Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  9 december 2020 kl. 13:51:33
Dem kommer helt klart att vänta med Sönder Woman till nästa år tyvärr.
Det är jag som sagt också helt övertygad om, även fast distributören SF Studios fortfarande uppger den 25 december på sin webbsida. Men de har kanske inte hunnit uppdatera än, sedan det så sent som igår blev klart att 8-personersgränsen kommer att ligga kvar över jul och nyår... :(

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2020 kl. 13:56:32
Det är jag som sagt också helt övertygad om, även fast distributören SF Studios fortfarande uppger den 25 december på sin webbsida. Men de har kanske inte hunnit uppdatera än, sedan det så sent som igår blev klart att 8-personersgränsen kommer att ligga kvar över jul och nyår... :(

Det lär nog bli så.  :-[

MOA


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 13 januari 2021 kl. 17:20:49
När kommer nästa nya dubbade film ?

Nästa nya "stora" dubbade film verkar i dagsläget komma den 12 februari, nämligen Pelle Kanin 2.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 13 januari 2021 kl. 17:25:36
Nästa nya "stora" dubbade film verkar i dagsläget komma den 12 februari, nämligen Pelle Kanin 2.
Om nu biograferna har öppnat igen innan dess, vill säga...

Just nu verkar ju tyvärr inte smittspridningen ha lugnat ned sig alls, och ingen av pressträffarna med regeringen eller Folkhälsomyndigheten har ens antytt något om att höja till en mer rimlig nivå på folksamlingar än 8 personer... :(

Och så länge gränsen för allmänna (och numera även privata) sammankomster går vid 8 personer, så kommer givetvis majoriteten av alla biografer inte att öppna - och likaså kommer inga filmbolag heller våga satsa på att släppa större filmer på bio; då det skulle bli fullständig kaos med storfilmer samtidigt som bara 8 personer släpps in i varje salong... 50 personer är illa nog, men då är det i alla fall rimligt att våga låta en del lite större filmer gå upp (som man exempelvis gjorde med Tenet i höstas).


För övrigt kan jag tipsa om att dokumentären Greta, som hade biopremiär den 20 november, redan nu har sänts på SVT och finns på SVT Play:
https://www.svtplay.se/video/29352520/greta

Jag gissar att det beror på att filmen bara hann visas på bio i några dagar innan de flesta biografer stängde, så att man därför inte hade så mycket till val för att kunna nå ut till en större mängd personer...

Samlaren

Dock så var se upp för Jönssonligan inte bra.

Skådespelar insatten var B film lik. Manuset var kasst. Tanken att Doris och Harry sk vara 30+ och ha barn är kasst. Att de enns vågar kalla den filmen för en Jönsonligan film...

En av de sämsta svenska filmerna som gjorts under 2000talet

Daniel Hofverberg

På pressträffen igår var det en journalist som frågade regeringen om hur länge den nuvarande gränsen på 8 personer för offentliga tillställningar kommer ligga kvar, och fick till svar att just nu gäller det tills den 7 februari och därefter kommer en ny utvärdering göras utifrån smittspridningen - beslut kommer därefter omprövas med två veckors mellanrum kontinuerligt.

Därmed kan vi alltså vara helt säkra på att de flesta biografer (undantaget Svenska Bios biografer som redan är öppna) kommer att hålla stängt minst till den 7 februari - och likaså lär inga större biopremiärer ha premiär innan dess heller. :(

Vi får verkligen hoppas att smittspridningen har sjunkit tillräckligt innan dess, så att gränsen kan höjas till en lite rimligare nivå än 8 personer... Det är förstås viktigt för hela kultursektorn, men kanske viktigast av allt för biografer - trots allt finns det ingen risk att folk vänjer av sig vid att gå på teatrar eller konserter, så bara de får stöd för att klara sig ekonomiskt under den här perioden lär de inte få någon långsiktig effekt. Men för biografer är det en helt annan femma, för där finns det en reell risk att folk hunnit vänja sig vid att se film via andra metoder och vänjer av sig vid att gå på bio - så att många inte ens kommer vilja gå på bio när pandemin är över...  :'( Folk brukar kunna vänja sig vid saker relativt snabbt, så den risken är tyvärr långt ifrån obefintlig.

Därför börjar det vara bråttom att gränsen kan höjas från 8 personer till en rimligare nivå (minst 50), så att alla biografer kan öppna igen och att folk successivt vågar söka sig till biografer igen.

Nu när pandemilagen har trätt i kraft, så att regeringen har möjlighet att kunna ge anpassade regler för olika tillställningar och sammankomster, så förstår jag inte riktigt varför man fortfarande envisas med 8 personer för samtliga allmänna sammankomster och offentliga tillställningar - trots allt är det ju absurt att få samlas lika många personer vare sig det är en lokal lika stor som mitt vardagsrum eller en arena större än Globen... :(


Idag har också distributören gått ut med att den nya James Bond-filmen No Time to Die har skjutits upp ytterligare en gång, och istället för april i år kommer den nu ha biopremiär över hela världen den 8 oktober i år - det innebär alltså ett och ett halvt år efter att den ursprungligen skulle ha haft premiär... :(
https://www.dn.se/kultur/nya-bond-skjuts-upp-igen/

Oerhört irriterande med så extrema förseningar, och jag förstår inte riktigt varför man fattar det här beslutet redan nu då ju ingen vet hur smittspridningen ser ut i världen i april...

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2021 kl. 13:02:36
På pressträffen igår var det en journalist som frågade regeringen om hur länge den nuvarande gränsen på 8 personer för offentliga tillställningar kommer ligga kvar, och fick till svar att just nu gäller det tills den 7 februari och därefter kommer en ny utvärdering göras utifrån smittspridningen - beslut kommer därefter omprövas med två veckors mellanrum kontinuerligt.

Därmed kan vi alltså vara helt säkra på att de flesta biografer (undantaget Svenska Bios biografer som redan är öppna) kommer att hålla stängt minst till den 7 februari - och likaså lär inga större biopremiärer ha premiär innan dess heller. :(

Vi får verkligen hoppas att smittspridningen har sjunkit tillräckligt innan dess, så att gränsen kan höjas till en lite rimligare nivå än 8 personer... Det är förstås viktigt för hela kultursektorn, men kanske viktigast av allt för biografer - trots allt finns det ingen risk att folk vänjer av sig vid att gå på teatrar eller konserter, så bara de får stöd för att klara sig ekonomiskt under den här perioden lär de inte få någon långsiktig effekt. Men för biografer är det en helt annan femma, för där finns det en reell risk att folk hunnit vänja sig vid att se film via andra metoder och vänjer av sig vid att gå på bio - så att många inte ens kommer vilja gå på bio när pandemin är över...  :'( Folk brukar kunna vänja sig vid saker relativt snabbt, så den risken är tyvärr långt ifrån obefintlig.

Därför börjar det vara bråttom att gränsen kan höjas från 8 personer till en rimligare nivå (minst 50), så att alla biografer kan öppna igen och att folk successivt vågar söka sig till biografer igen.

Nu när pandemilagen har trätt i kraft, så att regeringen har möjlighet att kunna ge anpassade regler för olika tillställningar och sammankomster, så förstår jag inte riktigt varför man fortfarande envisas med 8 personer för samtliga allmänna sammankomster och offentliga tillställningar - trots allt är det ju absurt att få samlas lika många personer vare sig det är en lokal lika stor som mitt vardagsrum eller en arena större än Globen... :(


Idag har också distributören gått ut med att den nya James Bond-filmen No Time to Die har skjutits upp ytterligare en gång, och istället för april i år kommer den nu ha biopremiär över hela världen den 8 oktober i år - det innebär alltså ett och ett halvt år efter att den ursprungligen skulle ha haft premiär... :(
https://www.dn.se/kultur/nya-bond-skjuts-upp-igen/

Oerhört irriterande med så extrema förseningar, och jag förstår inte riktigt varför man fattar det här beslutet redan nu då ju ingen vet hur smittspridningen ser ut i världen i april...

Jag hoppas att de håller biograferna stängda längre. Vill helst se att smittspridningen går ner till en så låg nivå som möjligt innan man öppnar icke nöjesanläggnigar. Får vi samma smittspridning som i juni 2020 får de gärna öppna biograferna.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2021 kl. 13:02:36
På pressträffen igår var det en journalist som frågade regeringen om hur länge den nuvarande gränsen på 8 personer för offentliga tillställningar kommer ligga kvar, och fick till svar att just nu gäller det tills den 7 februari och därefter kommer en ny utvärdering göras utifrån smittspridningen - beslut kommer därefter omprövas med två veckors mellanrum kontinuerligt.


VAD FAN !!!


Nu blir jag ARG >:( >:( >:( >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Dale Oakmont skrivet 22 januari 2021 kl. 15:04:41
Jag hoppas att de håller biograferna stängda längre. Vill helst se att smittspridningen går ner till en så låg nivå som möjligt innan man öppnar icke nöjesanläggnigar. Får vi samma smittspridning som i juni 2020 får de gärna öppna biograferna.
Jag hopas dom öppnar så fort som mögligt  :-\ :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Dale Oakmont skrivet 22 januari 2021 kl. 15:04:41
Jag hoppas att de håller biograferna stängda längre. Vill helst se att smittspridningen går ner till en så låg nivå som möjligt innan man öppnar icke nöjesanläggnigar. Får vi samma smittspridning som i juni 2020 får de gärna öppna biograferna.
Problemet med det tankesättet är ju att om det dröjer för länge finns det en reell risk att folk har vant sig vid att inte gå på bio, så att alla biografer läggs ned - och det skulle få enorma konsekvenser för både kulturlivet och för mängder av anställda... :(

Självklart vill man inte bidra till ökad smittspridning, men frågan är ju hur stor risken är att biografer verkligen orsakar någon smittspridning...? Så länge biograferna fortsätter med tomma bänkrader och tomma stolar mellan varje sällskap, så att det är minst en meter mellan varje sällskap, så borde risken att bli smittad på bio vara minimal. Trots allt är det ju när folk inte håller avstånd som risken att bli smittad är påtaglig, och det borde inte vara särskilt svårt att förhindra det i en biosalong där alla sitter ned och sällan lutar sig över stolsryggar eller liknande. Och den korta stund när folk står i kö och väntar på att bli insläppta i en biosalong borde det heller inte vara så svårt att se till att alla håller avstånd (exempelvis genom samma klisterlappar på golvet som nästan alla livsmedelsaffärer har).

Självklart blir risken aldrig noll, men den borde vara försumbar. Risken att bli smittad är oerhört mycket större på arbetsplatser och i hemmen, som ju trots allt beräknas stå för minst 80% av all smittspridning i världen.

gstone

JAG KRÄVER ATT BIOGRAFERNA ÖPPNAR  >:( >:(

Annars börjar jag bomba !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 januari 2021 kl. 13:38:41
JAG KRÄVER ATT BIOGRAFERNA ÖPPNAR  >:( >:(

Annars börjar jag bomba !
Så länge den nuvarande 8-personersgränsen ligger kvar, så har jag full förståelse för att många biografer håller stängt - det finns inte en chans i världen att det kan löna sig ekonomiskt att visa biofilmer för max 8 personer i varje salong...

Det enda som du och jag (och vi alla) kan göra är att följa alla råd och restriktioner och vara så försiktiga som möjligt, för att undvika att bli smittade, och på så sätt få ner smittspridningen så att regeringen kan höja 8-personersgränsen så fort som möjligt. :)

MOA

Citat från: gstone skrivet 24 januari 2021 kl. 13:38:41
JAG KRÄVER ATT BIOGRAFERNA ÖPPNAR  >:( >:(

Annars börjar jag bomba !
Nej!Bli ingen terrosrist!