Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Söker credits till följande Disneykortfilmer

Startat av TonyTonka, 30 januari 2019 kl. 08:59:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Har någon credits till dessa Disneykortfilmer?

Aquamania
Bagage Buster
Daddy Duck
Donald's Crime
Donald's Dilemma
Donald Duck and the Gorilla
Elmer Elephant
Funny Little Bunnies
Mr. Duck steps out
Officer Duck
Puppy Love
Sleepy Time Donald
Susie the Little Blue Coupe
The Big Wash
The Cookie Carnival
Three Blind Mouseketeers
Three Little Wolves
Thru the Mirror
Ye Olden Days
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 30 januari 2019 kl. 08:59:02
Har någon credits till dessa Disneykortfilmer?

Aquamania
Bagage Buster
Daddy Duck
Donald's Crime
Donald's Dilemma
Donald Duck and the Gorilla
Elmer Elephant
Funny Little Bunnies
Mr. Duck steps out
Officer Duck
Puppy Love
Sleepy Time Donald
Susie the Little Blue Coupe
The Big Wash
The Cookie Carnival
Three Blind Mouseketeers
Three Little Wolves
Thru the Mirror
Ye Olden Days


Aquamania (Långben åker Vattenskidor) finns på DVD-utgåvan "Disneys Sportfavoriter" och om jag minns rätt så görs Långben av Johan Lindqvist i den...

Bagage Buster (Långben som Bagagebärare) finns på DVD-utgåvan "Alla Älskar Långben" och även där är Johan Lindqvist Långbens röst...

Donald Duck and The Gorilla (Kalle Anka på Gorillajakt) finns på DVD-utgåvan "Hos Skurkarna" och där görs Kalle Anka av Andreas Nilsson och Knattarna av Monica Forsberg...

Elmer Elefant finns på bonusmaterialet av 2001-års DVD-utgåva av Dumbo och om jag minns rätt så var bl.a. Anders Öjebo med i den... (där han spelade bl.a. Tiger-pojken och Björn-pojken)

Officer Duck (Kalle Anka som Polis) finns på DVD-filmen "Alla Tiders Halloween" och där spelas Kalle Anka av Andreas Nilsson och Benke Skogholt spelar Svartepetter...

The Big Wash (Den Stora Tvättdagen) finns med på DVD-utgåvan "Alla Älskar Långben" och där spelar Jan Modin Långben, så den bör ha dubbats 1996-1999 till Disneydags, i och med att Jan Modin underkändes 1999 så tvivlar jag starkt på att Disney skulle anlita honom igen för DVD 2004...

De andra ska jag fundera lite på och återkomma senare...

Daniel Hofverberg

Susie the Little Blue Coupe finns det (minst) två olika svenska dubbningar av. En som visats på bio (där jag vill minnas att Hans Lindgren var berättare), och en som släppts på DVD/VHS-utgåvan Hjärtevänner. Jag tror att jag ska ha lite anteckningar om båda dubbningarna någonstans i röran; ska ta och leta vid tillfälle. :)

Även Mr. Duck Steps Out finns det två dubbningar av, om jag inte missminner mig. Dels en dubbning som använts på DVD/VHS-utgåvan Alla älskar Kalle, och dels en som dubbats individuellt på senare år för visningar på Disney Channel (som alltså inte ingått i någon kortfilmssamling). Den sistnämnda dubben ska jag ha credits till, då det stått utsatt på Disney Channel. Den förstnämnda dubben blir det nog svårare med, då DVD-utgåvan bara listade alla röster i grupp och inga studiocredits alls - rösterna är visserligen inga svårigheter att känna igen, men regissör och översättare blir det ju värre med...

Av någon anledning har ju Disney för några år sedan beställt nydubb (av SDI Media) av ett flertal kortfilmer som dubbats tidigare, för sändningar på Disney Channel. Oklart varför, då många andra kortfilmer fått behålla sina äldre dubbningar på Disney Channel. Och nu verkar ju Disney Channel ha tappat stinget helt vad gäller kortfilmer, och har väl inte sänt en enda på över ett halvårs tid... :(

Disneyfantasten

Jag kollade igår igenom rösterna i Elmer Elefant via Bluray-utgåvan av Dumbo (där den också används);

>Tigern Tilgy = Åsa Bjerkerot

>Flodhästkillen = Anders Öjebo

>Tigerpojken = Anders Öjebo

>Björnpojken = Anders Öjebo

>Gamle Giraffen = Ingemar Carlehed

>Brandmans-Apan = Anders Öjebo

utöver det hörs flera olika röster...

Jag misstänker att denna kortfilm dubbades för någon Disneydags-visning på 1990-talet...