Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Svensk animation

Startat av Steffan Rudvall, 11 juli 2020 kl. 17:09:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Jag tycker att man borde satsa på svenska animation det kanske inte blir Disney kvalitet men det kan ändå bli ganska bra Vad tycker ni?

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juli 2020 kl. 17:09:08
Jag tycker att man borde satsa på svenska animation det kanske inte blir Disney kvalitet men det kan ändå bli ganska bra Vad tycker ni?
Har Sverige ens en animation industri?

Steffan Rudvall


Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juli 2020 kl. 19:40:33
Den är väldigt liten
Ok, vilka serier har animering industrin i Sverige gjort?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 juli 2020 kl. 22:21:25
Ok, vilka serier har animering industrin i Sverige gjort?
Det är ofta samarbeten med andra länder men Bamse och Pelle Svanslös är vad jag vet helt svenska

MOA

Kanalfilm CARTOON borde också va svenskt

Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet 11 juli 2020 kl. 23:40:06
Kanalfilm CARTOON borde också va svenskt
Den är inte svensk eller?

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juli 2020 kl. 17:09:08
Jag tycker att man borde satsa på svenska animation det kanske inte blir Disney kvalitet men det kan ändå bli ganska bra Vad tycker ni?

Gör du det

Alexander

#8
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 juli 2020 kl. 17:38:19
Har Sverige ens en animation industri?

1. PennFilm i Malmö, grundat av konstnären Per Åhlin.

Filmer som:
Karl-Bertil Johnssons julafton
Alfons Åberg kortfilmerna
Dunderklumpen
Resan till Melonia
Hundhotellet
Emil och Ida i Lönneberga

Illustrationer till kalender:
Julkalendern Dieselråttor och sjömansmöss

2. Sluggerfilm i Malmö, förarbetet med manus, storyboards och hur figurerna och miljöerna ska se ut görs i Sverige. Medan majoriteten av själva animationen görs utomlands.

Filmer som:
Bamse och tjuvstaden
Bamse och häxans dotter
Bamse och dunderklockan
Pelle Svanslös (2019)

Kommande filmer:
Bamse och vulkanön


Kommande film: Kalles födelsedag
Samproduktion: SluggerFilm, Alexandra Schatz Filmproduktion (Tyskland), Submarine (Holland). Samproducerad med Film i Skåne.


Regissören Christian Ryltenius har även fått pris för Bamse filmerna.
Juryns motivering: "Nära en miljon barn i biosalongerna kan inte ha fel. Vår prisvinnande regissör har utvecklat svensk animation till internationell nivå; både kreativt och kommersiellt, och samtidigt lyft en älskad karaktär in i modern tid. I tre filmer har han fått världens starkaste björn att triumfera på vita duken, och snart kommer en fjärde film om Bamse. 2019 års vinnare av Gullspira är lika snäll som han är stark."

Scoobydoofan1

Citat från: Alexander skrivet 12 juli 2020 kl. 07:57:35
1. PennFilm i Malmö, grundat av konstnären Per Åhlin.

Filmer som:
Karl-Bertil Johnssons julafton
Alfons Åberg kortfilmerna
Dunderklumpen
Resan till Melonia
Hundhotellet

Illustrationer till kalender:
Julkalendern Dieselråttor och sjömansmöss

2. Sluggerfilm i Malmö, förarbetet med manus, storyboards och hur figurerna och miljöerna ska se ut görs i Sverige. Medan majoriteten av själva animationen görs utomlands.

Filmer som:
Bamse och tjuvstaden
Bamse och häxans dotter
Bamse och dunderklockan
Pelle Svanslös (2019)

Kommande filmer:
Bamse och vulkanön


Kommande film: Kalles födelsedag
Samproduktion: SluggerFilm, Alexandra Schatz Filmproduktion (Tyskland), Submarine (Holland). Samproducerad med Film i Skåne.


Regissören Christian Ryltenius har även fått pris för Bamse filmerna.
Juryns motivering: "Nära en miljon barn i biosalongerna kan inte ha fel. Vår prisvinnande regissör har utvecklat svensk animation till internationell nivå; både kreativt och kommersiellt, och samtidigt lyft en älskad karaktär in i modern tid. I tre filmer har han fått världens starkaste björn att triumfera på vita duken, och snart kommer en fjärde film om Bamse. 2019 års vinnare av Gullspira är lika snäll som han är stark."
Hade hoppats på att Sverige hade en större animation industri. Dom här filmerna du skrev låter bra.

Daniel Hofverberg

Ja, tyvärr har Sverige helt klart inte någon enorm animationsindustri; framförallt inte vad gäller sådant producerat på senare år (där majoriteten av animationen till huvudsakligen svenska filmer gjorts i Asien). I stort sett de enda som har utfört all animation själv är väl just PennFilm, och det sista de var inblandade i var väl Emil & Ida i Lönneberga 2013.

Det är ganska stor skillnad från Danmark, inte minst genom A-Film som ju i flera decennier varit väldigt stora på animation. De är ju kända och respekterade över hela världen, som bl.a. Disney och Don Bluth ofta anlitat sig av.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 juli 2020 kl. 10:30:02
Ja, tyvärr har Sverige helt klart inte någon enorm animationsindustri; framförallt inte vad gäller sådant producerat på senare år (där majoriteten av animationen till huvudsakligen svenska filmer gjorts i Asien). I stort sett de enda som har utfört all animation själv är väl just PennFilm, och det sista de var inblandade i var väl Emil & Ida i Lönneberga 2013.

Det är ganska stor skillnad från Danmark, inte minst genom A-Film som ju i flera decennier varit väldigt stora på animation. De är ju kända och respekterade över hela världen, som bl.a. Disney och Don Bluth ofta anlitat sig av.
Danmark har en animation industri?

Alexander

#12
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 juli 2020 kl. 12:45:22
Danmark har en animation industri?

Definitivt, som Djungeldjuret Hugo, Trollsagor, Historien om det jättestora päronet, Alfons Åberg (2012), Hokus Pokus Alfons Åberg, Rutiga ninjan, Sagoberättaren tv-serie (H.C Andersen sagor), Hjälp jag är en fisk.

Och animationsstudion Nørlum i Danmark gör animationen för Big Hero 6 TV-serien åt Disney.  :)

Steffan Rudvall


Scoobydoofan1

Citat från: Alexander skrivet 12 juli 2020 kl. 13:20:52
Definitivt, som Djungeldjuret Hugo, Trollsagor, Historien om det jättestora päronet, Alfons Åberg (2012), Hokus Pokus Alfons Åberg, Rutiga ninjan, Sagoberättaren tv-serie (H.C Andersen sagor), Hjälp jag är en fisk.

Och animationsstudion Nørlum i Danmark gör animationen för Big Hero 6 TV-serien åt Disney.  :)
Lyckosamma Danmark, borde inte Sverige ha en större animation industri också med tanken på att vi är 2x större än Danmark med befolkningen?


MOA

& jag e nästan helt säker på att Grodan Boll filmerna e helsvenska

Alexander

#17
Citat från: MOA skrivet 12 juli 2020 kl. 23:46:17
& jag e nästan helt säker på att Grodan Boll filmerna e helsvenska

Ja. Tillsammans med Pelle Svanslös (1981) och Pelle Svanslös i Amerikatt.


Men var Grodan Boll och Pelle Svanslös animerades blir jag inte klok på när jag läser om dom på Google.

Liksom Pettson och Findus filmerna, Nasse, Mamma Mu och Sune TV-serien, de tre vännerna och Jerry, Damöb, Lisa, Benny Brun. Spöket Laban.
Var animerades dom här? Jag tror Mamma Mu gjordes utomlands.

Lilla My

De flesta är väl någon hybrid och i samarbete mellan flera länder kan jag tänka?

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet 16 juli 2020 kl. 17:00:24
De flesta är väl någon hybrid och i samarbete mellan flera länder kan jag tänka?
Inte de gamla Bamse och Pelle Svanslös

Goliat

#20
Vicke Viking är väl svensk också? Kan ha fel dock. Är nån från Småland som skrev den iaf.

Edit: märkte att det gjorts flera av den numera. Har bara sett den från 70-talet men verkar inte vara svensk ändå. Lite trist....BONUSFAKTA, familjen har i generationer bott i samma stad och har själv träffat honom, men han presenterades som någon som jobbat inom tidning, har aldrig tänkt på att han va så pass känd att de gjort mer än en serie! O visats på SVT, inte illa. Dessutom kan min farfars far varit hans rektor samt lärare när han växte upp. (Rektor iaf, men vet ej under vilka år han jobbade som lärare dock).  8)

Erika

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 16 juli 2020 kl. 17:37:37
Vicke Viking är väl svensk också? Kan ha fel dock. Är nån från Småland som skrev den iaf.

Edit: märkte att det gjorts flera av den numera. Har bara sett den från 70-talet men verkar inte vara svensk ändå. Lite trist....BONUSFAKTA, familjen har i generationer bott i samma stad och har själv träffat honom, men han presenterades som någon som jobbat inom tidning, har aldrig tänkt på att han va så pass känd att de gjort mer än en serie! O visats på SVT, inte illa. Dessutom kan min farfars far varit hans rektor samt lärare när han växte upp. (Rektor iaf, men vet ej under vilka år han jobbade som lärare dock).  8)

"Vicke Viking" är visserligen svensk (precis som du skrev), men det har nog aldrig gjorts något svenskproducerat (däremot finns det flera utländska produktioner). Åtminstone vad jag vet och känner till. Däremot finns det en svensk animerad tv-serie baserad på en annan bokserie av samme författare, nämligen "Ulme" som sändes i två säsonger (1986 och 1991) på SVT.

Goliat

Citat från: Erika skrivet 16 juli 2020 kl. 20:37:17
"Vicke Viking" är visserligen svensk (precis som du skrev), men det har nog aldrig gjorts något svenskproducerat (däremot finns det flera utländska produktioner). Åtminstone vad jag vet och känner till. Däremot finns det en svensk animerad tv-serie baserad på en annan bokserie av samme författare, nämligen "Ulme" som sändes i två säsonger (1986 och 1991) på SVT.

Ulme tror jag att jag hade på ett betamax. Den fanns på öppet arkiv men den togs bort förra året, hann se några avsnitt i alla fall. Ja SVT hade väl ett par gjorda med liknande animation? Iaf som man sett på öppet arkiv.

Hur är det med Cellen Ellen?

Alexander

Citat från: Lilla My skrivet 16 juli 2020 kl. 17:00:24
De flesta är väl någon hybrid och i samarbete mellan flera länder kan jag tänka?

Ja, kom på Creppschool också. Där Sverige var med och producerade, men rösterna i Creepschool är nog mer en dubbning.

Steffan Rudvall

Citat från: Alexander skrivet 16 juli 2020 kl. 21:38:06
Ja, kom på Creppschool också. Där Sverige var med och producerade, men rösterna i Creepschool är nog mer en dubbning.
Fast om man kollar på Discshop så säger de "Alla avsnitt har dubbats till engelska" och det tyder väl på att svenska i såna fall är originalspråk

Alexander

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 juli 2020 kl. 21:57:03
Fast om man kollar på Discshop så säger de "Alla avsnitt har dubbats till engelska" och det tyder väl på att svenska i såna fall är originalspråk

Det ska nog stå "svenska" och inte engelska tror jag. Möjligen har de skrivit fel.

Jeanette Zackrisson står med som dubbningsassistent.

Steffan Rudvall

Citat från: Alexander skrivet 16 juli 2020 kl. 23:12:02
Det ska nog stå "svenska" och inte engelska tror jag. Möjligen har de skrivit fel.

Jeanette Zackrisson står med som dubbningsassistent.
Det tror jag inte eftersom att det står svenskt tal på baksidan av DVD och sedan "Alla avsnitt har dubbats till engelska"

MOA

Hur vanligt e de att dom dubbar svensk film till engelska?

Erika

Citat från: King Owl skrivet 16 juli 2020 kl. 21:14:05
Ulme tror jag att jag hade på ett betamax. Den fanns på öppet arkiv men den togs bort förra året, hann se några avsnitt i alla fall. Ja SVT hade väl ett par gjorda med liknande animation? Iaf som man sett på öppet arkiv.

Nu är Ulme tillbaka igen på Öppet arkiv.


Erika

Citat från: MOA skrivet  1 juni 2021 kl. 16:24:25
Undrar varför den togs bort

Upphovsrätt.

Den här gången finns Ulme på Öppet arkiv fram till 30 september.

Goliat

Citat från: Erika skrivet  1 juni 2021 kl. 16:42:54
Upphovsrätt.

Den här gången finns Ulme på Öppet arkiv fram till 30 september.

Åh, trevliga nyheter. :)

AliceSven

Älskar Per Åhlin! Tips på spännande intervju med honom som jag hittade: https://www.filmtopp.se/intervju/intervju-per-hlin

Citat från: Alexander skrivet 12 juli 2020 kl. 07:57:35
1. PennFilm i Malmö, grundat av konstnären Per Åhlin.

Filmer som:
Karl-Bertil Johnssons julafton
Alfons Åberg kortfilmerna
Dunderklumpen
Resan till Melonia
Hundhotellet
Emil och Ida i Lönneberga

Illustrationer till kalender:
Julkalendern Dieselråttor och sjömansmöss

2. Sluggerfilm i Malmö, förarbetet med manus, storyboards och hur figurerna och miljöerna ska se ut görs i Sverige. Medan majoriteten av själva animationen görs utomlands.

Filmer som:
Bamse och tjuvstaden
Bamse och häxans dotter
Bamse och dunderklockan
Pelle Svanslös (2019)

Kommande filmer:
Bamse och vulkanön


Kommande film: Kalles födelsedag
Samproduktion: SluggerFilm, Alexandra Schatz Filmproduktion (Tyskland), Submarine (Holland). Samproducerad med Film i Skåne.


Regissören Christian Ryltenius har även fått pris för Bamse filmerna.
Juryns motivering: "Nära en miljon barn i biosalongerna kan inte ha fel. Vår prisvinnande regissör har utvecklat svensk animation till internationell nivå; både kreativt och kommersiellt, och samtidigt lyft en älskad karaktär in i modern tid. I tre filmer har han fått världens starkaste björn att triumfera på vita duken, och snart kommer en fjärde film om Bamse. 2019 års vinnare av Gullspira är lika snäll som han är stark."

MOA


MOA

E de ingen som känner till Ruta Ett?

Will Siv



gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 juli 2020 kl. 17:09:08
Jag tycker att man borde satsa på svenska animation det kanske inte blir Disney kvalitet men det kan ändå bli ganska bra Vad tycker ni?
Ett Måste.

MOA

Ingen har nämnt det men Vem? är svenskt animerat, Pino kan också räknas in här & det finns dubbat på engelska. En annan svensk animation jag såg förra året var Bella & Gustav, tror också att det är svenskt