Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vilken av Don Bluths Filmer gillar ni mest

Startat av E, 31 december 2018 kl. 20:08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken av Don Bluths Filmer gillar ni mest

Min lilla åsna
0 (0%)
Vildkatten Banjo
0 (0%)
Brisby och NIMHS hemlighet
5 (26.3%)
Resan till Amerika
1 (5.3%)
Landet för Längesedan
4 (21.1%)
Änglahund
3 (15.8%)
Rock-A-Doodle
0 (0%)
Trollet i Parken
0 (0%)
Tummelisa
4 (21.1%)
Pingvinen och Lyckostenen
0 (0%)
Anastasia
1 (5.3%)
Bartok - en riktig hjälte
1 (5.3%)
Titan A.E
0 (0%)
Dragon's Lair: The Movie (20??)
0 (0%)

Antal personer som röstat: 19

E

Nån som vet om Den stora musen från Minsk (mössens hemliga vapen mot katterna) i Resan till Amerika är datoranimerad. För det ser ut som att den är det

Lilla My

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 30 maj 2019 kl. 13:59:01
Nån som vet om Den stora musen från Minsk (mössens hemliga vapen mot katterna) i Resan till Amerika är datoranimerad. För det ser ut som att den är det

Inte riktigt, den är rotoscopad. De har alltså byggt en maskin på riktigt (inte i naturlig storlek dock ;D ) och filmat den, sedan "målat" ovanpå för att få det att passa in i filmen. Det är därför den ser så äcklig ut, den rör sig "för normalt".

E

Citat från: Lilla My skrivet  9 juni 2019 kl. 18:09:11
Inte riktigt, den är rotoscopad. De har alltså byggt en maskin på riktigt (inte i naturlig storlek dock ;D ) och filmat den, sedan "målat" ovanpå för att få det att passa in i filmen. Det är därför den ser så äcklig ut, den rör sig "för normalt".
Tack för svar :)

Jag hade ingen aning om att man kunde göra nåt sånt

Lilla My

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  9 juni 2019 kl. 18:17:02
Tack för svar :)

Jag hade ingen aning om att man kunde göra nåt sånt

Vill du se mer kan jag rekommendera Gulliver's Travels från -39. Hela filmen finns att se här;
https://www.youtube.com/watch?v=F6j0EbS7skc
Gulliver är rotoscopad igenom hela filmen medan resten av karaktärerna är handritade. För övrigt fett intressant film att studera om man är intresserad av film- och animationshistoria  ;D

gstone

Änglahund är så bra på svenska att jag aldrig känt något behov av att se den på engelska.

Önskar det fanns något lätt sätt att lysnna  på hela låten Livet är en chans" ("Let Me Be Surprised") på svenska !

Youtube har bara den senare halvan.

Livet är en chans är den bästa sången i filmen och dem ända som är riktigt bra !

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Är det nån som vet om Don Bluth har varit iblandad i filmerna Svanprinsessan och Djungeldjuret Hugo för jag tycker animationen ser likadan ut

Har hört nånstans att Stefan Fjeldmark (regissören till Hugo-filmerna) var tecknare till några av Dons filmer

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 november 2019 kl. 19:06:21
Är det nån som vet om Don Bluth har varit iblandad i filmerna Svanprinsessan och Djungeldjuret Hugo för jag tycker animationen ser likadan ut

Har hört nånstans att Stefan Fjeldmark (regissören till Hugo-filmerna) var tecknare till några av Dons filmer

Kanske Svanprinsessan, men inte Hugo, då Hugo-filmerna är danska...

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 november 2019 kl. 19:07:53
Kanske Svanprinsessan, men inte Hugo, då Hugo-filmerna är danska...

Svanprinsessan filmerna har Richard Rich regisserat. 

Alexander

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  9 juni 2019 kl. 18:17:02
Tack för svar :)

Jag hade ingen aning om att man kunde göra nåt sånt

Samma metod användes till Strombolis vagn i Disneys Pinocchio och Cruellas bil och lastbilen i Pongo och de 101 dalmatinerna

Lilla My

Citat från: Alexander skrivet  6 november 2019 kl. 06:55:55
Samma metod användes till Strombolis vagn i Disneys Pinocchio och Cruellas bil och lastbilen i Pongo och de 101 dalmatinerna

Exakt! Den uppfanns (eller iaf patenterades) av Max Fleischer på 1910-talet :)

moviefan

Både Rock a Doodle och Änglahund finns med svenskt tal på Facebook sidan Nostalgi.  :) :)

Adam Larsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 31 december 2018 kl. 20:08:32
Vilken av Don Bluths Filmer gillar ni mest?
Jag tycker Tummelisa är den bästa filmen Don Bluth

moviefan

Citat från: Adam Larsson skrivet 22 juni 2020 kl. 19:45:54
Jag tycker Tummelisa är den bästa filmen Don Bluth

Den är fin, och har bra filmmusik. Låtarna tycker jag är bäst på engelska. Don Bluth´s version är den bästa av de versioner som finns av Tummelisa sagan.  :)

Steffan Rudvall

Citat från: moviefan skrivet 22 juni 2020 kl. 19:47:59
Den är fin, och har bra filmmusik. Låtarna tycker jag är bäst på engelska. Don Bluth´s version är den bästa av de versioner som finns av Tummelisa sagan.  :)
Jag föredrar nog låtarna på svenska eftersom att Ingela "Pling" Forsmans svenska sångtexter är så vackra

Steffan Rudvall

Änglahund är nog min favoritfilm av Don Bluth men alla Dons filmer är underbara