Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan flyttar till ny server

Startat av Daniel Hofverberg, 23 september 2020 kl. 01:50:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2024 kl. 08:31:20Har forumet och hemsidan legat nere? Tidigare idag försökte jag besöka dessa men fick bara felmeddelanden.
Citat från: Jonas9881 skrivet 20 maj 2024 kl. 08:34:10Samma för mig nu inom en kvart men nu funkar det för mig.
Ja, någon gång under natten kraschade tyvärr servern då hårddiskutrymmet på servern tog slut. Det verkar som att rensningen av gamla backuper inte har fungerat, så att backuper fyllde på hårddiskutrymmet tills servern blev full... :(

Efter jobbet får jag försöka titta på varför det hände och se vad som går att göra så att det förhoppningsvis inte ska hända igen, men just nu har jag bara snabbrensat och startat om servern för att få igång allt igen. :)

Skulle det vara någon sida/del som fortfarande krånglar, så säg till; för jag har inte tid att börja testa alla sidor när jag är på jobbet.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2024 kl. 08:56:38Ja, någon gång under natten kraschade tyvärr servern då hårddiskutrymmet på servern tog slut. Det verkar som att rensningen av gamla backuper inte har fungerat, så att backuper fyllde på hårddiskutrymmet tills servern blev full... :(

Efter jobbet får jag försöka titta på varför det hände och se vad som går att göra så att det förhoppningsvis inte ska hända igen, men just nu har jag bara snabbrensat och startat om servern för att få igång allt igen. :)

Skulle det vara någon sida/del som fortfarande krånglar, så säg till; för jag har inte tid att börja testa alla sidor när jag är på jobbet.
Jaså har du din server hemma?

Bör vara jättemycket hårddiskutrymme du har, säkert flera TB, och du tjänar alltså mer pengar via sponsor och reklam gentemot hur mycket det kostar med reparation och inköpningar av diskar, kan man inte tro då jag inte ser någon reklam.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Zebastian

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 maj 2024 kl. 09:08:47Jaså har du din server hemma?
Det framgår tidigare i tråden att han använder sig av serverhotell.

Jonas9881

Citat från: Zebastian skrivet 20 maj 2024 kl. 09:19:13Det framgår tidigare i tråden att han använder sig av serverhotell.
Jaså, trodde bara inte man kunde starta om andras servrar.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 maj 2024 kl. 09:23:45Jaså, trodde bara inte man kunde starta om andras servrar.
Jag använder så kallad VPS, en virtuell server där en fysisk server i en serverhall delas in i virtuella servrar som kan styras och startas om individuellt - så jag har full kontroll över min "del" av servern, och kan styra den som om det vore en separat server.

Serverleverantören är tyska Hetzner, och serverhallen är fysiskt placerad i Helsingfors i Finland.

Mathilda Gustafsson

Låg servern nere tidigare idag? Fick felmeddelanden om att det inte gick att ansluta till databasen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 juli 2024 kl. 08:38:48Låg servern nere tidigare idag? Fick felmeddelanden om att det inte gick att ansluta till databasen.
Ja, hårddisken på servern hade blivit helt full och därför kraschade MySQL-databasen som kräver ett visst utrymme. :(

Precis som tidigare har tydligen inte rensning av backup-filer fungerat, så att den därför fyllde på tills hårddisken blev full - jag måste försöka hitta en lösning på det...

Jag gissar att det här hände vid den nattliga körningen av backup-skriptet kl. 04:00, så servern låg troligen nere från dess och tills dess att jag från jobbet loggade in och rensade på servern och startade om den vid 08:20.

Sen är jag också medveten om att hårddiskutrymmet är lite tajt (40 GB), och problemet hade kanske aldrig hänt om jag hade haft mer hårddiskutrymme att spela på. Men jag avvaktar så länge som möjligt med att utöka utrymmet, för då kommer månadshyran för servern att fördubblas - och så länge reklamintäkterna inte täcker in alla utgifter vill jag helst inte öka mina utgifter...