Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

DisneyDVD - Röster i bonusmaterial och Trailers

Startat av TonyTonka, 1 oktober 2023 kl. 20:27:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag håller i skrivande stund på med att försöka sammanställa information om röster i bonusmaterial och trailers till DVD-filmer, men har gått bet på en del röster. Som vanligt behöver jag hjälp av röstigenkänningsgudar som @Erika och @Oscar Isaksson med flera för att knäcka dessa nötter.

Först har vi Dumbo-sagostunden i Dumbo-dvd:n från 2001, och där gäller frågan djuren på vagnen, Charlie Elvegård gör uppenbarligen Lejonet medan Gunnar Uddén är Gorillan, men jag känner tyvärr inte igen Giraffen.

Sedan har vi några röster från trailerserna till Mulan (2004 års dvd-utgåva), Törnrosa (2008 års dvd-utgåva), Lilo & Stitch (2003 års utgåva, troligen återanvänd biotrailer där vissa röster inte riktigt låter som i filmerna. Det mest intressanta exemplet är Fa Zhou, då skådisen endast gör rösten i den repliken, i övrigt är det Gunnar Uddén som i filmen.

Sedan har vi Emiles röst i teasern för Råttatouille som jag inte riktigt känner igen, men jag får upp Lars Dejert i huvudet när jag hör rösten även om jag inte är säker.

Sedan har vi en lektordubbad kortfilm från Askungen-dvd:n som härstammar från Disney Channel, i den medverkar Annica Smedius, Peter Sjöquist och Andreas Nilsson. Jag är dock inte säker på Sally, Michael Moloney och Catherine Oxenbergs röster. Sally låter lite som Norea Sjöquist eller Jasmine Heikura, och Michael låter lite som Lawrence Mackrory, men jag är inte alls säker.

Sedan har vi en annan lektordubbad kortfilm från Alice i Underlandet-dvd:n (tror den är med på både 2002 och 2005 års dvd-utgåvor) med Johan Hedenberg, Gunnar Uddén, Bo Maniette, samt en kvinnlig skådis som spelar Alices originalröst Kathryn Beamount. Rösten låter lite som Lizette Pålsson, men jag är väldigt osäker.

Sedan har vi ett spel på Askungen 3-dvd:n, där jag inte lyckats identifiera berättarrösten. Den påminner om Anna Book, men det känns som att hon är för känd för att det ska vara hon.

Vi har också Ariels röst i början av trailern för Den Lilla Sjöjungfrun som inte låter som Myrra Malmberg, och heller inte som Johanna Ljungberg eller Sissel Kyrkjebö.

Det finns också en trailer för De 101 dalmatinerna 2, där Monica Forsberg gör Cruella, och Peter Kjellström gör Lars. Jag tror (även om jag inte är säker) att Tuff fortfarande är Anton Nyman, men jag vet inte om det är Jasmine Wigartz som gör Perditas korta repliker. Värt att nämna är att det finns en till trailer för filmens nyutgåva 2008, som i princip är identisk fast med de riktiga rösterna, och jag tycker inte riktigt att Perdita låter samma i bägge varianterna av trailern.

Näst sist har vi ett spel på Svärdet i Stenen dvd:n med Merlin. Jag känner tyvärr inte igen rösten, men har hört att Calle Carlswärd ska ha gjort Merlins röst, någon som vet om det är han?

Till sist har vi den mest intressanta delen, nämligen ett spel på Djungelboken 2-dvd:n från 2008, där Mowgli och Ranjan har nya röster. Det är garanterat inte Jonathan Jaarnek-Norén som Mowgli (han var 18 år 2008), och jag är osäker om det fortfarande är Erik Berglund som Ranjan (han var 12 år 2008), tyvärr är jag urusel på barnskådespelare som inte heter Leo Hallerstam, Johan Halldén, Samuel Elers-Svensson eller Anton Olofson, så jag vet inte vem det är som gör dem. xD

Röstprover finns i tråden i två inlägg.

Jag uppskattar all hjälp. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Fler röstprover, som sagt är jag tacksam för alla svar. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet  1 oktober 2023 kl. 20:28:44Fler röstprover, som sagt är jag tacksam för alla svar. :)
Jag tror Sally spelas av Norea Sjöquist

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet  2 oktober 2023 kl. 07:45:08Jag tycker också det låter som henne.
Håller med.

Har lyssnat genom dina ljudklipp och det är inte helt lätt att höra, men jag håller med om berättaren i Askungen-spelet skulle kunna vara Anna Book då det finns en viss likhet med hennes Misty-röst. Annars tyckte jag i början att rösten även påminde lite om Charlotte Ardai Jennefors.

Jag är heller inte säker på Emile, men en viss likhet med Lars Dejert kan jag hålla med om att det finns.

Giraffen låter som Anders Öjebo med en förställd röst?

Fa Zhou får mig att tänka på Nils Eklund.

Resten är jag osäker på.

Oscar Isaksson

Här är mitt bidrag. Ser att vi har kommit till samma slutsats på några rösterna.

Ariel_Den Lilla Sjöjungfrun 2_Trailer
Frida Nilsson

Berättare_Askungen 3 DVD Spel_2007
Anna Book (inte helst otroligt att det är hon, eftersom hon var på studion relativt ofta)

Catherine Oxenburg_Disney Channelkortfilm_AskungenDVD2005
Susanne Barklund

Emile_Trailerröst
Lars Dejert

FaZhou_Mulan 2004 DVD Trailer
Nils Eklund (har hört att det kan vara återanvänt från ett röstprov)

Kathryn Beamount_Alice i Underlandet DVD Bonusmaterial
Lizette Pålsson

Lilo Stitch_Trailerröster
Jessica Andersson

Maleficent_Törnrosa DVD Reklam 2008
Fillie Lyckow

Merlin_Svärdet i stenen_dvdspel 2009
Lars Amble

Michael Moloney_DisneyChannel kortfilm_Askungen DVD 2005
Lawrence Mackrory

Mowgli_Djungelboken 2 DVD 2008
Fabian Ovik Karlsson

Perdita_101 dalmatinerna 2_dvdreklam 2003
Lizette Pålsson

Sally_Disney Channel kortfilm_Askungen DVD 2005
Norea Sjöquist

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 oktober 2023 kl. 16:25:11Här är mitt bidrag. Ser att vi har kommit till samma slutsats på några rösterna.

Ariel_Den Lilla Sjöjungfrun 2_Trailer
Frida Nilsson

Berättare_Askungen 3 DVD Spel_2007
Anna Book (inte helst otroligt att det är hon, eftersom hon var på studion relativt ofta)

Catherine Oxenburg_Disney Channelkortfilm_AskungenDVD2005
Susanne Barklund

Emile_Trailerröst
Lars Dejert

FaZhou_Mulan 2004 DVD Trailer
Nils Eklund (har hört att det kan vara återanvänt från ett röstprov)

Kathryn Beamount_Alice i Underlandet DVD Bonusmaterial
Lizette Pålsson

Lilo Stitch_Trailerröster
Jessica Andersson

Maleficent_Törnrosa DVD Reklam 2008
Fillie Lyckow

Merlin_Svärdet i stenen_dvdspel 2009
Lars Amble

Michael Moloney_DisneyChannel kortfilm_Askungen DVD 2005
Lawrence Mackrory

Mowgli_Djungelboken 2 DVD 2008
Fabian Ovik Karlsson

Perdita_101 dalmatinerna 2_dvdreklam 2003
Lizette Pålsson

Sally_Disney Channel kortfilm_Askungen DVD 2005
Norea Sjöquist
Fabian Ovik Karlsson?Va han nån random barnskådespelare eller har han gjort nåt mer än Djungelboken 2?

TonyTonka

Citat från: MOA skrivet  3 oktober 2023 kl. 16:51:59Fabian Ovik Karlsson?Va han nån random barnskådespelare eller har han gjort nåt mer än Djungelboken 2?
Tror han var antingen Zack eller Cody i någon av Zack & Cody-serierna. Har dock aldrig sett någon av dem, så är inte säker.



Vad gäller Mowgli, så gissar jag att de replikerna spelades in när han hade tid över på något dubbpass efter att ha dubbat Zack och Cody. 
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Okej, typ halva inlägget jag skrev försvann, och bara sista meningen kom med. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 oktober 2023 kl. 16:25:11Här är mitt bidrag. Ser att vi har kommit till samma slutsats på några rösterna.

Ariel_Den Lilla Sjöjungfrun 2_Trailer
Frida Nilsson

Berättare_Askungen 3 DVD Spel_2007
Anna Book (inte helst otroligt att det är hon, eftersom hon var på studion relativt ofta)

Catherine Oxenburg_Disney Channelkortfilm_AskungenDVD2005
Susanne Barklund

Emile_Trailerröst
Lars Dejert

FaZhou_Mulan 2004 DVD Trailer
Nils Eklund (har hört att det kan vara återanvänt från ett röstprov)

Kathryn Beamount_Alice i Underlandet DVD Bonusmaterial
Lizette Pålsson

Lilo Stitch_Trailerröster
Jessica Andersson

Maleficent_Törnrosa DVD Reklam 2008
Fillie Lyckow

Merlin_Svärdet i stenen_dvdspel 2009
Lars Amble

Michael Moloney_DisneyChannel kortfilm_Askungen DVD 2005
Lawrence Mackrory

Mowgli_Djungelboken 2 DVD 2008
Fabian Ovik Karlsson

Perdita_101 dalmatinerna 2_dvdreklam 2003
Lizette Pålsson

Sally_Disney Channel kortfilm_Askungen DVD 2005
Norea Sjöquist
(Jag har skrivit detta tidigare, men det kom inte med, så jag håller tummarna för att ingenting försvinner denna gången)

Jag tänkte också på Frida Nilsson när jag hörde Ariels röst i trailern. ^^

Roligt om det är Jessica Andersson i Lilo-trailern, hon fick ju senare dubba Mertle i vissa av Lilo & Stitch-dubbningarna. När jag var liten tyckte jag alltid att Stitch (vars röst också hörs i trailern) lät som Roger Storm, men idag är jag inte alls säker. :/

Intressant att de fick tillbaka Fillie Lyckow för en liten trailer.

Och jag ser att jag ännu en gång inte lyckats känna igen Susanne Barklunds röst. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet  3 oktober 2023 kl. 18:28:28Och jag ser att jag ännu en gång inte lyckats känna igen Susanne Barklunds röst. xD
Hennes röst är väl enkel att känna igen?  ::)

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA


Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  3 oktober 2023 kl. 16:51:59Fabian Ovik Karlsson?Va han nån random barnskådespelare eller har han gjort nåt mer än Djungelboken 2?
Fabian Ovik Karlsson spelade Cody i de första säsongerna av Zack & Codys ljuva hotelliv på Disney Channel, innan han senare byttes ut mot Simon Edenroth. Tyvärr vet jag inte exakt när han byttes ut, men vi kan väl gissa att han kanske kom in i målbrottet och att det var anledningen till bytet...?

Sen verkar han ha varit borta från branschen en längre tid, men medverkade igen i den animerade Disney-serien Hamster & Greta från 2022.

Han verkar nuförtiden vara programmerare och IT-konsult till yrket, så förmodligen hoppar han in som röstskådespelare som extraknäck då och då.

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet  3 oktober 2023 kl. 18:38:52Inte för mig, tydligen. xD
Beror på hur hon låter. Talar hon i en ganska naturlig stämma så känner jag lätt igen henne.  ::)