Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 23:51:51
Ja jag vet men i början låter det som att någon pratar svenska och det är inte Bengt Feldreich
Jag förstår nu det är Benjamin syrsas jul så har man bytt ut Peter Pan klippet mot originaldubbningen

E

Citat från: gstone skrivet 20 juli 2020 kl. 20:33:05
Jag hade en hemsk mardröm :-\ :-\ :'( :'( om att dom ställde in delen då dom visar årets två nyrther tack vare Corona !!!!!!!!!!!!! :'( :'( :'( :( :( :(

SNÄLLA SIG ATT DET INTE BLIR SÅ !!!!!!!!!!!!!!!
Seriöst, vilken vuxen människa drömmer sånt här egentligen😂😂😂

Varför skulle corona vara nån fara för ett tecknat inslag😂

Steffan Rudvall

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 28 juli 2020 kl. 13:58:54
Varför skulle corona vara nån fara för ett tecknat inslag😂
Han menar antagligen att på grund av Corona har Disney inte gjort klart sina filmer så att de inte skulle ha någonting att visa

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 28 juli 2020 kl. 13:58:54
Seriöst, vilken vuxen människa drömmer sånt här egentligen😂😂😂

Varför skulle corona vara nån fara för ett tecknat inslag😂

SNÄLLA RETA MIG INTE !!

Där mobbning ! :'(

Och jag blev faktiskt jätte rädd !! :-\ :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 juli 2020 kl. 14:14:50
Han menar antagligen att på grund av Corona har Disney inte gjort klart sina filmer så att de inte skulle ha någonting att visa

KOMMER DET BLI SÅ ? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 juli 2020 kl. 17:02:15
KOMMER DET BLI SÅ ? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Nej det tror jag inte Själen är klar och Raya borde också bli klar snart om den inte redan är klar

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 juli 2020 kl. 17:04:10
Nej det tror jag inte Själen är klar och Raya borde också bli klar snart om den inte redan är klar

BRA
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Adam Larsson

#367
Skulle det inte vara möjligt att ta Bengt Feldreich inspelningarna och addera m&e spåret och dubba kortfilmerna då skulle vi få en riktig dubbning plus att vi skulle få behålla Bengt Feldreich och på det sättet skulle alla bli nöjda

MOA

Citat från: Adam Larsson skrivet 12 augusti 2020 kl. 00:11:11
Skulle det inte vara möjligt att ta Bengt Feldreich inspelningarna och addera m&e spåret och dubba kortfilmerna då skulle vi få en riktig dubbning plus att vi skulle få behålla Bengt Feldreich och på det sättet skulle alla bli nöjda
Låter faktiskt som en bra idé

Varsågod

Citat från: Adam Larsson skrivet 12 augusti 2020 kl. 00:11:11
Skulle det inte vara möjligt att ta Bengt Feldreich inspelningarna och addera m&e spåret och dubba kortfilmerna då skulle vi få en riktig dubbning plus att vi skulle få behålla Bengt Feldreich och på det sättet skulle alla bli nöjda

Med tanke på hur pass länge svenska folket velat ha programmet "som det alltid varit", med högljudda protester vid minsta ändring av grundinnehållet, skulle jag tro att de allra flesta skulle bli missnöjda om programmet ändrades, om inte Bengt Feldreichs anhöriga motsätter sig att nuvarande format förblir intakt, givetvis. Det skulle inte förvåna mig om många tycker att det vore en skymf mot programvärden (och hans minne) att göra alltför stora ändringar i ett så klassiskt program som så tydligt kommit att förknippas med Feldreich.
"Bengt Feldreich hade minsann inget emot programmets utformning, men så snart han inte har något att säga till om går SVT skyndsamt in och ändrar programmet." Ungefär så kan jag tänka mig att många resonerar.

Adam Larsson

Citat från: Varsågod skrivet 12 augusti 2020 kl. 09:13:02
Med tanke på hur pass länge svenska folket velat ha programmet "som det alltid varit", med högljudda protester vid minsta ändring av grundinnehållet, skulle jag tro att de allra flesta skulle bli missnöjda om programmet ändrades, om inte Bengt Feldreichs anhöriga motsätter sig att nuvarande format förblir intakt, givetvis. Det skulle inte förvåna mig om många tycker att det vore en skymf mot programvärden (och hans minne) att göra alltför stora ändringar i ett så klassiskt program som så tydligt kommit att förknippas med Feldreich.
"Bengt Feldreich hade minsann inget emot programmets utformning, men så snart han inte har något att säga till om går SVT skyndsamt in och ändrar programmet." Ungefär så kan jag tänka mig att många resonerar.
Jag menade att man bara skulle tagit bort de engelska rösterna men behålla Bengt Feldreich röst inga inslag skulle ändras men kortfilmerna skulle kanske dubbas

Varsågod

Jag svarade mest på din avslutande formulering "... på det sättet skulle alla bli nöjda.".

Jag misstänker nämligen att de allra flesta vill ha "Kalle Anka på julafton"i något av en evig tidskapsel; det ska vara som man är van - oförändrat i all oändlighet.
Det är få saker det svenska folket är så unisont stockkonservativt kring som "Kalle Anka på julafton".
Flest blir nöjda om inga förändringar görs.

Däremot tror jag definitivt att programmet får allt sämre fäste för varje ny generation tittare som tillkommer.

Anders M Olsson

Citat från: Varsågod skrivet 12 augusti 2020 kl. 10:23:48
Jag misstänker nämligen att de allra flesta vill ha "Kalle Anka på julafton"i något av en evig tidskapsel; det ska vara som man är van - oförändrat i all oändlighet.
Det är få saker det svenska folket är så unisont stockkonservativt kring som "Kalle Anka på julafton".
Flest blir nöjda om inga förändringar görs.

Jag har sagt det tidigare, men det tål säkert att höras igen:

Det ursprungliga programmet (från 1958) som sändes första gången på svensk tv julen 1960 var ett väldigt genomtänkt, helgjutet och professionellt klippt program. Men efter några år fick dåvarande Sveriges Radio synpunkter från allmänheten att man var trött på att se samma program jul efter jul. Man ville ha variation. Så från och med 1967 började man byta ut inslagen. Programmen var aldrig likadana mer än ett par år i taget.

Men sen inträffade något underligt. 1985 hade programmet hunnit bli ganska sönderklippt och förstört och med flera inslag som inte har ett dugg med julen att göra. Den versionen har man sen behållit med undantag för årets nyheter.

Och det är denna hemska version som folk nu vill ha kvar, för "då ser programmet ut som det alltid har gjort" - men det är ju inte alls sant!

Efter Bengt Feldreichs bortgång och hans 60-årsjubileum som programvärd har SVT en enda gyllene chans att göra något radikalt och byta programmet mot något bättre. Tar man inte den chansen i år - vilket jag för allt i världen hoppas att man gör - är jag rädd för att det kommer att bli mycket svårare att göra något senare. Då kommer programmet att finnas kvar in absurdum, som ett evigt monument över en programvärd som tiden för länge sen har sprungit förbi.

Varsågod

Min poäng är att vid det här laget, när programmet sett ut på samma sätt så länge, är man väldigt trögbedd när det gäller förändringar. Min ursprungliga kommentar i tråden gällde alltså att Adam Larssons avslutning om att alla skulle bli nöjda om de i inlägget föreslagna förändringarna skulle komma att realiseras.

Jag har själv inte uttryckt särskilt mycket synpunkter om programmet alls, utan mest konstaterat att programmets nuvarande utformning är så djupt rotad hos gemene man att genomgripande förändringar av det slaget sannolikt inte skulle falla i god jord. De som känner till intressant kuriosa kring programmet i tråden är i klar minoritet i sammanhanget, och den breda massan skulle förmodligen inte välkomna en förändring även om den gjordes på goda grunder, och resulterade i en objektivt bättre produkt(ion).

Det är alltså inget historielöst argument mot förändring jag försöker föra i och med dessa mina inlägg.

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 augusti 2020 kl. 10:58:26
Jag har sagt det tidigare, men det tål säkert att höras igen:

Det ursprungliga programmet (från 1958) som sändes första gången på svensk tv julen 1960 var ett väldigt genomtänkt, helgjutet och professionellt klippt program. Men efter några år fick dåvarande Sveriges Radio synpunkter från allmänheten att man var trött på att se samma program jul efter jul. Man ville ha variation. Så från och med 1967 började man byta ut inslagen. Programmen var aldrig likadana mer än ett par år i taget.

Men sen inträffade något underligt. 1985 hade programmet hunnit bli ganska sönderklippt och förstört och med flera inslag som inte har ett dugg med julen att göra. Den versionen har man sen behållit med undantag för årets nyheter.

Och det är denna hemska version som folk nu vill ha kvar, för "då ser programmet ut som det alltid har gjort" - men det är ju inte alls sant!

Efter Bengt Feldreichs bortgång och hans 60-årsjubileum som programvärd har SVT en enda gyllene chans att göra något radikalt och byta programmet mot något bättre. Tar man inte den chansen i år - vilket jag för allt i världen hoppas att man gör - är jag rädd för att det kommer att bli mycket svårare att göra något senare. Då kommer programmet att finnas kvar in absurdum, som ett evigt monument över en programvärd som tiden för länge sen har sprungit förbi.

Något säger mig att de komma sända samma gamla sönderklippta program även i år.  ::)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D