Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 19 mars 2024 kl. 21:47:20Vad står det om "Regnbågslandet" på KB?
Om Regnbågslandet hittar jag inga anmärkningar överhuvudtaget. Eller åtminstone inte i de publikt tillgängliga delar som kunder kan se; jag vet sedan innan att KB ibland har mer information i sin interna databas som inte "vi vanliga dödliga" kommer åt...

Sen jag tittade igenom Regnbågslandet på biblioteket för ett par år sedan minns jag dock att det var en enda röra med den filmen hos SMDb/KB - alla avsnitt var felmärkta och felkatalogiserade, så det de kallade för del 1 var exempelvis inte del 1. Jag kom fram till att det var två avsnitt som KB saknade, då två av deras poster i själva verket innehöll dubbletter av andra avsnitt, men jag tror inte att jag lyckades bli klok på exakt vilka två avsnitt det var...
(Vid den serien var det dock betydligt lättare än med Långtradarchaufförens berättelser att avgöra vilka avsnitt det faktiskt var, då alla avsnitt inleds med en berättarröst som nästan rakt ut avslöjar vilket avsnitt det är - "I det här avsnittet får vi se när..." följt av avsnittets namn; eller något liknande. Plus lucköppning i slutet, där de säger numret)

Tintin

Ett litet tips.

På den norska motsvarigheten till KB så finns en del material digitaliserat med olika rättigheter att ta del utav på nätet. Jag har inte utforskat sidan så mycket, men tycker radioinslagen är kul när man väl vet vad man ska söka på.

En del saker binder ju samman Norge och Sverige (t ex Astrid Lindgren, stora nyhetshändelser samt film och tv i viss mån) och det är väl framförallt där man kan kan hitta roliga och intressanta saker. Saker man inte visste och saker man glömt. Mycket gammal svensk musik på stenkakor (78-varvare) finns också digitaliserade på Nettbiblioteket (om man gillar det).

https://www.nb.no/search?q=Astrid%20Lindgren&mediatype=radio

Tintin

Apropå Inför årets julkalender: Ture Sventon privatdetektiv (som jag nämnde några inlägg bakåt) så har jag den sparad från YouTube (innan den försvann).

Spelade in klipp från programmet 1989 (inte hela) så minns jag att det förekom alternativa tagningar (mot hur slutresultatet blev), och "lite på skoj" vid ett tillfälle, synkade jag ihop meningarna för att det bättre skulle skulle stämma mot pauser. I den alternativa tagningen känns pastejbagare Muhammed (Gustav Kling) betydligt mer hotfull.


Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 mars 2024 kl. 10:08:20Nu har jag äntligen fått svar från pressdesken på Sveriges Television angående Långtradarchaufförens berättelser, och det här är vad de svarar:

Det finns alltså inga officiella avsnittstitlar, så det du har grävt fram från KB verkar alltså röra sig om beskrivningar av avsnitten. Det förklarar ju att namnen kändes så långa...

Bra att få klarhet i det i alla fall, så att vi inte lägger ner mer tid på att jaga avsnittstitlar som inte existerar. :)
Och nu har jag lustigt nog fått motstridiga uppgifter från Kungliga Biblioteket, när en annan person har svarat följande:

CitatHej, 
Här kommer titlarna. Kopierade från SVT's databas så det är versaler och några förkortningar här och där.



1975-12-01 - BEPPE HAR HYRT EN LÅNGTRADARE O GER SIG UT I JÄMTLAND F ATT FINNA SAGORNAS KUNGARIKE. PÅ EN ENSLIG VÄG STÅR SMÅ BARN O LIFTAR.
1975-12-02 - LÅNGTRADAREN BLIR STOPPAD AV EN MÄRKL TULLMAN. HAR BEPPE NGT SMUGGEL?
1975-12-03 - KOSEDYR ÄR NORSKA F ETT GULLIGT DJUR, ETT KRAMDJUR. IBLAND BETYDER DET MYCKET.
1975-12-04 - PLÖTSLIGT FÅR BEPPE FEM LIFTARE I BILEN, O VI FÅR HÖRA OM MANNEN S VAR RÄDD F SKUGGAN.
1975-12-05 - POSI BERÄTTAR ATT JÄTTEN JORM, STATYN ALLTSÅ, DEPPAR. VI ILAR DIT MEN RALLYFÖRAREN SPUTNIK KOMMER EMELLAN.
1975-12-06 - VISSTE DU ATT BEPPE HAR TRE BRÖDER; PYSSE, BOSSE O BOPPY. I DAG HANDLAR DET OM RETFULLA BOPPY.
1975-12-07 -  I VATTUDALEN KOMMER PLÖTSLIGT TANT NÄRA GÅENDE O GER OSS EN LEKTION I KONSTEN ATT NJUTA AV LIVET.
1975-12-08 - DET REGNAR O POSI O MAGGAN HÖR MUNSPELSMUSIK FR EN LOGE.
1975-12-09 - HAR DU KNYCKT NÅGOT? VAD HAR DU GJORT? ÄR DU RÄDD F DÖDEN? TRE OVÄNTADE SAMTAL M HARRIET O STAFFAN.
1975-12-10 - JÄRNVÄGSARBETAREN HARALD TALL BLIR CHAPLIN I BORGVATTNET.
1975-12-11 -  CHAPLIN I BORGVATTNET KOMMER I FÄNGELSE.
1975-12-12 - CHAPLIN I BORGVATTNET BLIR HARALD TALL IGEN. MEN HANS VÄNNER BLIR SJUKA.
1975-12-13 - STAFFAN HAR INGA PENGAR O DET ENDA JOBB HAN KAN FÅ ÄR S FÅGELSKRÄMMA
1975-12-14 - VAD HETER DET NU IGEN? DU SOM HAR SVÅRT ATT KOMMA IHÅG KANSKE KÄNNER IGEN DIG.
1975-12-15 - ETT LJUVT ANSIKTE O CIRKUSEN PÅ ÖHN
1975-12-16 - SOLEN I FICKAN O CLOWNSKOLAN.
1975-12-17 - VAR ÄR GÖRAN, ELLER KVINNAN S PRATADE OM ALLTING.
1975-12-18 - DEN BLYGE MUSIKMIRAKELMANNEN O HANS DOTTER.
1975-12-19 - LEK M GUBBEN NOAK.
1975-12-20 - BEPPE INREDER FLAKET O FÅR EN TÅLMODIG HYRESGÄST.
1975-12-21 - HUR LÄT PALME, ROLLE STOLTZ, KALLE ANKA O ALLA DE ANDRA I SKOLAN?
1975-12-22 - JULTOMTEN PRATAR OM SIG SJÄLV.
1975-12-23 - HAR DU KNUTIT DINA SKOSNÖREN FEL? HÄR MÖTER DU EN S GÖR ALLTING FEL.
1975-12-24 - SAGORNAS KUNGARIKE.
 
Med vänlig hälsning / Bengt Olof

Nog för att jag tycker många av dessa liknar mer beskrivningar än titlar, men likväl märkligt att en person kan lyckas att hitta åt uppgifter i SVTs databas som en annan påstår inte alls finns i SVTs databas... ???

Det här är väl ungefär samma beskrivningar som @Sabelöga lyckats hitta åt, men kanske inte exakt samma - det är väl hursomhelst uppenbart att Öppet Arkiv sneglat på dessa beskrivningar/titlar när de hittat på de kortare titlarna för de avsnitt som låg uppe där...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2024 kl. 13:52:29Och nu har jag lustigt nog fått motstridiga uppgifter från Kungliga Biblioteket, när en annan person har svarat följande:

Nog för att jag tycker många av dessa liknar mer beskrivningar än titlar, men likväl märkligt att en person kan lyckas att hitta åt uppgifter i SVTs databas som en annan påstår inte alls finns i SVTs databas... ???

Det här är väl ungefär samma beskrivningar som @Sabelöga lyckats hitta åt, men kanske inte exakt samma - det är väl hursomhelst uppenbart att Öppet Arkiv sneglat på dessa beskrivningar/titlar när de hittat på de kortare titlarna för de avsnitt som låg uppe där...
Vilken jävla röra det här blir... 
Houba !

Sabelöga

@Ovanliga dubbningar Jag har sammanställt en lista över sändningsordning för avsnitten i Broster Broster. Ifall du skulle vilja omordna dom på Archives eller ifall någon vill se dom i sändningsordning.

Jag har alltså än en gång använt mej av KB:s förhandsgranskningar för att sammanställa denna lista. Det framgick dock inte direkt att sista avsnittet faktiskt hette Brostern i tablåerna, men det hette den ju i förtexterna.

https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Användare%3ASabelöga%2Fsandlåda&oldid=54623372
Houba !