Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Frågan är om nån har ny information om hur situationen ser ut för fysisk media? Är den fortfarande på väg mot antiken och streaming är det som är nytt eller återuppstår fysisk media när det gäller alla olika utgåvor av det? T.ex. DVD, Blu-Ray, 4K osv? Är det nån som har koll på det? Frågar bara för att beroende på vad man har i sin personliga samling påverkar det också när man söker efter olika eller sällsynta äldre utgåvor av vissa titlar, igen beroende på vad man söker efter.

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 december 2023 kl. 09:39:13Frågan är om nån har ny information om hur situationen ser ut för fysisk media? Är den fortfarande på väg mot antiken och streaming är det som är nytt eller återuppstår fysisk media när det gäller alla olika utgåvor av det? T.ex. DVD, Blu-Ray, 4K osv? Är det nån som har koll på det? Frågar bara för att beroende på vad man har i sin personliga samling påverkar det också när man söker efter olika eller sällsynta äldre utgåvor av vissa titlar, igen beroende på vad man söker efter.
Filmer borde alltid släppas på fyiska media :D

Men det kankse är smidigast om Serier främst finnsd på streaming ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  4 december 2023 kl. 19:03:25Filmer borde alltid släppas på fyiska media :D

Men det kankse är smidigast om Serier främst finnsd på streaming ;)
Ska man ge ut serier på fysisk media vilket jag tycker att man borde så tänker jag att man borde överge det gamla sättet med volymer och istället fokusera på säsongsboxar.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 december 2023 kl. 19:05:52Ska man ge ut serier på fysisk media vilket jag tycker att man borde så tänker jag att man borde överge det gamla sättet med volymer och istället fokusera på säsongsboxar.
Detta är bara en smak sak ;D

Jag tycker det är lättare att streama serier än att se på DVD eller Blu-Ray ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 december 2023 kl. 19:05:52Ska man ge ut serier på fysisk media vilket jag tycker att man borde så tänker jag att man borde överge det gamla sättet med volymer och istället fokusera på säsongsboxar.
Du menar att dom ger ut boxar av serier som dom gjorde med "Snobben" utgåvorna av Scanbox eller som Scooby Doo Where are you? Problemet med "Scooby Doo Where area You?" är  att DVD skivorna har dubbningar på båda sidorna av DVD skivorna, det finns inget bild på DVD skivorna.

gstone

Jag köper  alltid filmer på  fysiska medier om det är mjöligt.

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

En sak som är intressant angående just DVD är ju att det formatet vägrar dö. När DVD kom så fasades ju 
VHS-format ut ganska fort och det formatet dog ut. 

Blu-ray har dock funnits sedan 2006 och har inte alls kunnat fasa ut DVD snarare så har det väl blivit fler releaser på DVD än på Blu-ray de senaste åren. 

DVD formatet konkurrerar med format som Blu-ray och UHD-BD som har många gånger bättre upplösning men ändå finns formatet kvar.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2023 kl. 23:07:41En sak som är intressant angående just DVD är ju att det formatet vägrar dö. När DVD kom så fasades ju
VHS-format ut ganska fort och det formatet dog ut.

Blu-ray har dock funnits sedan 2006 och har inte alls kunnat fasa ut DVD snarare så har det väl blivit fler releaser på DVD än på Blu-ray de senaste åren.

DVD formatet konkurrerar med format som Blu-ray och UHD-BD som har många gånger bättre upplösning men ändå finns formatet kvar.
Men om man ska jämföra DVD med streaming är inte DVD på väg mot skogen? När det gäller allmänheten så har en stor del eller så många som möjligt övergett DVD, Blu-Ray och 4K DVD för streaming? Dom har övergett fysisk media för streaming där det kan hända mycket med rättigheter, dubbningar och censurerade avsnitt och borttagna scener från olika avsnitt, det är ett väldigt stort frågetecken, den största exemplar är Snobben dubbningen där Apple Tv dubbade om specialerna från Scanbox DVD utgåvorna, och the Golden Girls har ett borttaget avsnitt. Det är ett par exemplar. 

Steffan Rudvall

Intressant att vissa filmer som SF Studios distribuerat den senaste tiden endast släpps på Blu-ray det är ju oftast tvärtom att filmer bara släpps på DVD.

https://press.sfstudios.se/line-up/home-entertainment/64d104f9382a5/page?type=coming

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2024 kl. 16:44:34Intressant att vissa filmer som SF Studios distribuerat den senaste tiden endast släpps på Blu-ray det är ju oftast tvärtom att filmer bara släpps på DVD.

https://press.sfstudios.se/line-up/home-entertainment/64d104f9382a5/page?type=coming
Det verkar ju dock bara röra sig om Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem och The Marsh King's Daughter, vad jag kan se.

Men helt klart intressant, och personligen tycker jag idén inte är så dum - de flesta som håller fast vid fysiska medier lär nog trots allt ha Blu-Ray-spelare, för har man fortfarande bara DVD är nog risken stor att man till största delen har gått över till digital distribution...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2024 kl. 20:10:09Det verkar ju dock bara röra sig om Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem och The Marsh King's Daughter, vad jag kan se.

Ej att förväxla med denna film ;D

https://www.imdb.com/title/tt2328678/
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2024 kl. 20:10:09Det verkar ju dock bara röra sig om Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem och The Marsh King's Daughter, vad jag kan se.

Men helt klart intressant, och personligen tycker jag idén inte är så dum - de flesta som håller fast vid fysiska medier lär nog trots allt ha Blu-Ray-spelare, för har man fortfarande bara DVD är nog risken stor att man till största delen har gått över till digital distribution...
Paw Patrol: Storfilmen släpptes också bara på Blu-ray som vi tagit upp tidigare i en annan tråd.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 januari 2024 kl. 03:00:04Paw Patrol: Storfilmen släpptes också bara på Blu-ray som vi tagit upp tidigare i en annan tråd.
Jag är fortfarande lite halvkrasslig, så det hade jag glömt bort. Men det är ju intressant och lite mer förvånande, då den ju uppenbarligen riktar sig huvudsakligen till barn - och sådant brukar ju de flesta distributörer ha en förkärlek att släppa endast på DVD; gissningsvis med någon slags missriktad tanke om att barn inte behöver bra kvalitet...

Citat från: gstone skrivet  9 januari 2024 kl. 21:25:45Ej att förväxla med denna film ;D

https://www.imdb.com/title/tt2328678/
Ja, de filmerna har ingenting alls gemensamt trots de snarlika titlarna. Men då de inte kom samma år, och med helt olika skådespelare och handling, lär nog risken vara ganska liten för sammanblandning. Det är värre när det förekommer olika filmer med exakt samma titel, vilket har hänt då och då...

Men The Marsh King's Daughter verkar intressant, och den hade jag funderat på att gå och se på bio; men då det var så mycket filmer ungefär samtidigt i höstas fick jag lov att hoppa över det... Så om den inte kommer ut på någon streamingtjänst innan den släpps på Blu-Ray den 12 februari, så kan det nog bli aktuellt att köpa den. :)