeb), Annelie Berg Bhagavan (Cecilia Huthatch och fågel-mamman) samt en oidentifierad pojke (Louie och fågel-ungen Buster) medverkar i filmen, enligt Wikipedia.
Ingen som vet vem barnrösten e?

Erik Friman



Citat från: Alexander skrivet 20 september 2018 kl. 08:13:06Har själv inte forskat fram vem som spelar killen Louie, men det är samma röst som till Pelle Kanin i avsnitt 1 av Beatrix Potters Sagovärld:)
Därifrån jag har fått de två namnen.
Citat från: MOA skrivet  4 april 2023 kl. 14:58:28Ingen som vet vem barnrösten e?
Det görs av Martin Carlberg, som dubbade några filmer som Det var en gång en skog, TV-dubbningen av Brisby och NIMHs hemlighet, Snödrottningen (1995) och Krambjörnarna II samt Familjen Flinta i Mediadubb Internationals version. Vill även minnas att han medverkade TV-dubbningen av Studio Ghiblis filmer Min granne Totoro och Porco Rosso.

MOA

Citat från: Erik Friman skrivet  4 april 2023 kl. 18:45:31Det görs av Martin Carlberg, som dubbade några filmer som Det var en gång en skog, TV-dubbningen av Brisby och NIMHs hemlighet, Snödrottningen (1995) och Krambjörnarna II samt Familjen Flinta i Mediadubb Internationals version. Vill även minnas att han medverkade TV-dubbningen av Studio Ghiblis filmer Min granne Totoro och Porco Rosso.
Aldrig hört namnet förut