Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Tintin

Jag hade tänkt vänta med att köpa en lite dyrare komplett TV-serie på Blu-ray nu till hösten/vintern, men när jag tittade ikväll såg jag att titeln hade utgått. Vid närmare kontroll hade företaget gått i konkurs strax före sommaren.

Surt.

Jag kan förvisso se TV-serien via streaming, men inte samma sak som fysisk media (med restaurerad bild). Nu finns det säkert andra återförsäljare än där jag tänkt handla filmen från, men vet att det kan vara lite sådär med lagerstatus hos vissa. Finns det återförsäljare som svarar på mail borde det kunna gå att lösa så.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 15 oktober 2023 kl. 00:19:33Jag hade tänkt vänta med att köpa en lite dyrare komplett TV-serie på Blu-ray nu till hösten/vintern, men när jag tittade ikväll såg jag att titeln hade utgått. Vid närmare kontroll hade företaget gått i konkurs strax före sommaren.
Av ren nyfikenhet, vilken TV-serie gäller det?

Och vad är det för företag som gått i konkurs...?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2023 kl. 01:29:43Av ren nyfikenhet, vilken TV-serie gäller det?

Och vad är det för företag som gått i konkurs...?
Jag hade tänkt köpa TV-serien Robin of Sherwood och det engelska företaget som gått i konkurs heter Network Distributing Limited. I England har de såklart haft koll på detta och jag hittade lite blogginlägg och fler titlar när jag sökte.

Steffan Rudvall

Citat från: Tintin skrivet 15 oktober 2023 kl. 00:19:33Jag hade tänkt vänta med att köpa en lite dyrare komplett TV-serie på Blu-ray nu till hösten/vintern, men när jag tittade ikväll såg jag att titeln hade utgått. Vid närmare kontroll hade företaget gått i konkurs strax före sommaren.

Surt.

Jag kan förvisso se TV-serien via streaming, men inte samma sak som fysisk media (med restaurerad bild). Nu finns det säkert andra återförsäljare än där jag tänkt handla filmen från, men vet att det kan vara lite sådär med lagerstatus hos vissa. Finns det återförsäljare som svarar på mail borde det kunna gå att lösa så.

Den här?

https://www.amazon.se/Robin-Sherwood-Complete-Michael-Praed/dp/B07G1V9PKY

https://cdon.se/film/robin-of-sherwood-the-complete-series-blu-ray-2018-michael-praed-cert-pg-8-brand-new-p127151224

gstone

Hoppas verkilgen Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem släppes på  fysiska medier (DVD/Blu-Ray) i sverige !!
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 21 oktober 2023 kl. 20:05:24Hoppas verkilgen Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem släppes på  fysiska medier (DVD/Blu-Ray) i sverige !!
Det hoppas jag med, med tanke på hur bra den var.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Target och Best Buy har också övergett fysisk media, för det mesta så verkar det se ut som om en större del av företagen ger up när det gäller fysisk media.

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 oktober 2023 kl. 06:29:06Target och Best Buy har också övergett fysisk media, för det mesta så verkar det se ut som om en större del av företagen ger up när det gäller fysisk media.
Ja, det är verkligen oroväckande när så stora och etablerade kedjor slutar med de. Det signalerar mer och mer till företagen att de kan dra ner på det själva.

Däremot hoppas jag att e-butikerna inte slutar med de på länge.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 25 oktober 2023 kl. 09:35:00Ja, det är verkligen oroväckande när så stora och etablerade kedjor slutar med de. Det signalerar mer och mer till företagen att de kan dra ner på det själva.

Däremot hoppas jag att e-butikerna inte slutar med de på länge.
Man vet aldrig, men som det ser ut så är framtiden digitalt. Köpfilmer och serier på DVD eller Blu-ray är på väg att försvinna, man kan inte räkna bootleg exemplar för att dom inte är dom riktiga exemplar från företagen, så det är väldigt tråkiga nyheter. Det är bara en tidsfråga när den sista DVD, Blu-ray eller den nya varianten av DVD blir utgiven.

Scoobydoofan1

Citat från: KurageDHH skrivet 28 augusti 2023 kl. 21:46:18Det har blivit fler och fler som har övergått från fysiska medier till digital försäljning under de senaste tiderna. Frågan är bara om det finns bevis på att det har förekommit att filmerna har plockats bort från digitala hyr- och köptjänster (om inte bara i USA utan även i andra länder)?

Har ni sett nånting som varit förut på Blockbuster (som är nu en del av SF Anytime), Rakuten TV, Viaplay, Google Play, Microsoft och itunes i Sverige, men som nu har tagits bort därifrån? Om ni skall övertala/uppmana folk om varför digitala köp är ingen bra idé? (Jag bara frågar...)

Det finns ju en del filmer som finns tillgängliga (än idag) på en del digitala hyr- och köptjänster (om inte alla) och som har getts ut förut på fysiska medier (bl.a. av Scanbox som Saw 1-7 och I Love You, Phillip Morris med Ewan McGregor och Jim Carrey), eller har jag fel?
Saken är även om man uppmanar folk över varför man borde gå tillbaka till fysisk media så återgår inte en stor del av köpare tillbaka, dom är nöjda med digitala köp i nästan allting, vare sig det gäller böcker, filmer, serier och musik. Det är en stor trend som inte går att vända tillbaka utan dom som vaknar upp för det som kommer att hända är dom som börjar samla på sig fysiska exemplar av musik, böcker, filmer och tv serier. Frågan är då om det finns en möjlighet att vända tillbaka till det förflutna och få en större mängd att återgå tillbaka till fysisk media. Det är många som säljer på andrahandsaffärer men det ser inte ut som om köparna återgår till den marknaden utan det är bara dom som samlar på svårhittade titlar, serier och sällsynta DVD utgåvor av äldre serier och filmer.

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 oktober 2023 kl. 09:44:03Man vet aldrig, men som det ser ut så är framtiden digitalt. Köpfilmer och serier på DVD eller Blu-ray är på väg att försvinna, man kan inte räkna bootleg exemplar för att dom inte är dom riktiga exemplar från företagen, så det är väldigt tråkiga nyheter. Det är bara en tidsfråga när den sista DVD, Blu-ray eller den nya varianten av DVD blir utgiven.
Helt klart väldigt sorligt  :'( :'( :'(
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 oktober 2023 kl. 10:41:09Saken är även om man uppmanar folk över varför man borde gå tillbaka till fysisk media så återgår inte en stor del av köpare tillbaka, dom är nöjda med digitala köp i nästan allting, vare sig det gäller böcker, filmer, serier och musik. Det är en stor trend som inte går att vända tillbaka utan dom som vaknar upp för det som kommer att hända är dom som börjar samla på sig fysiska exemplar av musik, böcker, filmer och tv serier. Frågan är då om det finns en möjlighet att vända tillbaka till det förflutna och få en större mängd att återgå tillbaka till fysisk media. Det är många som säljer på andrahandsaffärer men det ser inte ut som om köparna återgår till den marknaden utan det är bara dom som samlar på svårhittade titlar, serier och sällsynta DVD utgåvor av äldre serier och filmer.
Det utan tvekan tragiskt att detta håller på att händ  :'( :'( :'(
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 21 oktober 2023 kl. 20:05:24Hoppas verkilgen Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem släppes på  fysiska medier (DVD/Blu-Ray) i sverige !!
Har mailat till och fått svar från SF angående detta. Filmen släpps på Blu-Ray och DVD nån gång under första kvartalet 2024. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats