Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sesam 1976

Startat av Kenneth, 4 mars 2020 kl. 19:28:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Kan det vara så att Sesam 1976s dubbning och den med Steve Kratz och Magnus Ehrner är dubbningar av olika säsonger av samma serie alltså att Sesam 1976 är första säsongen och den på barnkanalen är en senare säsong?

Kenneth

#16
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 mars 2020 kl. 18:13:49
Kan det vara så att Sesam 1976s dubbning och den med Steve Kratz och Magnus Ehrner är dubbningar av olika säsonger av samma serie alltså att Sesam 1976 är första säsongen och den på barnkanalen är en senare säsong?

Bra fråga.
Som exempel kan jag berätta att jag är ganska säker på att det i 1981 års Sesam förekommer sketcher som var med redan 1976, men med nya röster. Enligt mitt minne har jag sett åtminstone en Ernie & Bert-sketch, som är ett mästerverk med Gustafson och Billquist 1976, men som fullkomligen slaktas av Harrysson's 1981.

Gustav Jonsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 mars 2020 kl. 18:13:49
Kan det vara så att Sesam 1976s dubbning och den med Steve Kratz och Magnus Ehrner är dubbningar av olika säsonger av samma serie alltså att Sesam 1976 är första säsongen och den på barnkanalen är en senare säsong?
Kanske det serien har ju faktiskt 50 säsonger så det är mycket möjligt.

Steffan Rudvall

Citat från: Kenneth skrivet  7 mars 2020 kl. 18:26:44
Bra fråga.
Som exempel kan jag berätta att jag är ganska säker på att det i 1981 års Sesam förekommer sketcher som var med redan 1976, men med nya röster. Enligt mitt minne har jag sett åtminstone en Ernie & Bert-sketch, som är ett mästerverk med Gustafson och Billquist 1976, men som fullkomligen slaktas av Harrysson's 1981.

Svenska Sesam (1981s version) är ju bara klipp från från originalet med svenska skådespelare i mellan klippen alltså är det ingen säsong av Sesam.

Jag menar att de barnkanalen sände den dubbningen med Magnus Ehrner, Gösta Prüzelius, Ernst Günther, Steve Kratz, Cecilia Schiöld, Louise Raeder, Basia Frydman, Rolf Skoglund, Frej Lindquist m.fl. och Sesam 1976 inte skulle vara samma säsong.

Kenneth

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 mars 2020 kl. 18:35:35
Svenska Sesam (1981s version) är ju bara klipp från från originalet med svenska skådespelare i mellan klippen alltså är det ingen säsong av Sesam.

Jag menar att de barnkanalen sände den dubbningen med Magnus Ehrner, Gösta Prüzelius, Ernst Günther, Steve Kratz, Cecilia Schiöld, Louise Raeder, Basia Frydman, Rolf Skoglund, Frej Lindquist m.fl. och Sesam 1976 inte skulle vara samma säsong.

Ja det har blivit en enda röra detta med alla dubbningar, säsonger m.m.  :)

Kenneth

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 mars 2020 kl. 11:11:50
Sesam 1976 var dubbad version av originalet men Svenska Sesam 1981 var klipp från originalet med svenska skådespelare i mellan klippen Sesam som har visats på barnkanalen är en omdubbning av originalet den dubbning är gjord av Eurotroll.

Ok, intressant info. Varför man dubbar om något som är så bra gjort redan är smått bisarrt.
Alla efterkommande dubbningar av Sesam som jag sett har varit platta och totalt ointressanta. :-\

Steffan Rudvall

Citat från: Kenneth skrivet  8 mars 2020 kl. 11:50:02
Ok, intressant info. Varför man dubbar om något som är så bra gjort redan är smått bisarrt.
Alla efterkommande dubbningar av Sesam som jag sett har varit platta och totalt ointressanta. :-\
Som jag sagt tidigare så tror jag inte att man dubbat om Sesam 1976 och att det barnkanalen visar är en annan säsong som inte har dubbats tidigare.

Daniel Hofverberg

Jag skulle också gissa att man inte dubbat om något, utan att det är olika säsonger/avsnitt.

Däremot vet jag inte om vare sig 1976 års omgång eller senare omgångar är orörda originalavsnitt av amerikanska Sesame Street, eller om man har klippt ut segment från olika avsnitt för att skapa nya sammansatta avsnitt för Skandinavien och/eller Europa. Inte så lätt att veta, då det ju har producerats över 4500 avsnitt av Sesame Street under 50 säsonger...

De avsnitt jag sett av Sesam på SVT har i alla fall inte haft samma intro som något intro jag kunnat hitta åt från den amerikanska serien, så jag gissar att introna på SVT är specialgjorda för utlandssändningar.

Sen är ju som sagt Svenska Sesam något helt annat, där man spelat in segment med människor i studio och varvat med dubbade segment med "muppar" från Sesame Street. Det gjordes ju många sådana internationella versioner av Sesame Street över hela världen, där den svenska versionen är en av de "billigaste" där man gick ifrån hela konceptet med att människor interagerar med muppar. Den senare norska versionen, Sesam Stasjon från 1991 - 1999, var betydligt mer påkostad och välgjord; och den blev ju en långkörare som gjordes i runt 200 avsnitt.

Kenneth

#23
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 mars 2020 kl. 16:03:00
Som jag sagt tidigare så tror jag inte att man dubbat om Sesam 1976 och att det barnkanalen visar är en annan säsong som inte har dubbats tidigare.

Ja jag förstår vad du menar.
Men det verkar i alla fall vara så att sketcher återanvänts i något led, vilket gör att man får se, det som jag beskrev ovan, Harrysons göra samma grej som Gustafson och Billquist redan har gjort.

Kenneth

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2020 kl. 20:39:49
Jag skulle också gissa att man inte dubbat om något, utan att det är olika säsonger/avsnitt.

Däremot vet jag inte om vare sig 1976 års omgång eller senare omgångar är orörda originalavsnitt av amerikanska Sesame Street, eller om man har klippt ut segment från olika avsnitt för att skapa nya sammansatta avsnitt för Skandinavien och/eller Europa. Inte så lätt att veta, då det ju har producerats över 4500 avsnitt av Sesame Street under 50 säsonger...

De avsnitt jag sett av Sesam på SVT har i alla fall inte haft samma intro som något intro jag kunnat hitta åt från den amerikanska serien, så jag gissar att introna på SVT är specialgjorda för utlandssändningar.

Sen är ju som sagt Svenska Sesam något helt annat, där man spelat in segment med människor i studio och varvat med dubbade segment med "muppar" från Sesame Street. Det gjordes ju många sådana internationella versioner av Sesame Street över hela världen, där den svenska versionen är en av de "billigaste" där man gick ifrån hela konceptet med att människor interagerar med muppar. Den senare norska versionen, Sesam Stasjon från 1991 - 1999, var betydligt mer påkostad och välgjord; och den blev ju en långkörare som gjordes i runt 200 avsnitt.


Ja det är verkligen en omfattande produktion detta.
Trist att smdb inte sträcker sig längre tillbaka än ca 1979.
Skulle vara intressant att se hur många, och hur långa avsnitten var 1976.

gstone

En ny Sesam strweet film ska göras av James Bobin som gjord Alice i Speglandet(2016) och musikern Chace the Rapper av alla människor ska var med :o :o ???

Undrar om den kommmer dubbas ?

Youtubern Bo Burnham kommer skriva spnergna  ??? ??? ??? :-\ :o :o :o

ETT höggest oväntat och originellt val får jag säja !!!
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Så det fanns en dubbning av Sesam långt efter på 90-talet med och den med John Harryson och så denna från 76. Men säg mig finns det en ännu tidigare?  ???

Kenneth

Citat från: Elios skrivet 12 mars 2020 kl. 19:12:51
Så det fanns en dubbning av Sesam långt efter på 90-talet med och den med John Harryson och så denna från 76. Men säg mig finns det en ännu tidigare?  ???

Känner mig säker på att 1976 är första gången Sesam dubbas på svenska.
Gavs ju till äran ut 2 st LP skivor vid tiden - 1976 och 1977.

Den senare har även den bra inslag.
Kolla in när Ernie kvaddar Bert's R-radar vid 10:08.

https://m.youtube.com/watch?v=11aty5ALh3o

Elios

Citat från: Kenneth skrivet 13 mars 2020 kl. 00:01:01
Känner mig säker på att 1976 är första gången Sesam dubbas på svenska.
Gavs ju till äran ut 2 st LP skivor vid tiden - 1976 och 1977.

Den senare har även den bra inslag.
Kolla in när Ernie kvaddar Bert's R-radar vid 10:08.

https://m.youtube.com/watch?v=11aty5ALh3o

Spelade Björn Gustafson Ernie eller Bert?^^

Kenneth

Citat från: Elios skrivet 13 mars 2020 kl. 01:37:08
Spelade Björn Gustafson Ernie eller Bert?^^

Björn gjorde Ernie.