Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Varför fungerar inte sökfunktionen?

Startat av Sabelöga, 26 maj 2021 kl. 16:47:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Varför fungerar inte sökfunktionen ordentlig? När jag söker efter julkalendern t.ex. får jag bara upp inlägg som nämner det sökordet och inte ämnesrubriker vilket jag oftast vill åt! Om detta är felaktigt och går att åtgärda på något sätt så att sökfunktionen blir användbar vore det uppskattat.
Houba !

Daniel Hofverberg

Det låter märkligt, då sökfunktionen verkar fungera tillfredsställande för mig i alla fall. När jag söker på "julkalendern" får jag två sidor med resultat, där tråden Julkalendern hamnar överst. Se nedanstående skärmdump, vilket ser rimligt ut för mig. :)

Hur ser det ut för dig?

En irriterande begränsning med sökfunktionen är dock att den söker efter den sista förekomsten av sökordet i varje tråd, som gör att funktionen inte blir särskilt användbar vid långa trådar på många sidor. För att fortsätta på samma exempel - om jag söker på Stjernestøv får jag bara upp ett inlägg på den sista sidan i tråden Julkalendrar, trots att den norska julkalendern 2020 har nämnts i många fler inlägg än så; men det är alltså bara den sista förekomsten i varje tråd som dyker upp bland sökresultaten. :(

Adam Larsson

Det är också konstigt att varje ord måste vara minst två bokstäver långt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 26 maj 2021 kl. 21:04:03
Det är också konstigt att varje ord måste vara minst två bokstäver långt.
Det beror på att sökfunktionen under huven använder sig av MySQLs funktioner för fulltextindex, som har den begränsningen.

Det går nog alltså tyvärr inte att göra så mycket åt. :(

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2021 kl. 20:59:40
Det låter märkligt, då sökfunktionen verkar fungera tillfredsställande för mig i alla fall. När jag söker på "julkalendern" får jag två sidor med resultat, där tråden Julkalendern hamnar överst. Se nedanstående skärmdump, vilket ser rimligt ut för mig. :)

Hur ser det ut för dig?

En irriterande begränsning med sökfunktionen är dock att den söker efter den sista förekomsten av sökordet i varje tråd, som gör att funktionen inte blir särskilt användbar vid långa trådar på många sidor. För att fortsätta på samma exempel - om jag söker på Stjernestøv får jag bara upp ett inlägg på den sista sidan i tråden Julkalendrar, trots att den norska julkalendern 2020 har nämnts i många fler inlägg än så; men det är alltså bara den sista förekomsten i varje tråd som dyker upp bland sökresultaten. :(
Så här ser det ur för mej nu när jag söker. Det gjorde det inte tidigare.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 27 maj 2021 kl. 01:29:54
Så här ser det ur för mej nu när jag söker. Det gjorde det inte tidigare.
Skumt, hur kan det bli så olika...? :o

Hur fungerar sökfunktionen för er andra? Fungerar den någorlunda korrekt för er (som för mig), eller lika galet som på den där skärmdumpen...?

Lilla My

Som skärmdumpen. Jag behöver alltid söka väldigt öppet för att ens få några resultat och då får jag aldrig de resultat jag letar efter. Hence varför jag så många gånger skapat ämnen eftersom jag inte kunnat söka om de finns redan eller ej, haha.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 maj 2021 kl. 02:25:22
Skumt, hur kan det bli så olika...? :o

Hur fungerar sökfunktionen för er andra? Fungerar den någorlunda korrekt för er (som för mig), eller lika galet som på den där skärmdumpen...?

Jag tycker att sökfunktionen fungerar bra, och ungefär som man kan förvänta sig.

Dock tror jag att den enkla sökfunktionen (rutan längst upp till höger på alla sidor) bara söker i den avdelningen där man just för ögonblicket befinner sig, t.ex. i "Om Dubbningshemsidan".

För att söka i hela forumet måste man först antingen gå upp till startsidan, eller gå till den avancerade sökfunktionen genom att klicka på ordet Sök i menyraden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 maj 2021 kl. 04:18:37
Dock tror jag att den enkla sökfunktionen (rutan längst upp till höger på alla sidor) bara söker i den avdelningen där man just för ögonblicket befinner sig, t.ex. i "Om Dubbningshemsidan".

För att söka i hela forumet måste man först antingen gå upp till startsidan, eller gå till den avancerade sökfunktionen genom att klicka på ordet Sök i menyraden.
Ja, precis så är det.

För er som söken inte fungerar för, kan det vara så att ni befunnit er på fel tavla när ni gjort sökningen?

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 maj 2021 kl. 13:22:09
Ja, precis så är det.

För er som söken inte fungerar för, kan det vara så att ni befunnit er på fel tavla när ni gjort sökningen?
Det, är iåförsej helt möjligt.. Ska undersöka senare ikväll.
Houba !

Sabelöga

Ja se på fan, det var som ni säjer att man behöver gå till huvudsidan och sedan söka därifrån.. Väldigt underligt, ointuitivt och omständligt må jag säja, man kan ju tycka att söka inom ämnen borde vara ett tillval vid sökningar och inte utgå därifrån man söker, men då vet jag. Tack för förklarandet!  :)
Houba !