Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Var finns alla serierna idag?

Startat av Cadpig, 22 februari 2011 kl. 20:39:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cadpig

Det kan inte bara var jag som undrar? Var finns dem? Alla serer som har dubbats? Alla bra serier. Gullivers Resor, Unge Robin Hood, James Bond Jr., Greve Duckula, Bluffarna, för att nämna ett minimalt antal av de hundratals serier man sett sedan slutet på 80-talet och fram till att det praktiskt taget slutade göras bra serier, kring 2000???

Det är frustrerande. Jag brinner för att få se t.ex alla avsnitt av Ketchup Vampyrerna, och så vet man att den (förmodligen) ligger på någon hylla och dammar någonstans (var?). Och vetskapen om att man aldrig kommer att få se "Saban's Adventures of Olliver Twist" igen gör riktigt ont.

Daniel Hofverberg

Tja, en del serier finns gissningsvis kvar i TV-kanalernas arkiv, medan andra kan ha skickats tillbaka till respektive distributör i samband med att kanalernas rättigheter gått ut.

I vilket fall som helst få finns antagligen de svenska ljudbanden kvar hos respektive TV-kanal, som ligger och skräpar i deras arkiv. Med undantag för Disneys serier brukar det nämligen alltid vara respektive TV-kanal som beställer dubbningarna, och då är det oftast också dem som äger rättigheterna till dubben.

Problemet är ju att det inte hjälper mycket att äga rättigheterna till en dubbning, om man inte längre har kvar visningsrätter till serien - då kan de ju ändå inte visas. Men om kanalerna verkligen hade velat, så är det förmodligen inga problem att licensiera merparten av serierna på nytt. Det är sällsynt att det är så stora rättighetsproblem att det inte alls går att köpa in något, även om det förekommer i undantagsfall.

Bluffarna kommer jag väl ihåg och det var en riktigt trevlig serie; och en av fåtalet serier från den perioden som jag faktiskt har inspelat alla avsnitt av. Och dubbningen är faktiskt helt okej, trots att den är extremt lågbudget med bara tre skådespelare. Greve Duckula minns jag också var en trevlig serie, men de andra du nämner har jag aldrig riktigt fastnat för.

moviefan

Jag gillade verkligen Simba Lejonkungen. Den var rätt mysig. och dubbningen var hyffsat okej. Finns det någon chans att den sänds igen ? 

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 21 mars 2017 kl. 19:07:52
Jag gillade verkligen Simba Lejonkungen. Den var rätt mysig. och dubbningen var hyffsat okej. Finns det någon chans att den sänds igen ?
Man ska väl aldrig säga aldrig, och serien i sig är förmodligen inga problem att köpa in på nytt om någon kanal skulle känna för det.

Problemet är nog dubbningen, då dubben av Simba - lejonkungen med största säkerhet beställdes av FilmNet. Tyvärr verkar det ju råda rättighetsproblem med de flesta dubbningar som FilmNet beställde, då ingen längre verkar veta vem som äger rättigheterna till dem. Därför finns det nog en överhängande risk att det innefattar även den här serien.

Dock sände ju faktiskt Kanal 5 serien fram till 1999, vilket ju var något år efter att FilmNet köptes upp av Canal+ och upphörde. Möjligen skulle väl det kunna tyda på att någon (kanske Kanal 5?) faktiskt hann köpa loss rättigheterna innan FilmNet upphörde, så att det skulle gå bra att köpa in dubbningen på nytt. Eller så hade Kanal 5 bara hunnit licensiera serien och dess dubbning en viss tid, så att de därför kunnat fortsätta sända den ett litet tag efter att FilmNet lades ner.

Hursomhelst är det ju dock bara två kanaler som sänt Simba - lejonkungen i Sverige, FilmNet och Kanal 5, och Kanal 5 har ju som bekant helt slutat med barnprogram sedan ett flertal år tillbaka. Och serien har ju inte synts till alls på TV de senaste 18 åren, så vare sig det vore möjligt att fortfarande licensiera dubben eller inte förefaller det nog tyvärr högst osannolikt att serien kommer att sändas igen... :(

Jag tycker för övrigt också att Simba - lejonkungen var en trevlig serie.

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 mars 2017 kl. 00:34:05
Man ska väl aldrig säga aldrig, och serien i sig är förmodligen inga problem att köpa in på nytt om någon kanal skulle känna för det.

Problemet är nog dubbningen, då dubben av Simba - lejonkungen med största säkerhet beställdes av FilmNet. Tyvärr verkar det ju råda rättighetsproblem med de flesta dubbningar som FilmNet beställde, då ingen längre verkar veta vem som äger rättigheterna till dem. Därför finns det nog en överhängande risk att det innefattar även den här serien.

Dock sände ju faktiskt Kanal 5 serien fram till 1999, vilket ju var något år efter att FilmNet köptes upp av Canal+ och upphörde. Möjligen skulle väl det kunna tyda på att någon (kanske Kanal 5?) faktiskt hann köpa loss rättigheterna innan FilmNet upphörde, så att det skulle gå bra att köpa in dubbningen på nytt. Eller så hade Kanal 5 bara hunnit licensiera serien och dess dubbning en viss tid, så att de därför kunnat fortsätta sända den ett litet tag efter att FilmNet lades ner.

Hursomhelst är det ju dock bara två kanaler som sänt Simba - lejonkungen i Sverige, FilmNet och Kanal 5, och Kanal 5 har ju som bekant helt slutat med barnprogram sedan ett flertal år tillbaka. Och serien har ju inte synts till alls på TV de senaste 18 åren, så vare sig det vore möjligt att fortfarande licensiera dubben eller inte förefaller det nog tyvärr högst osannolikt att serien kommer att sändas igen... :(

Jag tycker för övrigt också att Simba - lejonkungen var en trevlig serie.

Håller med, får nöja mig med engelska versionen, som finns på youtube.

moviefan

Varför sänds inte My Little Pony serierna nuförtiden ? Jag gillade MLP and friends.