Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Grimner

Vad sägs om en följdfråga, för att göra det hela lite mer opartiskt; vilken julkalender tycker ni bäst om som inte gick när ni själva var barn?
För mig är det utan tvekan Sunes Jul (1991), som sändes flera år innan jag föddes. Jag såg den förvisso när jag var barn, men jag finner den nog mer underhållande nu i vuxen ålder än jag gjorde då.
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Sabelöga

#511
Citat från: Grimner skrivet 28 maj 2021 kl. 18:48:46
Vad sägs om en följdfråga, för att göra det hela lite mer opartiskt; vilken julkalender tycker ni bäst om som inte gick när ni själva var barn?
För mig är det utan tvekan Sunes Jul (1991), som sändes flera år innan jag föddes. Jag såg den förvisso när jag var barn, men jag finner den nog mer underhållande nu i vuxen ålder än jag gjorde då.
Pelle Svanslös, Mysteriet på Greveholm.

På senare år även En decemberdröm, Jakten på tidskristallen och Mirakel.
Houba !

Lilla My

Citat från: Grimner skrivet 28 maj 2021 kl. 18:48:46
Vad sägs om en följdfråga, för att göra det hela lite mer opartiskt; vilken julkalender tycker ni bäst om som inte gick när ni själva var barn?
För mig är det utan tvekan Sunes Jul (1991), som sändes flera år innan jag föddes. Jag såg den förvisso när jag var barn, men jag finner den nog mer underhållande nu i vuxen ålder än jag gjorde då.

Som inte gick när jag var barn, men ändå tyckte om som yngre; Teskedsgumman

Som inte gick när jag var barn och som jag har mer förståelse och kärlek för som vuxen; Trolltider, Lille Luj, Stjärnhuset, Möllegården

MOA

Citat från: Grimner skrivet 28 maj 2021 kl. 18:48:46
Vad sägs om en följdfråga, för att göra det hela lite mer opartiskt; vilken julkalender tycker ni bäst om som inte gick när ni själva var barn?
För mig är det utan tvekan Sunes Jul (1991), som sändes flera år innan jag föddes. Jag såg den förvisso när jag var barn, men jag finner den nog mer underhållande nu i vuxen ålder än jag gjorde då.
Pelle Svanslös är vår stora favorit,vi tittade mycket på den hos mormor & morfar

TonyTonka

Citat från: Grimner skrivet 28 maj 2021 kl. 18:48:46
Vad sägs om en följdfråga, för att göra det hela lite mer opartiskt; vilken julkalender tycker ni bäst om som inte gick när ni själva var barn?
För mig är det utan tvekan Sunes Jul (1991), som sändes flera år innan jag föddes. Jag såg den förvisso när jag var barn, men jag finner den nog mer underhållande nu i vuxen ålder än jag gjorde då.

Räknas Mysteriet på Greveholm? Var bara 1 år när den gick. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 28 maj 2021 kl. 23:59:44
Räknas Mysteriet på Greveholm? Var bara 1 år när den gick. xD
Samma sak med Allrams Höjdarpaket då den sändes när jag var nyfödd

Freddie

hej, jag söker namnet på dessa serier som gick under senare delen av 90 talet


det enda jag kommer ihåg är detta

Serie 1

det handlar om en ( vad jag minns ) en prins osm har besökt en stad i modern tid och
när han  ska rida hem
så en tjej ber om att få följa med honom till hans hemland
hans svar är att resan dit är kantat av faror, moster och mer
hoon väljer att följa med honom ändå

vad jag minns så spelas dessa karaktärer av barn
jag har för mej att han besökte vårt moderna land som en del av en genomresa



Serie 2
jag söker också namnet på en serie som gick under 90talet

den spelades av dockor - som allram est formatet

under ett avsnitt så är det en pojke på en skola, som ska på toan. en genomgående skämt är att alla toaletter

är upptagan att utomjordingar som ser precis ut som honom, men läraren tror att det är samma pojke

han får bla lära sej att läsa baklänges
, följa instruktioner mm

Serie 3
söker också namnet på en typ av julkalender med dockor - som allram est formatet

under seriens gång så är det en pojke som ska se en biofilm varje dag. men precis när filmen
ska börja så kommer hans mamma och drar med honom hem för olika typer av jultraditiiner de gör hemma

bla att sätta upp gardiner en dag, klä granen osv
slutet av serien så får den här pojken en nyckel till bion av alla andra besökare som tycker synd om honom

Jag vet att detta inte är mycket att gå på, men det var som sagt över 20 årsen jag såg dessa serier

jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mej
"A wise ninja does not seek out an enemy he does not fully understand "
- Sensei Hamato Splinter

Gröngölingsregel Nummer 33 - Är dörren låst - ta "fönstervägen"

Erika

Serie 3 är Bio Rio som sändes som en del av Jul i Kapernaum (1995 års julkalender, och som visades som vanlig tv-serie sommaren 1999).

Serie 2 låter som det skulle kunna vara Magister Munter som också sändes som en del av Jul i Kapernaum. Det gjordes senare ytterligare fler avsnitt (tio, tror jag) av Magister Munter som ska ha sänds i något sammanhang.

Serie 1 påminner lite om slutet på huvudäventyret i Jul i Kapernaum, men delar av beskrivningen stämmer inte överens (Viktor är exempelvis ingen prins). Minns du något mer?

MOA

Citat från: Erika skrivet 30 maj 2021 kl. 21:46:35
Serie 3 är Bio Rio som sändes som en del av Jul i Kapernaum (1995 års julkalender, och som visades som vanlig tv-serie sommaren 1999).

Serie 2 låter som det skulle kunna vara Magister Munter som också sändes som en del av Jul i Kapernaum. Det gjordes senare ytterligare fler avsnitt (tio, tror jag) av Magister Munter som ska ha sänds i något sammanhang.

Serie 1 påminner lite om slutet på huvudäventyret i Jul i Kapernaum, men delar av beskrivningen stämmer inte överens (Viktor är exempelvis ingen prins). Minns du något mer?
Tänk om allting kommer från samma program

Freddie

Citat från: Erika skrivet 30 maj 2021 kl. 21:46:35
Serie 3 är Bio Rio som sändes som en del av Jul i Kapernaum (1995 års julkalender, och som visades som vanlig tv-serie sommaren 1999).

Serie 2 låter som det skulle kunna vara Magister Munter som också sändes som en del av Jul i Kapernaum. Det gjordes senare ytterligare fler avsnitt (tio, tror jag) av Magister Munter som ska ha sänds i något sammanhang.

Serie 1 påminner lite om slutet på huvudäventyret i Jul i Kapernaum, men delar av beskrivningen stämmer inte överens (Viktor är exempelvis ingen prins). Minns du något mer?


Hje, du anar inte hur mycket hjälp du har gett mej :) tack som satan för din hjälp  ;D ;D
"A wise ninja does not seek out an enemy he does not fully understand "
- Sensei Hamato Splinter

Gröngölingsregel Nummer 33 - Är dörren låst - ta "fönstervägen"

Freddie

Citat från: MOA skrivet 30 maj 2021 kl. 21:49:57
Tänk om allting kommer från samma program


Hej, jo det stämmer att det är från samma serie

Jag hittade wikipedia sidan här - https://sv.wikipedia.org/wiki/Jul_i_Kapernaum
"A wise ninja does not seek out an enemy he does not fully understand "
- Sensei Hamato Splinter

Gröngölingsregel Nummer 33 - Är dörren låst - ta "fönstervägen"

Erika

DR sänder Tidsresan (Tidsrejsen, DR:s julkalender 2014) i repris.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 10 juni 2021 kl. 19:40:49
DR sänder Tidsresan (Tidsrejsen, DR:s julkalender 2014) i repris.
Lite tråkigt, tycker jag. Tidsresan är förvisso en väldigt bra julkalender, men jag har den i lite för starkt minne och har nog sett den två gånger; så den känns inte så lockande att se om ännu en gång...

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 10 juni 2021 kl. 19:40:49
DR sänder Tidsresan (Tidsrejsen, DR:s julkalender 2014) i repris.

Då har vi alltså följande att se fram emot i december:
SVT: En hederlig jul med Knyckertz
NRK: Kristianias Magiske Tivoli Theater
DR: Tidsrejsen (repris)
TV2 Danmark: Kometernes jul

Några fler julkalendrar i de nordiska tv-kanalerna i år? Kommer t.ex. TV4 att visa någon julkalender?

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 juni 2021 kl. 06:09:44
Då har vi alltså följande att se fram emot i december:
SVT: En hederlig jul med Knyckertz
NRK: Kristianias Magiske Tivoli Theater
DR: Tidsrejsen (repris)
TV2 Danmark: Kometernes jul

Några fler julkalendrar i de nordiska tv-kanalerna i år? Kommer t.ex. TV4 att visa någon julkalender?
På rak arm tänker jag att RÚV, FKV och Yle kanske visar något men jag har inte kollat.
Houba !