Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ragna Nyblom (1930-2017)

Startat av ddubbning, 28 maj 2017 kl. 01:00:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Skådespelerskan, journalisten, röstskådespelerskan, dubbningsöversättaren, dubbningsregissören, barntvproducenten och programpresentatören Ragna Nyblom har avlidit, 87 år gammal. Hon medverkade enligt denna sajt i dubbningen av Dr Snuggles (där hon spelade Norpan och Kattamor enligt denna sajt). Enligt Dubbningshemsidan medverkade hon också i tv-dubbningen av Trasdockorna (som hon också var regissör och översättare till), Det var en gång - Tidernas äventyr (som en av två berättare i originaldubbningen från 1978, hon var också en av regissörerna till den dubbningen), Rasmus Nalle , två avsnitt av Vi fem. och långfilmen Trolltyg i tomteskogen. Hon var dessutom översättare och regissör till långfilmen Det lilla blå loket .

(Källor: Dubbningshemsidan, Wikipedia och denna artikel från SVT: https://www.svt.se/kultur/tv-profilen-ragna-nyblom-ar-dod)

Vila i frid.

TonyTonka

Jag har tyvärr inte hört henne i så många dubbningar, men det är alltid tråkigt när någon som varit i dubbningsbranschen går bort.

Vila i frid.  :'(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Vila i frid Norpan  :'( .

Edit: jag kände inte till henne förrän denna tråd skapades.

Anders

Vila i frid! Så många ikoniska dubbningar som hon har medverkat i.  :(
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Nu verkar Kjell Bergqvist vara den sista överlevande av röstskådespelarna som medverkade i Doktor Snuggles.  :-\
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erika

Det var tråkigt att höra/läsa. :( Minns henne från ett flertal dubbningar som t. ex. "Snurriga sagor".

Vila i frid.  :'(

Erik Friman

Hon hade även stått för bearbetning, översättning och regi för serien Mjölktandsmössen och även långfilmen. Hon kommer alltid att vara del av min barndom. Vila i frid.  :(