Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Rex och hans vänner - Ett dinosaurieäventyr (We're Back! A Dinosaur's Story)

Startat av Igthorn, 4 maj 2011 kl. 12:55:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2018 kl. 15:41:59Såvitt jag vet finns det bara en dubbning av Rex och hans vänner; den som producerades för VHS-utgåvan av CIC Video 1994.

Filmen har även sänts på FilmNet och TV4 Komedi vid ett flertal tillfällen, och på TV4 vid ett tillfälle. På FilmNet hade filmen svenskt tal, och om inte mitt minne sviker mig använde de samma dubbning som VHS-utgåvan. På rak arm minns jag tyvärr inte om TV4 och TV4 Komedi sände filmen i dubbad version eller textad originalversion, men om de sände filmen i dubbad form förefaller det osannolikt att de hade kostat på en nydubb av filmen speciellt för de kanalerna...

Vad gäller rösterna var det för länge sedan jag såg filmen för att jag ska minnas något. Men spontant tycker jag det känns osannolikt att Emy Storm skulle ha medverkat i en sådan här dubbning. Jag kan inte minnas att Emy varit med i någon dubbning alls, eller om hon har det är det i alla fall definitivt inte vanligt förekommande, så att hon skulle ha blivit tillfrågad och ställt upp i en direkt-till-VHS-produktion förefaller osannolikt. Att Allan Edwall skulle ha medverkat i en sådan dubbning känns inte heller speciellt troligt. Trots allt brukade ju direkt-till-VHS-dubbningar från den här tidsperioden sällan vara alltför påkostade.

Så om inte Disneyfantasten tagit den rollistan från någon säker källa, skulle jag spontant hellre lita på Wikipedias uppgifter. Dock bör man ju som sagt kolla VHS-filmen och höra om man kan identifiera rösterna innan man dömer ut rollistan helt och hållet.
Va har Allan dubbat fler filmer?
Jag trodde I Vildmarkens Våld var det enda Allan dubbat.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 juni 2024 kl. 12:25:24Va har Allan dubbat fler filmer?
Jag trodde I Vildmarkens Våld var det enda Allan dubbat.
Allan Edwall medverkar inte i denna film, falsk information