Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Don Bluth

Startat av Mozeru, 28 februari 2013 kl. 14:44:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2013 kl. 20:24:20
The Secret of NIMH was without a doubt an excellent movie, and has always been one of my favorites. Thumbelina and All Dogs Go To Heaven are also very good movies. The Land Before Time was also a good movie, but the movie's impact has lessened later on due to the not so great sequels.

During the 1990's I was also very fond of A Troll in Central Park, but I haven't watched it in ages so I have no idea how I would feel about it today.

Disney's The Small One is also an excellent film, but as it's just a featurette in 25 minutes, it's hard to compare that to feature-length films with any kind of justice.
Simple just ignore the sequels. It's quite annoying that they are songs in those movies while in the first one there was only dialogue and a good storyline. Also I'm wondering with "all dogs go to heaven" there was an animated series for that movie so it had its own cartoon series. I'm wondering if it was ever dubbed into Swedish or just ignored?

gstone

Citat från: Adam Larsson skrivet 28 april 2020 kl. 16:59:02
är inte det en Disney kortfilm? Vad har Don Bluth med den att göra?

Han är regisören !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Hur många gånger har Disney och Don Bluth samarbetat egentligen?^^

gstone

Citat från: Elios skrivet 28 april 2020 kl. 17:53:49
Hur många gånger har Disney och Don Bluth samarbetat egentligen?^^

Har började som en animatör på Disney, men sluta på 80-talet för att han var missnöjde med deras kavlitet och började göra egna filmer, han aldrig jobbat där Disney sedan han slutade på 80-talet och efter det var det han blev regiörer, Brisby och NHIM's Hemilghet var han hans första film. Han slutade under prudiction av Bernard och Bainca tror jag.

Han animerade Elliot i Peter och Draken Eliot när han jobbade på Disney !

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 april 2020 kl. 19:19:39
Har började som en animatör på Disney, men sluta på 80-talet för att han var missnöjde med deras kavlitet och började göra egna filmer, han aldrig jobbat där Disney sedan han slutade på 80-talet och efter det var det han blev regiörer, Brisby och NHIM's Hemilghet var han hans första film. Han slutade under prudiction av Bernard och Bainca tror jag.

Han animerade Elliot i Peter och Draken Eliot när han jobbade på Disney !
Man känner ändå lite Disney i hans filmer

Alexander

Citat från: gstone skrivet 28 april 2020 kl. 19:19:39
Han slutade under prudiction av Bernard och Bainca tror jag.


Don Bluth sista film hos Disney var Micke och Molle.  :)
Och hans första film hos dem var Törnrosa.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 28 april 2020 kl. 19:37:44
Don Bluth sista film hos Disney var Micke och Molle.  :)
Och hans första film hos dem var Törnrosa.

Du har helt rätt! Premiären av Micke och Molle försenades ett år då många animatörer valde att arbeta med Don Bluth istället!  ;)

Visst har DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, Nest Family Entertainment, Blue Sky Studios + 20th Century Fox, Illumination Entertainment + Universal, Hotell Transylvanien, osv. en yttepytteliten likhet med Disneys produktioner, men absolut inte tillräckligt för att man ska förväxla dem!  ;) (exempelvis så är kan jag klar skillnad mellan Disney/Pixar's Ett Småkryps Liv och DreamWorks Antz som bägge kom ut samma år (1998), många andra förväxlar dem, men jag har ett knep för att lära dem; i "Ett Småkryps Liv" är myrorna blå och i "Antz" är myrorna röda/bruna)

Till allra största delen tycker jag det märks lång väg att Disney & Pixar har tydligare kvalitet på sina filmer jämfört med andra filmbolag... (men ibland har det förekommit fall där fallet är tvärtom, jag tycker till exempel att DreamWorks-filmen "Madagaskar" är avsevärt bättre än Disney-filmen "Lilla Kycklingen" som kom ut samma år)

Lilla My

Pixar ligger sedan i en klass för sig i jämförelse med Disney, både när det kommer till filmer och som studio. Det finns en anledning till att alla unga nyutbildade animerare drömmer om att jobba på Pixar istället för Disney ...  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 april 2020 kl. 19:45:28
Du har helt rätt! Premiären av Micke och Molle försenades ett år då många animatörer valde att arbeta med Don Bluth istället!  ;)

Visst har DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, Nest Family Entertainment, Blue Sky Studios + 20th Century Fox, Illumination Entertainment + Universal, Hotell Transylvanien, osv. en yttepytteliten likhet med Disneys produktioner, men absolut inte tillräckligt för att man ska förväxla dem!  ;) (exempelvis så är kan jag klar skillnad mellan Disney/Pixar's Ett Småkryps Liv och DreamWorks Antz som bägge kom ut samma år (1998), många andra förväxlar dem, men jag har ett knep för att lära dem; i "Ett Småkryps Liv" är myrorna blå och i "Antz" är myrorna röda/bruna)

Till allra största delen tycker jag det märks lång väg att Disney & Pixar har tydligare kvalitet på sina filmer jämfört med andra filmbolag... (men ibland har det förekommit fall där fallet är tvärtom, jag tycker till exempel att DreamWorks-filmen "Madagaskar" är avsevärt bättre än Disney-filmen "Lilla Kycklingen" som kom ut samma år)
Jag tänkte mest på Anastasia

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 28 april 2020 kl. 20:00:43
Pixar ligger sedan i en klass för sig i jämförelse med Disney, både när det kommer till filmer och som studio. Det finns en anledning till att alla unga nyutbildade animerare drömmer om att jobba på Pixar istället för Disney ...  ;)
FEL

Disney ät bättre !!! :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 29 april 2020 kl. 13:58:05
FEL

Disney ät bättre !!! :(
Disney äger ju Pixar så det spelar ingen roll

RC


moviefan

Citat från: Ramadan Culum skrivet 28 juni 2020 kl. 17:56:06
Jag har lagt upp Änglahund på min kanal

https://youtu.be/e9nCKqYJurc

Har du fler att lägga upp ?  (Pingvinen och lyckostenen)

RC

#28
Citat från: moviefan skrivet 29 juni 2020 kl. 20:40:59
Har du fler att lägga upp ?  (Pingvinen och lyckostenen)
Jag har Tumnelisa och Trollet i parken

MOA

Citat från: Ramadan Culum skrivet 29 juni 2020 kl. 20:58:40
Jag här Tumnelisa och Trollet i parken
Dessa filmer finns även på VHS'en Brinner