Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Kan du få credits till Sagan om björnarna som erövrade Sicilien ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 oktober 2020 kl. 19:21:46
Kan du få credits till Sagan om björnarna som erövrade Sicilien ?
Det borde jag kunna, men det beror på exakt hur svårt det blir och hur lång tid det kan ta. Alla tidigare svenskdubbade filmer som distributören TriArt har distribuerat är det Eurotroll som har dubbat, så jag förmodar att TriArt sannolikt har anlitat Eurotroll den här gången också.

De senaste tre gångerna som jag kontaktat TriArt har jag en gång fått alla uppgifter, en gång fått rollista men inga övriga uppgifter och den tredje gången inte fått några uppgifter alls (utan bara blivit hänvisad till Eurotroll).

Så svårt att säga hur det kommer bli den här gången, men under den här veckan ska jag kontakta TriArt och höra. :)

Om de hänvisar mig till Eurotroll även den här gången, så borde de i sin tur kunna lämna ut kompletta dubbcredits - men i så fall blir det inte förrän tidigast på premiärdagen den 23 oktober, i och med att Eurotroll har som policy att inte lämna ut uppgifter till andra än sina kunder förrän på premiärdagen (en rimlig kompromiss i mina ögon, och betydligt rättvisare än SDI Medias policy).

Sagan om björnarna som erövrade Sicilien verkar för övrigt riktigt lovande, så om den filmen kommer till Skellefteå blir det kanske mitt första biobesök sedan pandemin började...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 oktober 2020 kl. 21:01:50


Sagan om björnarna som erövrade Sicilien verkar för övrigt riktigt lovande, så om den filmen kommer till Skellefteå blir det kanske mitt första biobesök sedan pandemin började...

Animations stillen ser jätte fin ut ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Adam Larsson

Creditslistan till Prinsen av Egypten som finns på hemsidan är inte fullständig den kommer från UIP skulle man inte kunna försöka få fram information från KM Studio? KM Studio borde ju ha mer information.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 14 oktober 2020 kl. 17:39:49
Creditslistan till Prinsen av Egypten som finns på hemsidan är inte fullständig den kommer från UIP skulle man inte kunna försöka få fram information från KM Studio? KM Studio borde ju ha mer information.
Det är ju UIP som beställt dubbningen, så de borde ha fått samma information som dubbningsstudion sitter på. Men i det här fallet håller jag med dig att listan på Prinsen av Egypten ser ganska kortfattad ut, och att det rimligen måste saknas en del på listan - kanske kommer min listan från något pressmaterial för filmen en gång i tiden, så att det är därför den inte är fullständig...?

Jag kan absolut höra med KM Studio om de har någon mer fullständig creditlista tillgänglig. Problemet är dock att filmen börjar vara ganska gammal (1998), och så pass gamla uppgifter brukar de flesta dubbningsstudior inte ha sparad i digital form utan bara i pappersform i något arkiv; och oftast har inte dubbningsstudior tid eller ork att gräva i pappersarkiv. Senast jag frågade KM Studio om äldre serier och filmer, så var det runt 2001 - 2002 som brytpunkten gick där de inte längre hade kompletta uppgifter i digital form; men eftersom Prinsen av Egypten ändå var en så stor och påkostad biovisad produktion kanske vi kan ha tur att de ändå har kompletta uppgifter till den trots att den är äldre än så. Jag ska höra med dem. :)

Annars kanske VHS-utgåvan av filmen kan tänkas ha kompletta dubbcredits utsatta...? På DVD var det väl såvitt jag kommer ihåg inga dubbcredits alls utsatta, om inte mitt minne sviker mig.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 oktober 2020 kl. 19:21:46
Kan du få credits till Sagan om björnarna som erövrade Sicilien ?
Det gick faktiskt enklare och snabbare än jag trodde, och jag har redan fått fram creditlista till Sagan om björnarna som erövrade Sicilien. Jag håller på att skriva av uppgifterna nu, så bör de kunna publiceras under den här veckan. :)

Precis som jag misstänkte är det Eurotroll som gjort dubbningen. Intressant att notera är att för första gången (mig veterligen) är det Ester Sjögren som crediterats som rollbesättare och producent (tillsammans med Annika Rynger), istället för Lasse Svensson som det vanligtvis brukar vara.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2020 kl. 22:53:14
Det gick faktiskt enklare och snabbare än jag trodde, och jag har redan fått fram creditlista till Sagan om björnarna som erövrade Sicilien. Jag håller på att skriva av uppgifterna nu, så bör de kunna publiceras under den här veckan. :)

Precis som jag misstänkte är det Eurotroll som gjort dubbningen. Intressant att notera är att för första gången (mig veterligen) är det Ester Sjögren som crediterats som rollbesättare och producent (tillsammans med Annika Rynger), istället för Lasse Svensson som det vanligtvis brukar vara.
Jag tror dock att även fast det är Lasse Svensson som oftast crediteras så är det inte han som är rollbesättare på allt

Erika

Citat från: Erika skrivet 13 augusti 2020 kl. 17:18:55
Jag vet inte hur pass lätt detta kommer att bli för dig, Daniel, men...

Kan du få fram credits till "Askeladden - jakten på det gyllene slottet"? Filmens svenska dubb har ju släppts på streamingtjänster medan den (tyvärr) saknas helt på dvd-utgåvan.

Såg precis att Askeladden - jakten på det gyllene slottet finns på V Film (den har tydligen även visats på tv lite då och då) med dess svenska dubb, och det stod utsatt credits! :D

Studio BTI Studios
Översättare Mediaplant - Angela Åkerblom
Regisserande tekniker Alicia Åberg
Mixtekniker John Strandskov
Produktionsledare Helene Riise
Ansvarig utgivare Anders Melin - Nordisk film distribution AB

Svenska röster

Espen Joakim Tidermark
Per Mikael Regenholz
Pål Adam Portnoff
Kristin Mimmi Sandén
Alma Cecilia Wrangel
Mikkelsen Claes Grufman
Mogens Patrik Berg Almkvisth

Övriga röster

Alexander Kantsjö
Annica Smedius
Cecilia Wrangel
Daniel Sjöberg
Freddy Åkerblom
Magnus Mark
Oscar Harryson
Paulina Åberg
Sebastian Karlsson

Japp, det var såhär creditsen såg ut...

gstone

Jag önskar mig kompletta credits för Själen i julklapp !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2020 kl. 20:38:54
Bra fråga! Roald Dahls Häxorna distribueras av Warner Bros. genom SF Studios, så det beror på om SF Studios kan tillhandahålla creditlistor på samma sätt som med deras "egna" filmer. De borde det, så mest troligt borde det gå att få tag i credits genom SF Studios. :)

Kommer filmen ha dubb credits på bio ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Kan du fixa creditslistan till Som hund och katt 3: Nu tassar vi igen?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 oktober 2020 kl. 23:48:40
Kan du fixa creditslistan till Som hund och katt 3: Nu tassar vi igen?

Vorew kul !

Undrar  om dom lyckades få några kändisar ???

Ettan hade Sharon Dyall och tvåan Vicki Benckert :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 oktober 2020 kl. 23:48:40
Kan du fixa creditslistan till Som hund och katt 3: Nu tassar vi igen?
Svårt att säga - det beror på om SF Studios har dessa uppgifter, eller om de "bara" distribuerar färdiga filmer från Warner Bros. så att det bara är Warner som har uppgifterna. Om SF Studios har uppgifter är det inga problem att få fram, men om Warner Bros. själva har beställt dubbning utan SF Studios inblandning och utan att skicka någon form av listor till dem så kan det bli svårare...

Men jag ska göra ett tappert försök. :)

Citat från: gstone skrivet 16 oktober 2020 kl. 22:44:36
Kommer filmen ha dubb credits på bio ?
Det kan jag omöjligen veta med någon form av visshet innan Roald Dahls Häxorna ens haft biopremiär, men känner jag Warner Bros. rätt är min bästa gissning att det sannolikt kommer stå utsatt svenska dubbcredits efter alla sluttexter - så har det varit i 8 fall av 10 med Warners biovisade filmer (även fast dessa dubbcredits alltid har saknats på DVD). Det är väldigt ovanligt att Warner-filmer visats på bio helt utan dubbcredits, så den risken är dessbättre liten.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 oktober 2020 kl. 23:15:17
Vorew kul !

Undrar  om dom lyckades få några kändisar ???

Ettan hade Sharon Dyall och tvåan Vicki Benckert :D

Finns det en 2a och en 3a, det hade jag ingen aning om...

Jag har dock bara sett första filmen och den tillhör visserligen inte mina favoritfilmer, men bra är den!  :)

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 oktober 2020 kl. 17:43:06
Jag får en känsla av Eurotroll dubbning

På vilket sätt då om man får fråga?

Det stod inga utsatta svenska röster i rollistan...

Det gjorde det däremot på Croodarna 2 En Ny Tid (apro på det, jag såg om filmen igår kväll på DVD och det var första gången i sin helhet sedan premiären 2013 och jag såg den som heder till den nya filmen)