Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

TV-spel & konsoler

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 11:30:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Jonas9881

Själv har jag PS2 med rätt så många spel. Favoriterna är Spider-man 2 från 2004 och Lego Batman. Och så fick jag alldeles nyss (runt 1-2 årsen) Batman begins som är väldigt långt men jättekul TV-spel.

Sedan fick jag PS5 för 2 julasen, julen 2022. Och får erkänna att PS2 är roligare, det är väl nostalgi som jag söker och spelet är så sjukt dyra så man har bara råd med 1-2 spel jämfört med PS2 där man kan köpa spel under 50 lappen på second-hand butiker eller från folk man känner.

Vad har ni, ni vill dela mer er utav?

Funkar absolut med andra konsoler är Playstation, men jag har bara det så därav så skrev jag om det. Även om jag har spelat Xbox som min Morbror äger så har jag ingen erfarenhet av Xbox, även om det också var kul att spela.

Favirotspel från bästa och neråt:

Batman begins
Lego batman
Spider-man

Och vill jag även lägga till Hugo: Magi i trollskogen.

Och spel som man inte kan spela med flera personer blir såklart tråkigare.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Will Siv

Jag har faktiskt flera konsoler för jag brukade samla på retro spel (istället för att använda emulation).


Dom jag har:

NES.

Sega Mega-Drive (eller Genesis).

SNES.

N64. (fast den var en present till min bror)

PS2.

Xbox 360.

Wii.

Wii U.

PS4. (Han fick den först, men han lät mig ta över den då han föredrar dator)


Sen har han också en Switch.


Hade velat skaffa Sega Saturn och Dreamcast till samlingen

(fast PS1, Xbox, Gamecube, PS3 och Xbox One blir nog för mycket)


not sure om jag ska uppgradera till PS5.

Jonas9881

Citat från: Will Siv skrivet 25 februari 2024 kl. 11:49:00Jag har faktiskt flera konsoler för jag brukade samla på retro spel (istället för att använda emulation).


Dom jag har:

NES.

Sega Mega-Drive (eller Genesis).

SNES.

N64. (fast den var en present till min bror)

PS2.

Xbox 360.

Wii.

Wii U.

PS4. (min fick den först, men han lät mig ta över den då han föredrar dator)


han har också en Switch.
Vad menas med emulation?

Och vadå "min fick den först"? Vem är "min"?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Will Siv

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 11:53:11Vad menas med emulation?

Och vadå "min fick den först"? Vem är "min"?
emulation är när man kör ett retro spel på datorn.

Jonas9881

Citat från: Will Siv skrivet 25 februari 2024 kl. 11:54:27emulation är när man kör ett retro spel på datorn.
Men inte så lätt att hitta spel till dator får jag säga. Och nu förtiden har ju inte datorerna skiv-spelare, som såklart blir mer komplicerat.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Will Siv

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 11:56:18Men inte så lätt att hitta spel till dator får jag säga. Och nu förtiden har ju inte datorerna skiv-spelare, som såklart blir mer komplicerat.
man behöver inte discs

man laddar ner en emulator och sen spelen (fast det funkar inte alltid).

Lillefot

#6
Jag är en spelsamlare, så under åren har jag införskaffat en hel del konsoler. En del av de fick jag när de fortfarande tillverkades, andra har jag köpt in senare begagnade:

* Nintendo 64 (tyvärr startar den inte längre, vet inte varför då jag har rengjort kretskorten och ser inga stora fel på det)
* Gamecube
* Wii
* Wii U (införskaffades bara några månader innan Nintendo angav att de skulle sluta tillverka den)
* Switch
* Game Boy Advance (både den ursprungliga och SP-enheten)
* Nintendo DS (Lite, svart färg. Tyvärr har den översta skärmen blivit lös och skulle behöva bytas ut).
* Nintendo 3DS (ursprungliga modellen)

* Playstation 1 (lasern behöver bytas)
* Playstation 2 (den tjocka enheten med i.Link-porten)
* Playstation 3 (40GB-modellen)
* Playstation 4 (egentligen min lillebrors, men efter att han fick ett PS5 så lade han undan det. Tyvärr har en säkring som ger ström till den optiska enheten gått sönder, och för att byta den kräva lödningskunskap/erfarenhet som jag inte har).

* Xbox (den första, har tagit bort klock-kondensatorn som annars riskerar att gå sönder och läcka frätande vätska på moderkortet. För er som har en och den inte är en av de sista modellerna, så är det något jag rekommenderar er att göra så fort ni kan).
* Xbox 360 (den vita ursprungliga modellen, specifikt en Falcon-enhet)
* Xbox Series X

* Sega Mega Drive (tillhör egentligen min storebror, men han vet troligen inte ens om att det fortfarande finns kvar)
* Dreamcast

Det jag gärna vill få tag på är ett Sega Saturn, men det är en utmaning då de inte direkt är billiga på begagnatmarknaden.

Med det sagt så spelar jag oftast på PC numera. Oftast går det att få ut mer prestanda, det går även att göra mycket mer på de och bakåtkompatibiliteten är mycket högre än på konsol (en del spel kan kräva lösningar, men generellt sett går de flesta gamla PC-spel att köra även på nyare burkar).
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Will Siv

Citat från: Lillefot skrivet 25 februari 2024 kl. 12:04:45* Wii U (införskaffades bara några månader innan Nintendo angav att de skulle sluta tillverka den)

Det jag gärna vill få tag på är ett Sega Saturn, men det är en utmaning då de inte direkt är billiga på begagnatmarknaden.
* De gjorde jag med ;D


Jag såg faktiskt en i en butik i Västervik.

Will Siv

#8
Citat från: Will Siv skrivet 25 februari 2024 kl. 11:49:00Jag har faktiskt flera konsoler för jag brukade samla på retro spel (istället för att använda emulation).


Dom jag har:

NES.

Sega Mega-Drive (eller Genesis).

SNES.

N64. (fast den var en present till min bror)

PS2.

Xbox 360.

Wii.

Wii U.

PS4. (Han fick den först, men han lät mig ta över den då han föredrar dator)


Sen har han också en Switch.


Hade velat skaffa Sega Saturn och Dreamcast till samlingen

(fast PS1, Xbox, Gamecube, PS3 och Xbox One blir nog för mycket)


not sure om jag ska uppgradera till PS5.
och här är spelen jag har:


NES: Super Mario Bros 1, 2 och 3. Blaster Master. Batman. Adventure in the Magic Kingdom (aka: DisneyLand). Snake Rattle N' Roll. RC Pro Am (fast den funkar inte). Rygar. Wrecking Crew. Slalom. Golf. Rad Racer. Tetris. Piff & Puff: Räddningspatrulen. Smurfarna. Ice Hockey.


Mega-Drive: Sonic 1 och 2. QuackShot. Jurassic Park. (+ några sportspel som kom med konsolen)


SNES: Super Mario World. Super Mario World 2: Yoshi's Island. F-Zero. Jurassic Park. Williams Arcade's Greatest Hits. Street Fighter II. Super Street Fighter II. Donkey Kong Country. Pilotwings. Race Drivin. Unirally. BattleToads in Battlemania. Super Mario All Stars.


N64: Super Mario 64. The World is Not Enough. Perfect Dark.


PS2: Sly Cooper Trilogin. Black. Prince of Persia: The Sands of Time. Simpsons Hit & Run. XIII.


Xbox 360: Minecraft. Rayman Origins och Rayman Legends. Burnout Paradise. Bioshock och Bioshock Infinite. Lost Odyssey. Tomb Raider. Super Street Fighter IV. Ultra Street Fighter IV. The Orange Box. Portal 2. Dust: An Elysian Tail (enda spelet jag köpte på Live).


Wii: Mario Kart Wii. Wii Sports. Wii Sports Resort. Super Mario Galaxy 1&2. New Super Mario Bros Wii. Lego Star Wars The Complete Saga. Epic Mickey 1&2.


Wii-U: Mario Kart 8. Super Mario Maker. New Super Mario Bros U.


PS4: Journey (mitt absoluta favorit Tv-spel :-* ). Tearaway Unfolded. Bioshock Collection (fast den kom bara med Infinite som jag redan hade). Burnout Paradise Remastered. Sega Mega Collection (för spel som kostade för mycket). Bloodbourne. Tomb Raider Definite Edition. Okami. Shantae: Half-Genie Hero.



det är mer, men det här är vad jag kommer på nu.

Lillefot

Citat från: Will Siv skrivet 25 februari 2024 kl. 12:12:57Jag såg faktiskt en i en butik i Västervik.
Jaså det, det gjorde du? Då får jag hålla utkik nästa gång jag är där.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Will Siv

Citat från: Lillefot skrivet 25 februari 2024 kl. 12:22:08Jaså det, det gjorde du? Då får jag hålla utkik nästa gång jag är där.
Fast det var ett tag sen....

Will Siv

Jag har dessutom några portable consoles, fast jag har inte använt dom mycket.

Game Boy Color.

PSP.

3DS.


(och för länge sen hade jag några LCD-spel, vissa med Sonic karaktärer, som jag fick ur Happy Meals)

MOA

Jag har PS2, Wii U & Switch, alla andra spel spelar jag på datorn

Jonas9881

Har även World rally championchip, men tyvärr en dag när jag skulle använda det så slutade fungera. Och det är små, små repor men absolut ingen fara. Och har varit försiktig. Så fattar inte varför den inte funkar, introt kommer sedan helt svart.

Detta spel var det: https://www.tradera.com/item/340702/594925735/world-rally-championship-ps2-playstation-2-wrc-komplett-nysk

Och det verkar billigt men lite emot Tradera får jag erkänna ;D

För man får lägga frakt och har lite svårt att räkna ut vad slutsumman kommer att bli.

Även detta spel som är tråkigare än Rally men helt klart roligare då jag kan spela med en vän/familjemedlem
https://www.tradera.com/item/340702/574084960/ps2-f1-championship-season-2000-beg-

Och även där lagom pris men har redan det spelet som funkar utmärkt.

Alla spel har jag från min morbror som även gav mig PS2 varav jag inte är i rätt ålder då PS2 var aktuellt när jag var 10 år.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Lite bilder på spelen framsida:
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare