Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

The 13 ghosts of Scooby-Doo

Startat av TonyTonka, 4 april 2010 kl. 00:00:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vem spelar Daphne i denna serie? Såg den på Boomerang. Det är defenitift inte Malin Berghagen, Det låter mer som Dennis Mamma i denna andra dubben av Dennis (Där Johan Wahlström spelar Herr Nilsson), Vet någon vem hon är som spelar Daphne?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det är en mycket bra fråga. Jag frågade faktiskt Erika om det här så sent som förra veckan, och hon svarade att hon trodde att Daphne spelades av Vendela Duclos. Själv är jag osäker på hur hennes röst låter, så jag har inget att jämföra med, men jag har inga skäl att inte lita på det. Dock kan man ju fråga sig varför Malin Berghagen inte gjorde den rollen, då hon ju spelat Daphne i alla andra Scooby-Doo-dubbningar från Media Dubb och Mediadubb International...

Är det för övrigt någon som lyckas att identifiera fler röster i Scooby-Doo och de 13 gastarna? Framförallt undrar jag vem som gör rösten till spöket Bogel, som varken jag eller Erika lyckats att placera in.

Irriterande nog är den här serien den enda Scooby-Doo-serien som inte haft utsatta dubbcredits när den visats på TV3, utan TV3:s visningar innehöll aldrig ett ord om röster eller någonting annat. Det är i alla fall dåvarande Mediadubb International (sedermera SDI Media) som gjorde dubbningen, men jag har inte lyckats få tag i några credits till den här serien därifrån trots upprepade mail.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 april 2010 kl. 01:35:22
Det är en mycket bra fråga. Jag frågade faktiskt Erika om det här så sent som förra veckan, och hon svarade att hon trodde att Daphne spelades av Vendela Duclos. Själv är jag osäker på hur hennes röst låter, så jag har inget att jämföra med, men jag har inga skäl att inte lita på det. Dock kan man ju fråga sig varför Malin Berghagen inte gjorde den rollen, då hon ju spelat Daphne i alla andra Scooby-Doo-dubbningar från Media Dubb och Mediadubb International...

Är det för övrigt någon som lyckas att identifiera fler röster i Scooby-Doo och de 13 gastarna? Framförallt undrar jag vem som gör rösten till spöket Bogel, som varken jag eller Erika lyckats att placera in.

Irriterande nog är den här serien den enda Scooby-Doo-serien som inte haft utsatta dubbcredits när den visats på TV3, utan TV3:s visningar innehöll aldrig ett ord om röster eller någonting annat. Det är i alla fall dåvarande Mediadubb International (sedermera SDI Media) som gjorde dubbningen, men jag har inte lyckats få tag i några credits till den här serien därifrån trots upprepade mail.

Förlåt att jag skriver i ett så gammalt ämne, men jag kunde inte låta bli att se att Daniel frågade sig vem spöket Bogel var. Enligt wikipedia var det Jan Simonsson. Enligt Wikipedia medverkar följande skådisar:

       
  • Scooby-Doo - Steve Kratz
  • Shaggy - Peter Harryson
  • Daphne - Vendela Duclos
  • Scrappy-Doo - Staffan Hallerstam
  • Flim-Flam - Leo Hallerstam
  • Vincent van Ghoul - Johan Hedenberg
  • Bogel - Jan Simonsson
  • Weerd - Fredrik Dolk
mfl
Nu vet jag ju inte om Wikipedias uppgifter är 100% korrekta, men det är bättre än ingenting.



https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders

Citat från: TonyTonka skrivet 15 oktober 2012 kl. 00:56:57
Förlåt att jag skriver i ett så gammalt ämne, men jag kunde inte låta bli att se att Daniel frågade sig vem spöket Bogel var. Enligt wikipedia var det Jan Simonsson. Enligt Wikipedia medverkar följande skådisar:

       
  • Scooby-Doo - Steve Kratz
  • Shaggy - Peter Harryson
  • Daphne - Vendela Duclos
  • Scrappy-Doo - Staffan Hallerstam
  • Flim-Flam - Leo Hallerstam
  • Vincent van Ghoul - Johan Hedenberg
  • Bogel - Jan Simonsson
  • Weerd - Fredrik Dolk
mfl
Nu vet jag ju inte om Wikipedias uppgifter är 100% korrekta, men det är bättre än ingenting.
Av mitt minne att döma så stämmer dessa uppgifter, även om jag inte har sett serien på ett par år. Jag brukar dock ha ett ganska bra minne på hur röster lät om jag har exponerats för dem tillräckligt mycket.

Utav gastarna har jag lyckats identifiera ett fåtal:
Marcella - Charlotte Ardai Jennefors
Drottning Morbidia - Charlotte Ardai Jennefors
Nekara - Annica Smedius
Rankor - Staffan Hallerstam
Zimbulu - Johan Hedenberg

Sedan låter Time Slime och Professor Phantasmos röster (de låter som en och samma person) väldigt bekanta. De påminner litet om Dick Eriksson, men jag är inte säker.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Alexander

#4
Efter 33 år får Scooby-Doo och de 13 gastarna ett riktigt avslut i den kommande filmen Scooby-Doo and the curse of the 13th ghost

Väldigt överraskande men hur kul som helst att Warner Brothers valde att göra det här. Hade varit sjukt om Leo Hallerstam hade kommit tillbaka som Flim-Flam.  ;) Och roligt att Daphne får en modern version av hennes lila overall från den gamla serien.
Fler som är glada?

https://m.youtube.com/watch?v=knV0Z5CwFoE

TecknatÄlskare

Ska Fred & Velma också vara med i filmen?


TecknatÄlskare

Konstigt de är väl ändå inte med i serien.

Erik Friman

Citat från: TonyTonka skrivet 15 oktober 2012 kl. 00:56:57
   
  • Bogel - Jan Simonsson
  • Weerd - Fredrik Dolk
Jag tror att jag har funnit svaret på rösterna till Bogel och Weerd med öppningsvinjetten som finns här på svenska. Weerd görs av Jan Simonsson eller om det låter som Fredrik Dolk och Bogel görs av Dick Eriksson.

https://www.youtube.com/watch?v=MTMbepasxq0

Marcusen

Jag läste att det inte är samma röster i alla avsnitt stämmer det? Finns det verkligen ett avsnitt som har helt andra röster?

Steffan Rudvall

Citat från: Marcus R skrivet  7 juli 2021 kl. 20:47:42
Jag läste att det inte är samma röster i alla avsnitt stämmer det? Finns det verkligen ett avsnitt som har helt andra röster?
Jag har för mig att ett av avsnitten visades senare än de andra det kan möjligtvis vara så att rösterna är annorlunda i det.

Erika

Citat från: Marcus R skrivet  7 juli 2021 kl. 20:47:42
Jag läste att det inte är samma röster i alla avsnitt stämmer det? Finns det verkligen ett avsnitt som har helt andra röster?

Har tagits upp i detta ämne.

Detta skrev jag för några månader sedan:
 
Citat från: Erika skrivet 31 mars 2021 kl. 13:21:09
Om det är det avsnittet jag tänker på, så misstänker jag att det avsnittet dubbades senare än de övriga avsnitten. Jag vill dock minnas Flim Flam spelas fortfarande av samma person (Leo Hallerstam, om jag minns rätt), men denne hade hunnit komma in i målbrottet. Även Vincent van Ghoul spelas av samma person, men Johan Hedenberg låter mer humoristisk än i de övriga avsnitten. Daphne har däremot fått en ny röst, men hittills har ingen lyckats identifiera vem skådisen är... :(

Om jag inte minns helt fel, så började Scooby-Doo och de 13 gastarna visas på TV3 ca 1998 och det kan vara så "bara" tolv avsnitt visades (och dubbades) då. Cartoon Network började visa tv-serien sensommaren (ungefär i augusti alt. tidigt i september) 2002, och då nydubbades antagligen det avsnittet då. Ett annat alternativ är alla avsnitt faktiskt visades på TV3, men ljudband för just det avsnittet hade försvunnit, och man blev då tvungen att dubba om avsnittet.

Marcusen

Citat från: Erika skrivet  7 juli 2021 kl. 21:00:34
Har tagits upp i detta ämne.

Detta skrev jag för några månader sedan:

Det var där jag läste det men vill ha lite mer information. Vilka röster är utbytta och vem är det som spelar karaktärer avsnittet? Är det en omdubbning eller har de avsnittet inte dubbat av Media Dubb International?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Marcus R skrivet  7 juli 2021 kl. 21:22:21
Det var där jag läste det men vill ha lite mer information. Vilka röster är utbytta och vem är det som spelar karaktärer avsnittet? Är det en omdubbning eller har de avsnittet inte dubbat av Media Dubb International?
De som har den polska utgåvan kan väll bara checka om det faktiskt stämmer....

Scoobydoofan1

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 juli 2021 kl. 21:27:28
De som har den polska utgåvan kan väll bara checka om det faktiskt stämmer....
Vilket avsnitt var det?