Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 januari 2024 kl. 09:03:02r det förekommer olika filmer med exakt samma titel, vilket har hänt då och då...

Men The Marsh King's Daughter verkar intressant, och den hade jag funderat på att gå och se på bio; men då det var så mycket filmer ungefär samtidigt i höstas fick jag lov att hoppa över det... Så om den inte kommer ut på någon streamingtjänst innan den släpps på Blu-Ray den 12 februari, så kan det nog bli aktuellt att köpa den. :)
Verkar inte The King's Daughter också intressant ⁉️🤨☺️
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 januari 2024 kl. 15:21:08Verkar inte The King's Daughter också intressant ⁉️🤨☺️
Kanske, men jag blev lite skeptisk av att SF Anytime kategoriserar den som action...

The King's Daughter verkar hursomhelst inte ha släppts på DVD eller Blu-Ray i de nordiska länderna, utan bara som digital hyr- och köpfilm (på SF Anytime, Prime Video och Apple iTunes). :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 januari 2024 kl. 20:37:43Kanske, men jag blev lite skeptisk av att SF Anytime kategoriserar den som action...

The King's Daughter verkar hursomhelst inte ha släppts på DVD eller Blu-Ray i de nordiska länderna, utan bara som digital hyr- och köpfilm (på SF Anytime, Prime Video och Apple iTunes). :(
Ja, The King's Daughter verkar lite intressant, inte minst eftersom Julie Andrews är berättarröst. Det som talar emot filmen är att den tycks ha haft en hel del produktionsproblem och legat klar ända sen 2014, men inte släppts förrän 2022, åtta år senare.

Den finns som sagt som digital hyr- och köpfilm här i Sverige, men om man har prime-konto och VPN kan man se den gratis med reklam på amazon.com i USA. Då får man förstås inte svensk text, men det kan ändå vara en god idé att se den där först för att bilda sig en uppfattning om den är värd att lägga pengar på för att slippa reklam och få svensk text.

Scoobydoofan1

Sony överger också den Australiensk marknaden, är det här slutet på fysisk media i region 4? Hur mycket kommer det här påverka dom andra företagen när det gäller fysisk media? Så fort en eller två gör det så följer ju dom andra företagen efter och då blir det slut på fysisk media när det gäller DVD och Blu-Ray i Region 4 av DVD regionen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 januari 2024 kl. 11:03:37Sony överger också den Australiensk marknaden, är det här slutet på fysisk media i region 4? Hur mycket kommer det här påverka dom andra företagen när det gäller fysisk media? Så fort en eller två gör det så följer ju dom andra företagen efter och då blir det slut på fysisk media när det gäller DVD och Blu-Ray i Region 4 av DVD regionen.
Min gissning är att de större filmbolagen just nu använder Australien och Nya Zeeland som "försökskaniner", för att se hur mycket intäkterna påverkas (d.v.s. i klartext: om alla köper filmer digitalt istället) och hur mycket klagomål de får av att dra in på fysiska medier. :(

Det är helt klart en mycket oroväckande utveckling; det är bara att hoppas att intäkterna påverkas så pass mycket så att de inte finner det realistiskt att fortsätta med detta till fler regioner...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2024 kl. 11:16:10Min gissning är att de större filmbolagen just nu använder Australien och Nya Zeeland som "försökskaniner", för att se hur mycket intäkterna påverkas (d.v.s. i klartext: om alla köper filmer digitalt istället) och hur mycket klagomål de får av att dra in på fysiska medier. :(

Det är helt klart en mycket oroväckande utveckling; det är bara att hoppas att intäkterna påverkas så pass mycket så att de inte finner det realistiskt att fortsätta med detta till fler regioner...
Daniel som det ser ut och med tanken på att det här är en prövning så finns det två inledande alternativ, folk börjar vänder sig tillbaka till fysisk media som alla vände sig till streaming eller så dör DVD och Blu-Ray och fysisk media upphör runt 2027 eller efter 2029. Marknaden är så pass lite och försäljningen har sjunkit så mycket att det skulle vara ett mirakel för att vända tillbaka till hur mängden som såldes var tidigare.

TonyTonka

Finns det någon chans att VHS "kommer tillbaka" någon gång i framtiden, i stil med hur LP-skivor kommit tillbaka? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 22 januari 2024 kl. 00:51:32Finns det någon chans att VHS "kommer tillbaka" någon gång i framtiden, i stil med hur LP-skivor kommit tillbaka? ^^
Om du menar kommer tillbaka i betydelsen att nyutgåvor kommer släppas på VHS, så har jag väldigt svårt att tro det - kvaliteten är helt enkelt för dålig med dagens mått mätt, och i synnerhet när allt fler skaffar större och större TV-apparater.

Om du däremot menar i betydelsen att nya VHS-bandare kan tänkas tillverkas och säljas, så finns det förhoppningsvis en större chans - för trots allt är det ju många som fortfarande har gamla VHS-band, och som nog vill fortsätta kunna spela upp dessa. Åtminstone hoppas jag det, för annars betyder ju det att det kommer en dag när inga VHS-bandare fortfarande fungerar och då alla VHS-filmer i världen är värdelösa; trots allt håller ju inga apparater för evigt... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2024 kl. 02:01:45Om du menar kommer tillbaka i betydelsen att nyutgåvor kommer släppas på VHS, så har jag väldigt svårt att tro det - kvaliteten är helt enkelt för dålig med dagens mått mätt, och i synnerhet när allt fler skaffar större och större TV-apparater.
VHS utvecklades ju dock, lite för sent kanske men på 2000-talet fanns det ju så kallade D-Theater filmer på D-VHS band. Det vill säga VHS men i 1080i det blev aldrig någon stor grej dock.

Tintin

Citat från: TonyTonka skrivet 22 januari 2024 kl. 00:51:32Finns det någon chans att VHS "kommer tillbaka" någon gång i framtiden, i stil med hur LP-skivor kommit tillbaka? ^^
Inte som fysisk media på bred front, men möjligen som kul grej/samlarobjekt eller hyllning.

Några exempel jag kommer att tänka på är kanalen GamingGrannar på YouTube som 2020 gav ut en limiterad VHS-utgåva med material som är exklusivt för VHS. Finns en bakom kulisserna där de visar hur de gjorde.

I form av hyllningar så används ju After Effects flitigt inom film och TV för att simulera slitna band/bandskador. En skön sådan hyllning förekommer i filmen Kung Fury. Vissa utgåvor av äldre filmer har även sk slipcovers som är som gamla hyrfilmer där kassetten sticker ut en bit ur fodralet.

https://www.youtube.com/watch?v=U4DOis4W8Ps

gstone

Wonka kommer släppas på Blu Ray det är väldigt positivt tycker jag  ;D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Hoppas Poor Things för en svensk Blu-Ray release då den filmen var väldigt bra  :D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Jag förutsätter att efter några månader på bio kommer Vaiana 2 få fysisk media release i sverige under 2025.

Så fort hoppas jag inte att fysiska media försvinner
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Tror ni Vaiana 2 kommer få en fysisk media release ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 13 februari 2024 kl. 14:35:11Tror ni Vaiana 2 kommer få en fysisk media release ?
Generellt sett har Disneys och Pixars storfilmer som gått på bio också släppts på fysisk media, förr eller senare. Så risken för att Vaiana 2 inte får den chansen är liten.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran