Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Steffans egna "Vem är bäst?"

Startat av Steffan Rudvall, 26 juli 2020 kl. 20:34:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



Henrik Karlsson

Citat från: Marcus R skrivet 10 juli 2021 kl. 20:56:03
Vad är det för förhinder?
Kanske att hans fru är höggravid och snart föder...

Disneyfantasten

Kom att tänka på en sak, har du något nytt på g?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 21:29:49
Musse Pigg

Originalrösterna:

Walt Disney (1928–1947)

Jimmy MacDonald (1946–1978)

Clarence Nash (1951–1952)

Wayne Allwine (1977–2009)

Bret Iwan (2009–)

Chris Diamantopoulos (2013–)


Här är jag faktiskt lite kluven då både Anders Öjebo och Sven-Erik Vikström är väldigt bra som Musse Pigg jag tycker att Anders är bättre på att dubba Wayne Allwines och att Sven-Erik är bättre på att dubba Walt Disneys Musse men om jag ska välja någon av dem så väljer jag Anders Öjebo på grund av nostalgi han har spelat Musse sen jag var typ 8 så jag är mest uppvuxen med Anders

Som sagt är Sven-Erik mycket duktig på att spela Musse Pigg är väldigt lik Walt Disney och passar väldigt bra så han får andra plats

Rune Halvarsson är okej han har samma röst karaktär som originalet dock så brister inlevelsen

Peter Wanngren försökte nog sitt bästa men han passar inte som Musse han är bättre som Långben dock är han ju inte ultimat men det kommer vi till senare.

Andreas Nilsson skulle nog ha passat som Musse Pigg.

1. Anders Öjebo
2. Sven-Erik Vikström
3. Rune Halvarsson
4. Peter Wanngren

Ska du kanske uppdatera nu när du hört Hans Lindgren?

Steffan Rudvall


Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 oktober 2021 kl. 10:37:17
Jag har det...
Ja, det har du.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 juli 2020 kl. 21:29:49
Musse Pigg

Originalrösterna:

Walt Disney (1928–1947)

Jimmy MacDonald (1946–1978)

Clarence Nash (1951–1952)

Wayne Allwine (1977–2009)

Bret Iwan (2009–)

Chris Diamantopoulos (2013–)

Sven-Erik Vikström & Anders Öjebo

Här är jag faktiskt lite kluven då både Anders Öjebo och Sven-Erik Vikström är väldigt bra som Musse Pigg jag tycker att Anders är bättre på att dubba Wayne Allwines och att Sven-Erik är bättre på att dubba Walt Disneys Musse men om jag ska välja någon av dem så väljer jag Anders Öjebo på grund av nostalgi han har spelat Musse sen jag var typ 8 så jag är mest uppvuxen med Anders

Som sagt är Sven-Erik mycket duktig på att spela Musse Pigg är väldigt lik Walt Disney och passar väldigt bra så han får andra plats

Rune Halvarsson
Rune är okej han har samma röst karaktär som originalet dock så brister inlevelsen

Peter Wanngren
Peter försökte nog sitt bästa men han passar inte som Musse han är bättre som Långben dock är han ju inte ultimat men det kommer vi till senare.

Hans Lindgren
Efter att ha hört Hans Lindgren som Kalle Anka så förväntade jag mig att det skulle vara samma nivå på hans insats som Musse men jag blev positivt överraskad, Sven-Erik Vikström är enligt mig lite bättre än Hans Lindgren men Hans är ändå hyfsat lik originalrösten och  denna insats är hästlängder ifrån hans Kalle.

Andreas Nilsson skulle nog ha passat som Musse Pigg.

1. Anders Öjebo
2. Sven-Erik Vikström
3. Hans Lindgren
4. Rune Halvarsson
5. Peter Wanngren

Marcusen

Citat från: gstone skrivet  3 januari 2021 kl. 17:20:04
Per-Erik Hallin är ur dålig i rollen :(
Egentligen är det ju en jättebra insats men synd att det är fel karaktär.

Disneyfantasten

Citat från: Marcus R skrivet 27 oktober 2021 kl. 09:08:35
Egentligen är det ju en jättebra insats men synd att det är fel karaktär.

Precis, varför Per-Erik valde att använda sin Kalle-röst till Joakim är bortom mitt förstånd, han kunde lika gärna använda sin "vanliga" röst till karaktären istället...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2021 kl. 09:10:06
Precis, varför Per-Erik valde att använda sin Kalle-röst till Joakim är bortom mitt förstånd, han kunde lika gärna använda sin "vanliga" röst till karaktären istället...
När och var har Per-Erik Hallin spelat farbror Joakim? Det måste helt ha gått mig förbi, för jag har inget som helst minne av det... :-[

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2021 kl. 12:04:01
När och var har Per-Erik Hallin spelat farbror Joakim? Det måste helt ha gått mig förbi, för jag har inget som helst minne av det... :-[

www.youtube.com/watch?v=ptyxTMF1dwo

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2021 kl. 12:05:57
www.youtube.com/watch?v=ptyxTMF1dwo
Aha...! Den musiksagan har jag faktiskt haft (eller kanske fortfarande har kvar i något skrymsle), men hade fullständigt glömt bort just det...

Till deras försvar var ju det dock en svenskskriven musiksaga av Monica Forsberg - d.v.s. inget original de har utgått ifrån, och således inga originalröster alls. Den här gavs ju också ut 1985, och vid det laget hade väl Joakim von Anka mig veterligen bara förekommit en enda gång med svensk röst - i Musse Piggs julsaga (med Johannes Brost). På den tiden fanns det ju inga enkla möjligheter att höra originalröster, så Johannes Brosts röst var således den enda röst man hade att förhålla sig till vad gäller Joakim von Anka. Men Monica Forsberg hade kanske inte sett Musse Piggs julsaga...?

Om man inte sett den, så känns det väl kanske ganska logiskt att man utifrån utseendet på Joakim von Anka hade förväntat sig att han också skulle låta ungefär som Kalle Anka...

Dock medverkade ju Per-Erik Hallin i Musse Piggs julsaga (som Master Fred/Kalle Anka), så han borde ju ha opponerat sig om Monica Forsberg sagt åt honom att använda sin vanliga Kalle Anka-röst även som farbror Joakim. Men det är förstås inte säkert att Per-Erik Hallin hade sett den färdiga filmen på bio 1983, så han kanske bara kände till sin lilla del av dubbningen; eller så hade han glömt bort hur Joakim von Anka lät under de två år som gått innan musiksagan spelades in.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 oktober 2021 kl. 13:08:26
Till deras försvar var ju det dock en svenskskriven musiksaga av Monica Forsberg - d.v.s. inget original de har utgått ifrån, och således inga originalröster alls. Den här gavs ju också ut 1985, och vid det laget hade väl Joakim von Anka mig veterligen bara förekommit en enda gång med svensk röst - i Musse Piggs julsaga (med Johannes Brost). På den tiden fanns det ju inga enkla möjligheter att höra originalröster, så Johannes Brosts röst var således den enda röst man hade att förhålla sig till vad gäller Joakim von Anka. Men Monica Forsberg hade kanske inte sett Musse Piggs julsaga...?

Dock medverkade ju Per-Erik Hallin i Musse Piggs julsaga (som Master Fred/Kalle Anka), så han borde ju ha opponerat sig om Monica Forsberg sagt åt honom att använda sin vanliga Kalle Anka-röst även som farbror Joakim. Men det är förstås inte säkert att Per-Erik Hallin hade sett den färdiga filmen på bio 1983, så han kanske bara kände till sin lilla del av dubbningen; eller så hade han glömt bort hur Joakim von Anka lät under de två år som gått innan musiksagan spelades in.

Finns det mer svenskskriven musiksagor av Monica Forsberg ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2021 kl. 13:11:27
Finns det mer svenskskriven musiksagor av Monica Forsberg ?
Ja, jag tror rentav att majoriteten av alla musiksagor var svenskskrivna av Monica Forsberg - ofta baserat på någon film (men med svenskt manus), men i vissa fall nyskrivna från scratch.

Will Siv

#479
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2021 kl. 02:16:45
Kajsa Anka

Originalrösterna:

Gloria Blondell (1945–1953)

Patricia Parris (1983)

Kath Soucie (1986, 1998)

Diane Michelle (1998–1999)

Tress MacNeille (1999–)
Clarence Nash spelade henne först.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2021 kl. 02:16:45
Louise Reader skulle passa som Kajsa.
agreed.