Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Laserdisc

Startat av DingoPictures2005, 27 januari 2024 kl. 20:24:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Tänkte att jag gör en tråd för Laserdisc.
Ett jättehäftigt format med snygg artwork till skivorna.
Samlar dom mest för artworken tyvärr släpptes bara 2 Karaoke skivor på Svenska marknaden så majoriteten av skivorna jag har är Japan och Usa import, har även endel Holländska och Brittiska skivor.
Bifogar lite bilder på skivor jag har.

Steffan Rudvall

Ett väldigt fascinerande format faktiskt och dessutom fanns det en "uppföljare" som kallades Hi-Vision/MUSE LaserDisc i 1035i istället för NTSC standarden 480i. 

I Japan hade man dessutom redan 1988 börjat använda samma MUSE teknik för att sända HDTV-sändningar. Så "HDTV" redan 1988 och sedan ett HD hemmaformat 1994 samtidigt som vi här i Sverige fick nöja oss med VHS.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 januari 2024 kl. 20:49:13Ett väldigt fascinerande format faktiskt och dessutom fanns det en "uppföljare" som kallades Hi-Vision/MUSE LaserDisc i 1035i istället för NTSC standarden 480i.

I Japan hade man dessutom redan 1988 börjat använda samma MUSE teknik för att sända HDTV-sändningar. Så "HDTV" redan 1988 och sedan ett HD hemmaformat 1994 samtidigt som vi här i Sverige fick nöja oss med VHS.
Yes önskar det hade blivit mer populärt i Sverige.
Pioneer försökte marknadsföra formatet 1992/93lsh genom att publicera 2 Svenska karaoke skivor och promota formatet som ett "karaoke format" men detta lyckades inte.
Tror problemet var att Laserdisc inte hade någon inspelning funktion och man kunde köpa en Mitsubishi E-82 Super Vhs spelare för mindre pengar än en enkelsidig Laserdisc spelare.
Tror även bristen på Svenska filmer och att få filmer hade Svensk text skadade försäljning av formatet.
Det fanns ett fåtal Brittiska Laserdisc skivor som hade Svensk text via text tv.
Sedan så kom ett antal Svenska filmer på formatet med Svenskt tal som exempelvis Den Goda Viljan, Fanny & Alexander, Mitt liv som hund och lite annat.

DingoPictures2005

Här är annonsen om den Svenska Karaoke skivan i bundle med spelare jag hittade