Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney-klassiker på bio på nytt

Startat av gstone, 29 juni 2023 kl. 20:48:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Tydilen ska Disney visas några av sina klassiker på bio igen i år för att det är hundra års jubileum.

Det vore kul om dom gjord samma sak i sverige :)

https://www.comingsoon.net/movies/news/1301302-disney-100th-anniversary-theatrical-rerelease-dates-set-for-the-lion-king-7-more
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2023 kl. 20:50:40Ärligt talat tror jag inte att nypremiärer på bio vore ekonomiskt försvarbart i dagens läge. Som Steffan just konstaterat lär det vara ytterst få barn i dagens läge - med det enorma utbud som barn idag har att välja bland - som väljer att se en 34 år gammal film, och det lär vara betydligt färre som är beredda att betala biljettpriset för biobiljetter för sådana filmer när de ändå finns på Disney+... Jag tror inte ens att sådana nypremiärer skulle fylla den minsta biosalongen på de flesta orter mer än någon dag.

Jag betvivlar i och för sig inte att många barn skulle uppskatta originalet Den lilla sjöjungfrun om de verkligen gav den en chans, men för att få barn att kanske vilja det skulle Disney behöva satsa väldigt mycket pengar på marknadsföring och reklam; en stor chansning ekonomiskt som kanske inte alls skulle löna sig...

Som sagt är den bistra sanningen att det i dagens läge är nästan omöjligt att tjäna pengar på flera decennier gamla filmer, utan det lär inte ticka in mer pengar än de intäkter som redan skett för länge sedan.
Men i England och jag tror visa andra länder släpper Disney sina sörsta filmer på bio igen i år just för att det är 100 års jubileum ;)

https://whatsondisneyplus.com/disney-to-re-release-8-films-in-cinemas-for-a-limited-period/
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 augusti 2023 kl. 22:11:40Men i England och jag tror visa andra länder släpper Disney sina sörsta filmer på bio igen i år just för att det är 100 års jubileum ;)

https://whatsondisneyplus.com/disney-to-re-release-8-films-in-cinemas-for-a-limited-period/
I vissa större länder kan det finnas en marknad för det, men knappast i Sverige eller Norden. I artikeln står det ju dock inget om hur många biografer i respektive land som kommer att visa dessa åtta filmer, och något säger mig att små landsbygdsbiografer knappast kommer att prioritera visningar av gamla filmer som sedan länge finns på Disney+...

Även i dessa länder rör det sig ju dock inte om något återkommande och långvarigt fenomen, utan bara just dessa åtta filmer nu i år (med två veckor per film) för att fira 100-årsjubileet. Förmodligen inget som kommer att locka någon enorm publik, men i städer med många invånare kan även en väldigt liten procentuell andel intressenter vara tillräckligt för att det ska bli ett skapligt numerärt antal (det är säkert lika få personer procentuellt som vill se gamla filmer på bio i USA och Storbritannien som i Sverige, men är länderna större blir ju det faktiska antalet biobesökare ändå större).

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2023 kl. 00:29:16I vissa större länder kan det finnas en marknad för det, men knappast i Sverige eller Norden. I artikeln står det ju dock inget om hur många biografer i respektive land som kommer att visa dessa åtta filmer, och något säger mig att små landsbygdsbiografer knappast kommer att prioritera visningar av gamla filmer som sedan länge finns på Disney+...

Så Disney kommer alltså inte göra samma sak i Sverige 🙁❓🇸🇪
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 augusti 2023 kl. 00:44:08Så Disney kommer alltså inte göra samma sak i Sverige 🙁❓🇸🇪
Mest troligt inte - jag har svårt att se att det skulle finnas någon marknad för det i Sverige. Skulle det mot förmodan ske i Sverige så lär det nog i så fall bara bli i Stockholm, för det är nog i stort sett bara där som det kan tänkas tillräckligt med folk för att det ska vara försvarbart.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2023 kl. 00:54:59Mest troligt inte - jag har svårt att se att det skulle finnas någon marknad för det i Sverige. Skulle det mot förmodan ske i Sverige så lär det nog i så fall bara bli i Stockholm, för det är nog i stort sett bara där som det kan tänkas tillräckligt med folk för att det ska vara försvarbart.
Trist Jag hade hoppats på det.

Jag lever lyckligtvis nära Stockholm 🥳😁❗️
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 augusti 2023 kl. 00:54:59Mest troligt inte - jag har svårt att se att det skulle finnas någon marknad för det i Sverige. Skulle det mot förmodan ske i Sverige så lär det nog i så fall bara bli i Stockholm, för det är nog i stort sett bara där som det kan tänkas tillräckligt med folk för att det ska vara försvarbart.
Du hade fel ! ;D

Filmstaden kommer visas gamla Disney filmer på bio i höst !

Så det blev som jag hoppades ! :D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 22 augusti 2023 kl. 16:02:08Du hade fel ! ;D

Ganska tråkigt utbud i jämförelse med det de hade i USA, där visades ju exempelvis Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans förbannelse (en personlig favorit överlag). 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 augusti 2023 kl. 16:02:08Du hade fel ! ;D

Men inte alls lika många filmer som i USA, såvitt jag kunnat se. Jag har heller inte hittat något än om vilka orter som kommer att visa dessa, och under hur lång tid - eller har du sett någon sådan lista? Jag har exempelvis svårt att tro att Skellefteå skulle visa någon av dessa, troligtvis inte ens Umeå...

Om filmerna har samma versioner som på Disney+ har jag personligen svårt att se vitsen med det. För man lär väl inte ha sån tur att någon av filmerna råkar få sin svenska originaldubb...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2023 kl. 21:22:56Men inte alls lika många filmer som i USA, såvitt jag kunnat se. Jag har heller inte hittat något än om vilka orter som kommer att visa dessa, och under hur lång tid - eller har du sett någon sådan lista? Jag har exempelvis svårt att tro att Skellefteå skulle visa någon av dessa, troligtvis inte ens Umeå...

Om filmerna har samma versioner som på Disney+ har jag personligen svårt att se vitsen med det. För man lär väl inte ha sån tur att någon av filmerna råkar få sin svenska originaldubb...?
Filmstaden i Umeå kommer i alla fall att visa Bambi den 2 och 3 september.

Alla biografer kör väl digitalt numera, så då är det de digitala versionerna som kommer att visas, och de är troligen samma som på andra digitala plattformar. Originaldubbningarna finns förmodligen bara på gamla arkiverade 35mm kopior som de flesta biografer inte längre kan köra.

Men jag tycker ändå det är väldigt positivt att Disney nu plockar fram några av sina gamla klassiker så att vi får möjlighet att se dem på bio. Kanske ger det en del barn av den yngre generationen en sporre att upptäcka fler av de gamla klassikerna? Annars har väl alla nyinspelningarna mer eller mindre tagit över i folks medvetande, och "skymmer utsikten" till de äldre och mycket bättre filmerna.

Steffan Rudvall

I Malmö kommer Bambi, Askungen, Törnrosa, Lejonkungen & Frost att visas.

gstone

När Filmstaden visar gamla Disney animerad fimer på bio igen kommer dom ha samma dubbningar som vanligt ?

Eller kommer dom äldaste filmerna dubbas om igen ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 augusti 2023 kl. 12:29:16Men jag tycker ändå det är väldigt positivt att Disney nu plockar fram några av sina gamla klassiker så att vi får möjlighet att se dem på bio. Kanske ger det en del barn av den yngre generationen en sporre att upptäcka fler av de gamla klassikerna? Annars har väl alla nyinspelningarna mer eller mindre tagit över i folks medvetande, och "skymmer utsikten" till de äldre och mycket bättre filmerna.
Förvisso sant, men ska barn lockas att se filmerna krävs det ju att Disney satsar på marknadsföring och reklam så att alla vet om det och kan lockas att gå och se filmerna. Att se en titel i bioannonser lär ju liksom inte säga så mycket, i synnerhet med det utbud som finns nuförtiden, utan det behövs marknadsföring online och på TV för att få folk att gå på bio.

Utan reklam lär väl många av dagens barn inte ens känna till att de äldre klassikerna finns; än mindre tänka tanken på att gå och se dem på bio...?

Citat från: gstone skrivet 23 augusti 2023 kl. 18:43:46När Filmstaden visar gamla Disney animerad fimer på bio igen kommer dom ha samma dubbningar som vanligt ?

Eller kommer dom äldaste filmerna dubbas om igen ?
Jag tror att vi kallt kan räkna med att alla filmer kommer ha samma dubbning som på Disney+.

Att det skulle bli ytterligare någon omdubbning kan vi nog utesluta; det skulle kosta alldeles för mycket för filmer som bara lär visas en mycket kort period på bio...

Däremot kan man ju undra om filmerna kommer få sina etablerade svenska bildversioner från bio, eller om Disney nu övergår till engelsk bildversion...?

Scoobydoofan1

Varför börjar dom visa äldre filmer på bio igen?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 24 augusti 2023 kl. 01:41:45Varför börjar dom visa äldre filmer på bio igen?
När det gäller Disney så är det för att fira deras 100-års jubileum.