Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vernal Equinox?

Startat av Anders M Olsson, 14 mars 2018 kl. 14:16:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Var det inte du Daniel som översatte Simple Machines Forum till svenska? Det här är absolut inte hela världen, men kanske något att fixa vid tillfälle?

Under rubriken "Kommande kalenderhändelser" står det just nu "Vernal Equinox". På svenska brukar vi säga "vårdagjämningen". Förmodligen finns det även en motsvarande sträng för höstdagjämningen där det står "Autumnal Equinox".

Daniel Hofverberg

Det stämmer att det var jag som översatte forumprogramvaran SMF till svenska - åtminstone ursprungligen; på senare tid har det tillkommit ytterligare ett par volontärer. Jag vill inte skylla ifrån mig, men när det förekommer grammatikfel så är det oftast på grund av de andra personerna som numera också hjälper till med översättningen...

Du har så rätt att "Vernal Equinox" absolut borde översättas, jag ska se över det. :)

Richardo

Vernal Equinox? Rena grekiskan för mig, bokstavligen. Är det inte grekiska?

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet 17 april 2018 kl. 07:34:32
Vernal Equinox? Rena grekiskan för mig, bokstavligen. Är det inte grekiska?
Nej, det är engelska...

På grekiska hade det istället hetat "Εαρινή ισημερία"... ;)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 april 2018 kl. 11:02:00
Nej, det är engelska...

Som i sin tur har hämtat orden (med viss modifiering) från latin...

Daniel Hofverberg

Så sant, men på latin heter det aequinoctium istället för Equinox.

TonyTonka

Varför står det i kalendern att Mors dag är nu på söndag, när det är den 27 maj?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet  9 maj 2018 kl. 08:40:53
Varför står det i kalendern att Mors dag är nu på söndag, när det är den 27 maj?  ???

Ja, det är ju lite knepigt. Mors dag firas inte på samma dag i alla länder, men väldigt många gör det på andra söndagen i maj. I Sverige är det dock sista söndagen i maj, såvida det inte sammanfaller med pingsten.

Daniel får svara på om det går att konfigurera i SMF, eller om det är hårdkodat till amerikansk standard.

Anders M Olsson

Jag gissade rätt. :)

Nu står det "Autumnal Equinox".

Daniel Hofverberg

Tyvärr är det inte så lätt att konfigurera sådant här i nuvarande version av SMF, utan det kräver att man går in direkt i MySQL-databasen, och ändrar i en tabell som styr högtider. Vid alla högtider som inte återkommer samma datum varje år måste man också ange datumen för varje enskilt år i databasen, så det finns ingen "inbyggd intelligens" som exempelvis räknar ut när påsk eller Mors Dag infaller (som trots allt är beräkningsbara dagar). Just därför har jag inte haft tid eller ork att göra det än.

Förhoppningsvis blir det mer flexibelt och anpassningsbart i nästa version av SMF (2.1), som just nu är i betastadiet. Jag har inte vågat mig på att installera betaversionen på det här forumet, då jag är rädd att det kan bli alltför stora problem. Vid forum som används skarpt vill man ju trots allt inte göra något som kan orsaka att allt kraschar...

Richardo

Är vernal equinox ett allmänt vedertaget ord i det svenska språket eller är det bara ett låneord

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet 18 september 2018 kl. 16:04:27
Är vernal equinox ett allmänt vedertaget ord i det svenska språket eller är det bara ett låneord
Som tidigare påpekats i den här tråden är det ett allmänt vedertaget begrepp i det engelska språket; inte i det svenska språket. Här förekommer det inte alls, utan heter som sagt vårdagjämning.