Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 april 2024 kl. 16:50:37Har fått hem bandet med Norska originaldubben av Aristocats.
Dock är bandet mögligt☹️.
Vågar inte stoppa i ett mögelband i min Sony SL-C7 spelare då jag ej vill förstöra den.
Någon som har en skräpspelare eller rengöringsmaskin?
@Anders M Olsson Du som är expert på analog media skulle det funka att flytta spolarna till en vhs spelare och spola bandet typ så här för att få bort möglet?
Och sedan flytta dom tillbaka till Betabandet för digitaliseringen?

Adam Larsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 april 2024 kl. 17:01:26Jag är lite osäker på det här med mögliga band men vad innebär det? Är materialet förstört? Är den norska originaldubbningen förlorad nu?
Det är väl inte säkert att det är den dubbningen? Står ju faktiskt Aristocats och inte Aristokattene så kanske är på engelska.

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 april 2024 kl. 17:01:26Jag är lite osäker på det här med mögliga band men vad innebär det? Är materialet förstört? Är den norska originaldubbningen förlorad nu?
Det går att spela men det lär bli ett helvete att rengöra spelaren efteråt.
Mögel brukar fastna inuti videohuvudet och du måste ta isär hela videohuvudet och ta bort varenda mögel partikel för att inte sprida skiten till andra band.

DingoPictures2005

Citat från: Adam Larsson skrivet 25 april 2024 kl. 17:03:38Det är väl inte säkert att det är den dubbningen? Står ju faktiskt Aristocats och inte Aristokattene så kanske är på engelska.
Köpte banden från Norge så antar att det är en pirat bioinspelade kopia av originaldubben?
Omdubben släpptes 1994 och då använde typ ingen Betamax.

Adam Larsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 april 2024 kl. 17:02:53@Anders M Olsson Du som är expert på analog media skulle det funka att flytta spolarna till en vhs spelare och spola bandet typ så här för att få bort möglet?
Det finns en video på en kille som rengör betamax band genom att flytta spolarna men det verkar väldigt komplicerat.

https://youtu.be/uoZ06US0tw4

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 april 2024 kl. 17:05:07Köpte banden från Norge så antar att det är en pirat bioinspelade kopia av originaldubben?
Omdubben släpptes 1994 och då använde typ ingen Betamax.
Köpte du från ett företag från Norge, vad säljer företaget mer för filmer?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 april 2024 kl. 17:11:22Köpte du från ett företag från Norge, vad säljer företaget mer för filmer?
Privatperson som hade spelat in massor med tecknat.

DingoPictures2005

Citat från: Adam Larsson skrivet 25 april 2024 kl. 17:07:56Det finns en video på en kille som rengör betamax band genom att flytta spolarna men det verkar väldigt komplicerat.

https://youtu.be/uoZ06US0tw4
Kanske värt att ta kontakt?
Känner mig inte bekväm med att rengöra ett band själv.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 april 2024 kl. 17:02:53@Anders M Olsson Du som är expert på analog media skulle det funka att flytta spolarna till en vhs spelare och spola bandet typ så här för att få bort möglet?
Ingen aning. Det är möjligt att det går, men jag har själv aldrig stött på några mögliga band...

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 april 2024 kl. 19:26:56Ingen aning. Det är möjligt att det går, men jag har själv aldrig stött på några mögliga band...
Mögel uppstår när man lagrar band felaktigt.
Och det är inte särskilt vanligt om man tar hand om banden.

DingoPictures2005

Dåliga nyheter det var omdubben kopierad från vhs : (

Lillefot

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 25 april 2024 kl. 20:16:18Dåliga nyheter det var omdubben kopierad från vhs : (
Så du lyckades att rengöra eller spela upp bandet tillräckligt långt?

Hur som helst var det lite tråkigt att höra att det inte var den dubbningen som eftersöks.  :(
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

DingoPictures2005

Citat från: Lillefot skrivet 25 april 2024 kl. 20:22:03Så du lyckades att rengöra eller spela upp bandet tillräckligt långt?

Hur som helst var det lite tråkigt att höra att det inte var den dubbningen som eftersöks.  :(
Flyttade bandremsan till ett vhs band och spolade igenom filmen ett antal gånger för att få av möglet