Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan flyttar till ny server

Startat av Daniel Hofverberg, 23 september 2020 kl. 01:50:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Så här såg det ut för mig i natt.  :-\
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 april 2024 kl. 03:54:47Så säg till om något mer problem uppstår från och med nu, då jag som sagt inte är säker på om jag hittat själva orsaken till problemen eller om jag bara så att säga löst "symptomen". :)
För några minuter sen (c:a 12:00) fick jag en tom sida och efter några minuters väntan felmeddelandet:
CitatConnection Problems

Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later.
Nu är det uppe igen.

Anders M Olsson

Will Siv

- what.

Lillefot

Samma problem här under natten som andra råkade ut för, stundtals skedde det även på huvudsidan och inte bara forumet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 27 april 2024 kl. 12:57:51Samma problem här under natten som andra råkade ut för, stundtals skedde det även på huvudsidan och inte bara forumet.
Under natten är jag väl medveten om det - då låg nog sajten nere i ett par timmar, tills jag lyckades få igång servern igen runt 03:30.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 april 2024 kl. 12:21:09Nu "dök" det igen, kl 12:19...
Aj då, då är alltså problemet inte löst då; som jag hoppades och trodde...

Då får jag se om jag kan hitta något i felloggen från det klockslaget, som skulle kunna förklara vad som hände...

Jag skulle verkligen vilja veta varför det här har börjat hända nu de senaste dagarna, efter att allt fungerat klockrent i åratal före det... Överbelastningsattacker, hackerangrepp, kompatibilitetsproblem vid någon uppdatering av MySQL eller att någon konfiguration på servern har ändrats vid någon uppdatering...? Jag kan tänka mig många tänkbara förklaringar...

Skokaka

Jag fick någon annan typ av fel igår, men såklart, ser ut som att det än en gång är inte bara jag, igen...

Daniel Hofverberg

Nu tror jag att jag kan ha hittat orsaken till problemet, eller åtminstone en bidragande orsak. När jag tittar igenom serverns accesslogg, så hittar jag en oerhörd mängd anrop från ClaudeBot; som verkar vara en sökrobot som Anthropic ligger bakom och som tycks vara en AI-tjänst - så ungefär som en slags konkurrent till ChatGPT, tolkar jag det som.

Företaget i sig är säkert inget skumt med, men deras sökrobot verkar oerhört aggressiv - samma rökrobot verkar ha gjort sammanlagt 380 anrop i minuten från ett hundratal olika IP-adresser; som verkar ha pågått i flera dagar. Det är inte säkert att det har orsakat alla problem, men sunt förnuft säger att servern borde belastas ganska hårt om någon försöker timme ut och timme in i flera dygn att läsa in 380 webbsidor varje minut...

Jag har nu blockerat den roboten, så får vi se om det löser problemet eller om det är något mer som också pågår. Så återigen säg till om det händer igen från och med nu, men jag hoppas att det här ska ha löst problemet - och även om det inte löst det till 100%, så bör det åtminstone hända mer sällan och/eller göra att sidorna upplevs snabbare om den inte behöver leverera 380 sidor i minuten till ClaudeBot. :)

(Jag uppskattar verkligen AI-tjänster, och som programmerare är exempelvis ChatGPT ovärderligt, så helst skulle jag vilja slippa blockera AI-robotar från att läsa in sidor från Dubbningshemsidan; då tjänsterna ju blir sämre ju färre sidor de har möjlighet att läsa - men någonstans går gränsen, och med så många sidanrop i minuten dygnet runt anser jag att ClaudeBot har gått långt över gränsen för vad som kan anses vara ett acceptabelt beteende för en robot...)

Mathilda Gustafsson

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 april 2024 kl. 09:54:41Jag tror det just hände igen 9:53.
Aj då, då kanske det fortfarande återstår något problem då... Serverbelastningen verkar i alla fall ha avhjälpts av att blockera ClaudeBot, då jag sedan dess inte stött på en högre CPU-kraft än 20%; vilket verkar mycket rimligare än 2000%.

Jag har kollat i felloggen, och det jag hittar från klockan 09:53 är följande:

[Mon Apr 29 09:53:23.178412 2024] [php7:warn] [pid 824753] [client XXX:41316] PHP Warning:  mysqli_connect(): (HY000/2002): No such file or directory in /var/www/html/xxx.inc.php on line 89
[Mon Apr 29 09:53:23.178455 2024] [php7:warn] [pid 824753] [client XXX:41316] PHP Warning:  mysqli_error() expects parameter 1 to be mysqli, bool given in /var/www/html/xxx.inc.php on line 80
[Mon Apr 29 09:53:23.259041 2024] [php7:warn] [pid 824550] [client XXX:45446] PHP Warning:  mysqli_connect(): (HY000/2002): No such file or directory in /var/www/html/xxx.inc.php on line 89

(XXX innebär klientens IP-adress, d.v.s. mest troligt din, som jag filtrerat bort av säkerhetsskäl)

Vet dock inte vad det betyder... :(

Vad gjorde du när felet uppstod? Var du på forumet, eller någon annanstans på sajten?

Daniel Hofverberg

Jag är fortfarande inte säker på vad varningsmeddelandena betyder, då jag tycker att "No such file or directory" verkar fullständigt ologiskt när filen faktiskt finns - men jag har gjort lite ändringar i PHP-konfigurationen, som jag hoppas eventuellt kan lösa problemet.

Så allihopa, säg till om något liknande händer igen från och med nu; och i så fall meddela exakt klockslag. :)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2024 kl. 15:20:51Vad gjorde du när felet uppstod? Var du på forumet, eller någon annanstans på sajten?
Jag försökte öpnna forumet genom ett bokmärke.

Steffan Rudvall

Har forumet och hemsidan legat nere? Tidigare idag försökte jag besöka dessa men fick bara felmeddelanden.

Hemsidan: 

Warning: mysqli_connect(): (HY000/2002): No such file or directory in /var/www/html/databaskoppling.inc.php on line 89

Warning: mysqli_error() expects parameter 1 to be mysqli, bool given in /var/www/html/databaskoppling.inc.php on line 80
Unable to connect to DB:

Forumet: 

Connection Problems
Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later.

Scoobydoofan1

Vad hände? Man kunde inte gå till dubbningshemsidan forum vilket var konstigt.

Jonas9881

Samma för mig nu inom en kvart men nu funkar det för mig.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare