Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem gör Tintin bäst?

Startat av TonyTonka, 7 februari 2011 kl. 22:07:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

vem är den bästa svenska rösten till tintin?

Thomas Bolme
8 (61.5%)
Mats Qviström
3 (23.1%)
Jacob Hård
0 (0%)
Jonas Bergström
0 (0%)
Jesper Adefelt
2 (15.4%)
Annan
0 (0%)

Antal personer som röstat: 13

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Pigge



Igthorn

Tomas Bolme!!

Eh... vänta nu, Jacob Hård? DEN Jacob Hård?

Cadpig

Bolme, den ende sanna Tintin (i svensk tappning).

TonyTonka

Har uppdaterat omröstningen med Jesper Adefelt som gör rösten i den nya filmen.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har alltid tyckt väldigt bra om Tomas Bolme och växte upp med honom som Tintin. Därför tar det här verkligen emot, men innerst inne måste jag medge att Jesper Adefelt gjort den bästa insatsen som Tintin.

Dock är ju jämförelsen inte helt rättvis, då Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet förstås har nya originalröster också, och därmed helt nya förutsättningar (då rollbesättningen givetvis görs utifrån de nya originalrösterna, och inte äldre röster), men det är svårt att förneka att alla tidigare Tintin-röster har låtit lite för gamla.

Elios

Tycker Mats Qviström gör den bäst för han känns så bra som Tintin.

TonyTonka

Finns det någon som kan göra röstprov på Jonas Bergström och Jacob Hård som Tintin?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Viktor

Jag har fixat röstprov på Tomas Bolme, Mats Qviström, Jesper Adefelt och Jacob Hård som Tintin, men eftersom jag inte vet vilken Tintin-dubbning Jonas Bergström medverkar i så har jag inte kunnat spela in något röstprov på honom.



Varsågod

Jag är också uppväxt med Tomas Bolme som Tintin, och mycket annat han gjort under främst 80-talet inom röstskådespeleri.
Han har en sådan fantastisk värme i rösten, och en inlevelse som verkligen känns trovärdig. Man lyckades verkligen med gestaltningen av Tintin som ljudkassetter. Alla inblandade gör ett fenomenalt  jobb, och jag tror inte jag haft alls så kära nostalgiska minnen till Tintin utan denna produktion, och då var jag ändå med i Tintins bokklubb som liten.
I och med att jag hört Tintin med Tomas Bolme så ofta, har jag nog ofta föreställt mig Tintin som något äldre än han är tänkt att vara, och jag ser inte så mycket till fel i det – Tintin är ofta ganska mästrande och lillgammal i sin framtoning. Sedan tycker jag nog att en del av alla osannolika bravader lyckas med känns trovärdigare med några ytterligare år i bagaget.

Mats Qviström är en mycket värdig efterföljare i rollen som Tintin. Lik Tomas i röstläget är han också, om än inte lika dynamisk. Känns strikt och pålitlig i rösttolkningen. Som att hans egen naturliga röst helt enkelt är en som passar Tintin. Känns som att han kan leverera repliker ad infinitum utan särskilt många omtagningar. Kanske den enda riktiga behållningen med den dubbningen, om man får lov att vara lite cynisk.

Jakob Hård hörde jag sällan som Tintin i min ungdom, men jag har lyssnat till klippet några gånger för att få en färsk bild. Jag tycker att han låter konstlad och överdrivet teatralisk i sitt framförande. Sedan tycker jag att det lite väl mycket lyser igenom att han läser från manuskript. Däremot så hör jag inte att det är en yngre Jakob Hård även när jag vet om att det är han, och det kan väl vara ett gott betyg till rolliklädningen, även om jag tycker hans stämma låter behaglig som jag hör den idag.

Jesper Adefelt låter verkligen ung och modern i sin tolkning, på ett bra och naturligt sätt. Kanske saknar lite dramatik i rösten, av det lilla jag hörde här. Dock tycker jag att han läser lite för snabbt på bekostnad av tydlighet och eftertryck,  kanske framför allt det "nya dokumentet"; han läser det för första gången när vi hör honom i filmen.  Men det var inte mycket till smakprov - jag vill höra mer. Det får bli till att se filmen med svensk dubbning snart.

TonyTonka

Citat från: Viktor skrivet 31 maj 2012 kl. 18:19:48
Jag har fixat röstprov på Tomas Bolme, Mats Qviström, Jesper Adefelt och Jacob Hård som Tintin, men eftersom jag inte vet vilken Tintin-dubbning Jonas Bergström medverkar i så har jag inte kunnat spela in något röstprov på honom.

Tack för klippen, Jacob Hård var intressant att höra.  :)
Jag har för mig att Jonas Bergström spelade Tintin i Solens Tempel (antingen video eller dvd, kanske båda, har ingen vidare koll)

Har du möjlighet att göra klipp på Haddocks röster för jämförelse?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Viktor skrivet 31 maj 2012 kl. 18:19:48
Jag har fixat röstprov på Tomas Bolme, Mats Qviström, Jesper Adefelt och Jacob Hård som Tintin, men eftersom jag inte vet vilken Tintin-dubbning Jonas Bergström medverkar i så har jag inte kunnat spela in något röstprov på honom.
Jonas Bergström spelar Tintin i omdubbningarna av alla Tintin-filmer som Esselte Video gav ut på VHS i början av 1980-talet. Det innefattar både Solens tempel, Tintin i hajsjön och alla avsnitt av Belvision-serien Tintins äventyr.

Viktor

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 juni 2012 kl. 12:36:32
Jonas Bergström spelar Tintin i omdubbningarna av alla Tintin-filmer som Esselte Video gav ut på VHS i början av 1980-talet. Det innefattar både Solens tempel, Tintin i hajsjön och alla avsnitt av Belvision-serien Tintins äventyr.

Jaha, då måste jag säga att jag är osäker på om det är Jacob Hård eller Jonas Bergström i det första klippet. Replikerna kommer från iallafall från Solens Tempel och jag hittade den filmen på YouTube, så jag har faktiskt ingen aning om det är originaldubbningen eller nydubbningen (
Här finns filmen om någon är intresserad).

Citat från: Tonytonka skrivet  3 juni 2012 kl. 20:22:13
Tack för klippen, Jacob Hård var intressant att höra.  :)
Jag har för mig att Jonas Bergström spelade Tintin i Solens Tempel (antingen video eller dvd, kanske båda, har ingen vidare koll)

Har du möjlighet att göra klipp på Haddocks röster för jämförelse?

Ja, jag kan göra det någon dag men då postar jag svaret i tråden som handlar om kapten Haddocks svenska röst (http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1345.msg12251)

Lilla My

Citat från: Viktor skrivet 31 maj 2012 kl. 18:19:48
Jag har fixat röstprov på Tomas Bolme, Mats Qviström, Jesper Adefelt och Jacob Hård som Tintin, men eftersom jag inte vet vilken Tintin-dubbning Jonas Bergström medverkar i så har jag inte kunnat spela in något röstprov på honom.

Åh jag kan inte hjälpa det, Bolme är den enda svenska Tintin för mig! Spela roll om han låter för gammal, de andra har inte alls samma känsla i rollen.