Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Namncrediteringar

Startat av TonyTonka, 5 september 2023 kl. 20:21:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Förlåt om det här är en dum fråga, men jag undrar, nu är det ju långt ifrån alla gånger som rösterna ens crediteras, men de gånger de gör det, är det då skådespelaren själv som väljer under vilket namn de vill bli crediterade som eller är det de som skriver creditsen som bestämmer? Jag tänker främst personer med fler än ett efternamn (te.x Anton Olofson Raeder som ibland crediterats som Anton Olofsson eller Anton Raeder) eller som ibland crediteras med smeknamn och ibland med riktigt namn (som te.x Axel Düberg som ibland crediteras som Acke Düberg), hur det fungerar liksom?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Christian Hedlund

Citat från: TonyTonka skrivet  5 september 2023 kl. 20:21:45Förlåt om det här är en dum fråga, men jag undrar, nu är det ju långt ifrån alla gånger som rösterna ens crediteras, men de gånger de gör det, är det då skådespelaren själv som väljer under vilket namn de vill bli crediterade som eller är det de som skriver creditsen som bestämmer? Jag tänker främst personer med fler än ett efternamn (te.x Anton Olofson Raeder som ibland crediterats som Anton Olofsson eller Anton Raeder) eller som ibland crediteras med smeknamn och ibland med riktigt namn (som te.x Axel Düberg som ibland crediteras som Acke Düberg), hur det fungerar liksom?  ???
Jag kan inte tala för någon annan än mig själv, men de gånger mitt egna namn diskuterats inför eftertexterna så har jag tillfrågats.

I mina fall handlar det dock om att ta bort mitt namn (från SVT-produktion) för att slippa klagomål via mail från tittare samt serien "Våfflan 
" där vi ändrade mitt efternamn till HELHUND pga humorn 😊
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

TonyTonka

Citat från: Christian Hedlund skrivet 10 september 2023 kl. 12:41:48Jag kan inte tala för någon annan än mig själv, men de gånger mitt egna namn diskuterats inför eftertexterna så har jag tillfrågats.

I mina fall handlar det dock om att ta bort mitt namn (från SVT-produktion) för att slippa klagomål via mail från tittare samt serien "Våfflan
" där vi ändrade mitt efternamn till HELHUND pga humorn 😊
Förlåt om jag frågar, men vad är det folk klagar på?

I övrigt tackar jag för informationen. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Sabelöga

Citat från: TonyTonka skrivet 10 september 2023 kl. 13:03:55Förlåt om jag frågar, men vad är det folk klagar på?

I övrigt tackar jag för informationen. :D
Precis, vad skulle folk klaga på och hur menar du (dom?) det skulle hjälpa att ta bort ditt namn från eftertexterna?
Houba !

MOA

Citat från: Christian Hedlund skrivet 10 september 2023 kl. 12:41:48Jag kan inte tala för någon annan än mig själv, men de gånger mitt egna namn diskuterats inför eftertexterna så har jag tillfrågats.

I mina fall handlar det dock om att ta bort mitt namn (från SVT-produktion) för att slippa klagomål via mail från tittare samt serien "Våfflan
" där vi ändrade mitt efternamn till HELHUND pga humorn 😊
Så Sonic har en hel hund?Undrar vilken ras... :D

Christian Hedlund

Citat från: Sabelöga skrivet 10 september 2023 kl. 13:23:50Precis, vad skulle folk klaga på och hur menar du (dom?) det skulle hjälpa att ta bort ditt namn från eftertexterna?

SVT har genom tiderna fått massor av klagomål på att "det är samma namn i eftertexterna".
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Steffan Rudvall

Citat från: Christian Hedlund skrivet 14 september 2023 kl. 17:36:04SVT har genom tiderna fått massor av klagomål på att "det är samma namn i eftertexterna".
Dumheter tycker jag, det viktigaste är att rösten passar och inte hur ofta röstskådespelaren medverkar i andra projekt.

Sabelöga

Citat från: Christian Hedlund skrivet 14 september 2023 kl. 17:36:04SVT har genom tiderna fått massor av klagomål på att "det är samma namn i eftertexterna".
Ah, fånigt men okej  :-\
Houba !

MOA

Citat från: Christian Hedlund skrivet 14 september 2023 kl. 17:36:04SVT har genom tiderna fått massor av klagomål på att "det är samma namn i eftertexterna".
Samma namn,dum kritik när de e samma VA som medverkar i alla avsnitt

Adam Larsson

Citat från: MOA skrivet 14 september 2023 kl. 18:00:50Samma namn,dum kritik när de e samma VA som medverkar i alla avsnitt
Jag förstår inte hur ett seriöst företag som SVT kan svara på sådant

MOA

Citat från: Adam Larsson skrivet 14 september 2023 kl. 18:11:14Jag förstår inte hur ett seriöst företag som SVT kan svara på sådant
Ja bara pajas alltihop

Christian Hedlund

Citat från: MOA skrivet 14 september 2023 kl. 18:00:50Samma namn,dum kritik när de e samma VA som medverkar i alla avsnitt

Ja, märkliga och ogrundade klagomål/elektroniska inlägg kring vilka skådespelare som rollsats i produktioner (och varför) är ju enormt konstigt och aldrig någonting som skulle dyka upp på ett forum som det här!

😉
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Daniel Hofverberg

Citat från: Christian Hedlund skrivet 14 september 2023 kl. 17:36:04SVT har genom tiderna fått massor av klagomål på att "det är samma namn i eftertexterna".
Det verkar ju fullständigt sanslöst. Det enda rimliga vore ju att creditera samtliga skådespelare som medverkar i dubbningen, varken mer eller mindre. Sen kan man diskutera i vilken ordning namnen ska stå med, men oavsett kanal och kund borde samtliga medverkande röster alltid namnges i alla produktioner.

Att göra något selektivt urval på grund av att det inte ska bli samma namn under eftertexterna bryter ju mot all rim och reson. Det vore ju som att SVT vid svenska filmer och serier skulle välja bort att namnge en del skådespelare under eftertexterna, på grund av att de medverkat i för mycket: "Peter Haber har varit med i för många filmer på senare år, så vi tar och hoppar över hans namn framöver; så får vi se om någon ändå känner igen att han är med eller inte fastän han medverkar anonymt..."

Christian Hedlund

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2023 kl. 11:54:22Det verkar ju fullständigt sanslöst. Det enda rimliga vore ju att creditera samtliga skådespelare som medverkar i dubbningen, varken mer eller mindre. Sen kan man diskutera i vilken ordning namnen ska stå med, men oavsett kanal och kund borde samtliga medverkande röster alltid namnges i alla produktioner.

Att göra något selektivt urval på grund av att det inte ska bli samma namn under eftertexterna bryter ju mot all rim och reson. Det vore ju som att SVT vid svenska filmer och serier skulle välja bort att namnge en del skådespelare under eftertexterna, på grund av att de medverkat i för mycket: "Peter Haber har varit med i för många filmer på senare år, så vi tar och hoppar över hans namn framöver; så får vi se om någon ändå känner igen att han är med eller inte fastän han medverkar anonymt..."
Håller med helt. Men det säger mycket om hur man värderat detta yrke tidigare.

Jag vet inte om SVT gör såhär nuförtiden.
Har inte fått frågan på säkert 8 år.
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

MOA

Citat från: Christian Hedlund skrivet 16 september 2023 kl. 12:38:04Håller med helt. Men det säger mycket om hur man värderat detta yrke tidigare.

Jag vet inte om SVT gör såhär nuförtiden.
Har inte fått frågan på säkert 8 år.
De va ju ett tag sen nu,lika länge som jag gjort Minecraft videor