Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" recensioner

Startat av Disneyfantasten, 21 januari 2019 kl. 23:00:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

#45
Här kommer nästa del med Nalle Puh karaktärer (4/9)

Kanin;

Nästa person är grönsaksodlaren Kanin, som är mycket sträng utanpå, men mycket snäll inuti... (även om han ibland är lite självisk)

I original så har Kanin spelats av Junius Matthews 1966-1974, Ray Erlenborn 1981, Will Ryan 1983-1986, Ken Samson 1988-2010, Tom Kenny sedan 2011, samt Peter Capaldi i spelfilmen Christoffer Robin & Nalle Puh 2018...

Hans Lindgren;

Den första svenska rösten är dubbningsveteranen Hans Lindgren, som spelat rollen i de ursprungliga kortfilmsdubbningarna Nalle Puh och Honungsträdet 1966, Nalle Puh och Den Stormiga Dagen 1969 och Nalle Puh och Tigger 1977, samt kortfilmen Nalle Puh och Iors Födelsedag 1984...

Hans Lindgren är legendarisk och en av de bästa skådespelarna vi har haft i Sverige och har gjort många bra rollprestationer, men som just Kanin tycker jag inte att han riktigt passar, istället föredrar jag honom som Sorken i samma franschise, men det har förmodligen med vanesak att göra... (jag minns att jag som barn hade musiksagan Nalle Puh och Tigger, som har delvis autentiskt ljud från originaldubbningen, när jag hörde Kanins röst så trodde jag att det var Sorken innan jag förstod att det var Kanin)

Leif Svensk;

I kortfilmen Nalle Puh och Årstiderna 1983 så har Kanin spelats av Leif Svensk, som dock inte alls passar karaktären, även om Kanin ska föreställas att vara en hane så låter denna röst alldeles för maskulin för att kunna passa...

Peter Wanngren;

I musiksagan Nalle Puh och Honungsträdet 1986 så spelas Kanin av Peter Wanngren...

Personligen anser jag att Peter Wanngren är en av de svagare som Kanin, han låter alldeles för maskulin för att passa...

Hans Gustafsson;

I musiksagan Nalle Puh och Iors Födelsedag 1988 så spelas Kanin av KM Studio veteranen Hans Gustafsson... (som även spelar berättarrösten i både denna och Stormiga Dagen)

Hans Gustafsson är faktiskt förvånadsvärt bra för att vara en musiksagoröst, han är inte alls bäst, men han har rätt inlevelse och surhet i rollen...

Charlie Elvegård;

I samtliga sammanhang 1988-2012, oavsett dubbningsbolag, så har Kanin spelats av Charlie Elvegård...

(faktiskt så hade han kunnat göra rollen redan 1966 i och med att han medverkade i Dumbo 1972)

Charlie Elvegård är faktiskt helt oslagbar i rollen, han talar med bra inlevelse, liknar originalrösten, bibehåller rätt röstkaraktär och gör samtidigt något eget med rollen, vilket jag uppskattar, han är den som jag är uppväxt med, han är också den enda suveräna Kanin-rösten och den enda som känns helt naturlig i rollen, det är därför mycket sorgligt att Charlie gick bort ifjol...

(Charlie hade också passat bra som Archimedes, då båda spelas av Junius Matthews i original)

Daniel Goldmann;

I spelfilmen Christoffer Robin & Nalle Puh 2018 (det vill säga, samma år som Charlie Elvegård gick bort) så spelas Kanin av Daniel Goldmann...

Tyvärr är Daniel Goldmann ingen vidare lyckad ersättare som Kanin, han är absolut en duktig skådespelare (fast jag har ingen erfarenhet av hans röst), inlevelsen är visserligen bra, men han är inte alls särskilt lik originalrösten och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär och rösten skiljer sig från Charlie Elvegårds rolltolkning (som man ju vid det här laget är van vid)

Dessbättre har dock Kanin en ganska liten roll i denna film, då den här gången gör det inte så mycket, men till kommande projekt hoppas jag verkligen att Kanin får en ny röst...

Övriga;

Personligen hade jag kunnat tänka mig Andreas Nilsson, Steve Kratz eller Dick Eriksson som Kanin, då jag tror att alla tre hade kunnat komma upp i ett tonläge likvärdigt Charlie Elvegård...

Såhär blir alltså min lista;
1. Charlie Elvegård
2. Hans Gustafsson
3. Hans Lindgren
4. Daniel Goldmann
5. Peter Wanngren
6. Leif Svensk

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Fortsättning följer i nästa del...

Disneyfantasten

#46
Här kommer nästa del med Nalle Puh karaktärer (5/9);

Ior;

Nästa person är den dystre åsnan Ior...

I original har Ior spelats av Ralph Wright 1966-1983, Ron Feirnberg 1981, Ron Gans 1983-1986, Peter Cullen 1988-2011 (samt sedan 2017), Brad Garrett i spelfilmen Christoffer Robin & Nalle Puh och långfilmen Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018, samt Bud Luckey i långfilmen Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen 2011...

Sven Wallskog;

Den första svenska rösten är alltså Sven Wallskog, som gjorde rollen i de ursprungliga kortfilmsdubbningarna Nalle Puh och Honungsträdet 1966 och Nalle Puh och Den Stormiga Dagen 1969...

Personligen anser jag att denna tolkning av Ior är en av de svagare, då han inte nämnvärt ligger nära Iors originalröst och andemening, ett plus är dock att inlevelsen är bra...

Rösten i "Nalle Puh och Årstiderna";

I kortfilmen Nalle Puh och Årstiderna så spelas Ior av en hittills oidentifierad röst, som dock är helt okej, men absolut inte bäst...

Stephan Karlsén;

I kortfilmen Nalle Puh och Iors Födelsedag 1984 så spelas Ior av dubbningsveteranen Stephan Karlsén...

Stephan Karlsén gör en bra tolkning som Ior, liknar såväl originalrösten som karaktärens andemening någorlunda bra och talar med bra inlevelse, jag skulle inte säga att han är Iors bästa röst, men han är iallafall den bästa roll-skådespelar-combon i hela kortfilmen enligt mig...

Pelle Eriksson;

I musiksagan Nalle Puh och Honungsträdet 1986 så spelas Ior av Pelle Eriksson...

Personligen anser jag att Pelle Eriksson är en av de svagare som Ior, visserligen ska Ior ha en ganska mörk röst, men denna röst låter på tok för mörk för att kunna passa Ior, dessutom så tycker jag också att rösten är aningen tillgjord...

Peter Wanngren;

I musiksagan Nalle Puh och Iors Födelsedag 1988 så spelas Ior av Peter Wanngren...

Personligen anser jag Wanngrens tolkning vara en av de svagare Ior, den lider av samma problem som Pelle Erikssons, nämligen att rösten är tillgjord...

John Harryson;

I samtliga dubbningar gjorda 1988-1998, närmare bestämt TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh (både MediaDubbs version 1988-1989 och KM Studios version 1990-1993), 1992-års dubbning av Filmen om Nalle Puh och Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin, dubbad ca 1997-1998, så är det dubbningslegendaren John Harryson som gör Iors röst...

(faktiskt så hade han kunnat göra rollen redan 1966 i och med att han medverkade i Dumbo 1972)

John Harryson är en av de mest legendariska skådespelarna som vi har haft här i Sverige och har gjort massor av bra rollprestationer, som Joakim Von Anka, Sheriffen av Nottingham i Robin Hood, Tjifen i Micke och Molle, osv. och hans insats som Ior är inget undantag, han talar med bra inlevelse, liknar originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär, han är också mycket nostalgi för mig då jag är uppvuxen med honom, mycket bättre än såhär blir det inte, och det är därför mycket sorgligt att John Harryson inte längre är i livet...

Benke Skogholt;

I samtliga dubbningar sedan Tigers Film 2000 så har Ior spelats av nuvarande Benke Skogholt (som även gjorde rollen i 2003-års omdubbning av vissa avsnitt ur TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh)

Benke Skogholt gör en mycket bra tolkning som Ior, han kommer i och för sig inte upp i John Harrysons nivå, men han kommer iallafall som god tvåa, jag är delvis uppvuxen med honom, han talar med bra inlevelse, likaväl som att han efterliknar såväl originalrösten som karaktärens andemening, hans djupa basröst passar bra som Ior och han har rätt dysterhet i rollen...

Övriga;

Värt att nämna att Gunnar Ernblad hade provspelat som Ior i MediaDubbs version av TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh, men fick inte rollen...

Dock tror jag att Gunnar Ernblad hade gjort en bra tolkning som Ior...

Såhär blir alltså min lista;
1. John Harryson
2. Benke Skogholt
3. Stephan Karlsén
4. Årstiderna-rösten
5. Sven Wallskog
6. Peter Wanngren
7. Pelle Eriksson

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Fortsättning följer i nästa del...

Disneyfantasten

#47
Här kommer nästa del med Nalle Puh karaktärer (6/9);

Kängu;

Nästa person blir Rus mamma Kängu...

I original har Kängu spelats av Barbara Luddy 1966-1974, Julie McWhirter 1983, Patricia Parris 1988-1991, Tress MacNeille 1994-1999, Kath Soucie 2000-2010, Kirsten Anderson-Lopez sedan 2011 och Sophie Okonedo i spelfilmen Christoffer Robin & Nalle Puh...

Marie Isedal;

Den första svenska rösten är alltså Marie Isedal (aka Petronella i 1967-års omdubbning av Askungen) som gjort rollen i den allra första kortfilmdubbningen Nalle Puh och Honungsträdet 1966...

Marie Isedal passar någorlunda bra som Kängu och talar med bra inlevelse, dock verkar Kängu inte ha särskilt många repliker i denna kortfilm...

Marie Ahlstedt;

I de ursprungliga kortfilmsdubbningarna Nalle Puh och Den Stormiga Dagen 1969 och Nalle Puh och Tigger 1977 så har Kängu spelats av Marie Ahlstedt...

Personligen anser jag Marie Ahlstedt vara en av de svagare som Kängu, hon brister aningen i inlevelsen och låter också för gammal för att passa rollen...

Gunnel Fred;

I kortfilmen Nalle Puh och Iors Födelsedag 1984 så spelas Kängu av Gunnel Fred, i vilken som bör ha varit hennes debut för dubbningen...

Gunnel Fred låter ganska mörk, men fungerar ändå i rollen och talar med bra inlevelse... (hon fungerar klart bättre här än hos Nasse)

Karin Miller;

I MediaDubbs version av TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh 1988-1989 så spelas Kängu av Karin Miller... (inom dubbning kanske mest känd som Änkan Tweed i Micke och Molle och hon har också medverkat som Änkan Kanin i Robin Hood och Mrs Judson i Mästerdetektiven Basil Mus)

Personligen anser jag Karin Miller vara en av de svagare som Kängu, inlevelsen är bra, men hon låter aningen för gammal för att passa rollen... (det är lite synd då hennes insatser i ovannämnda filmer är lysande)

Christel Körner;

I KM Studios version av TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh 1990-1993 så spelas Kängu av KM Studio veteranen Christel Körner...

Jag såg TV-serien då och då som barn och därmed är Christel Körner en av de som jag är uppvuxen med i rollen, jag skulle inte kalla henne bäst, men hon låter lagom ung i rollen och talar med bra inlevelse och även om rösten låter ljus så lyckas hon fånga karaktärens andemening på ett bra sätt...

Monica Forsberg;

I 1992-års dubbning av Filmen om Nalle Puh, Tigers Film 2000, Nalle Puh Vännernas Fest 2001, Nalle Puhs Jul 2002, samt 2003-års omdubbning av vissa avsnitt ur TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh, så har Kängu spelats av Monica Forsberg...

Jag är uppväxt med Monica Forsberg i rollen och har nostalgikopplingar till henne, liksom med Christel Körner skulle jag inte kalla henne bäst, men hon är iallafall ganska bra, hon talar med bra inlevelse, låter lagom ljus och mjuk och bibehåller karaktärens charm på ett bra sätt, även om man redan känner igen hennes röst genom en rad andra dubbningar så störs jag inte direkt av det, det enda problemet är att hon låter en smula gammal, men något stort problem är det inte...

Ayla Kabaca;

Sedan Nasses Stora Film 2003 så har Kängu spelats av nuvarande Ayla Kabaca...

Ayla Kabaca är min personliga favorit som Kängu, hon talar med bra inlevelse, låter lagom ung och ljus, liknar originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär, jag hoppas att hon fortsätter att spela Kängu framöver...

(jag tror att hon också hade passat bra som Lady, då Barbara Luddy spelat båda i original)

Övriga;

Jag hade absolut kunnat tänka mig Suzanne Reuter i rollen, då hon spelar Lady i omdubbningen av Lady och Lufsen, en karaktär som precis som Kängu spelas av Barbara Luddy i original, tror även att Myrra Malmberg och Jasmine Wigartz-Göthman hade kunnat göra bra tolkningar...

Såhär blir alltså min lista;
1. Ayla Kabaca
2. Christel Körner
3. Monica Forsberg
4. Marie Isedal
5. Gunnel Fred
6. Marie Ahlstedt
7. Karin Miller

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Fortsättning följer i nästa del...

Disneyfantasten

Här kommer nästa del med Nalle Puh karaktärer (7/9);

Uggla;

Nästa person blir den klokaste i hela sjumilaskogen, nämligen Uggla...

I original spelas Uggla av Hal Smith 1966-1994, Andre Stojka 1997-2007, Craig Ferguson sedan 2011 och Toby Jones i spelfilmen Christoffer Robin & Nalle Puh 2018...

Börje Mellvig;

Den första svenska rösten är alltså Börje Mellvig, som gjort rollen i de ursprungliga kortfilmsdubbningarna av Nalle Puh och Honungsträdet 1966 och Nalle Puh och Den Stormiga Dagen 1969...

Börje Mellvigs insats om Uggla är mycket bra, han talar med bra inlevelse och förmedlar karaktärens andemening på ett bra sätt, jag skulle inte kalla honom Ugglas bästa röst, men han är iallafall den bästa roll-skådespelar-combon i de ursprungliga kortfilmerna...

Jan Nygren;

I kortfilmen Nalle Puh och Årstiderna 1983 så spelas Uggla av Jan Nygren...

Jag brukar gilla det mesta som Jan Nygren gör, men rösten som han använder till Uggla låter aningen för hög för att kunna passa Uggla, som brukar ha en något djupare röst, helt åt skogen är insatsen dock inte...

Åke Lagergren;

I kortfilmen Nalle Puh och Iors Födelsedag 1984 så spelas Uggla av Åke Lagergren (inom dubbning mest känd som Clocksworth i Skönheten och Odjuret)

Nu är inte Åke Lagergren den första jag skulle tänka på i rollen, men jag måste ändå medge att hans insats som Uggla är ganska bra, förvisso matchar han inte den bild jag har av Uggla, men han fungerar ändå i rollen...

Peter Wanngren;

I musiksagan Nalle Puh och Iors Födelsedag 1988 så spelas Uggla av Peter Wanngren...

Liksom i fallet med Kanin och Ior så tycker jag inte att Wanngren passar särskilt bra som Uggla, det enda bra jag har att säga med den är inlevelsen, samt i och med att jag i franschisen redan är van vid honom som Tiger bland de stora Puh-karaktärerna så blir det ganska tjatigt med honom som Kanin, Ior och Uggla... (Wanngren har absolut gjort bättre roller!)

Carl Billquist;

I TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh (både MediaDubbs version 1988-1989 och KM Studios version 1990-1993 fram till hans död samma år), samt 1992-års dubbning av Filmen om Nalle Puh så spelas Uggla av Carl Billquist...

Carl Billquist är en av de som jag är uppväxt med som Uggla och han gör en bra insats och talar med bra inlevelse och lyckas fånga Ugglas karaktär mycket bra och låter ganska lik originalrösten...

Roger Storm;

I Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin, dubbad ca 1997-1998 (samt i ett avsnitt ur TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh 1993 i och med Carl Billquists bortgång samma år)

Tyvärr fungerar Roger Storm inget vidare som Uggla, han är inte alls det minsta lik originalrösten och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär, dessutom tycker jag att han brister aningen i inlevelsen, detta trots att jag är uppvuxen med honom i och med Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin, faktum är att jag redan som barn reagerade över Ugglas nya röst och även om jag idag förstår varför så skulle jag helst inte vilja höra Roger i rollen igen, Roger gjorde antagligen vad han kunde för rollen, men tyvärr fungerar inte hans tolkning som Uggla...

Gunnar Uddén;

I samtliga sammanhang 2000-2005 så har Uggla spelats av KM Studio veteranen Gunnar Uddén, som gjort rollen i Tigers Film 2000, datorspelet Nalle Puh Skolstart ca 2000-2001, Nalle Puh Vännernas Fest 2001, TV-serien Boken om Puh 2001-2003, Nasses Stora Film 2003, kortfilmen Nalle Puh En Hjärtlig Dag 2005, samt 2003-års omdubbning av vissa avsnitt ur TV-serien Nya Äventyr med Nalle Puh...

Jag är uppväxt med Gunnar Uddéns insats och tycker därmed att han är en av de bättre i rollen, han talar med bra inlevelse och matchar både den komiska och den kloka virrpanna-varienten av Uggla...

Per Svensson;

I långfilmen Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen 2011, serien Små Äventyr med Nalle Puh 2011-2012, samt spelfilmen Christoffer Robin & Nalle Puh 2018, så spelas Uggla av nuvarande Per Svensson...

Per Svenssons insats som uggla är mycket bra och matchar originalrösten, bibehåller rätt röstkaraktär, talar med bra inlevelse, likaväl som också rösten passar karaktären, han är utan tvekan värdig att inneha rösten som Uggla även i framtiden...

Övriga;

Jag tror absolut att Bert-Åke Varg hade passat ypperligt som Uggla...

Såhär blir alltså min lista;
1. Carl Billquist
2. Gunnar Uddén
3. Per Svensson
4. Börje Mellvig
5. Åke Lagergren
6. Jan Nygren
7. Roger Storm
8. Peter Wanngren

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Fortsättning följer i nästa del...

Disneyfantasten

Här kommer nästa del med Nalle  Puh karaktärer (8/9);

Sorken;

Nästa person är den flitige, grävande, dynamittokige Sorken...

(värt att nämna att han genom åren också kallats Dumbom, Mulle Mullvad och Grävling)

I original har Sorken spelats av Howard Morris 1966-1974 och Michael Gough sedan 1988... (dock verkar karaktären inte ha synts till på senare år)

Till skillnad från övriga Nalle Puh karaktärer (dvs, av de som skapades på 1960-talet) så var Sorken inte med i boken, vilket han refererade i den ursprungliga kortfilm där han framträdde...

Hans Lindgren;

I samtliga dubbningar gjorda 1966-2005 så har Sorken spelats av den sedan 2012 bortgångne Hans Lindgren...

Hans Lindgren gör en mycket bra tolkning som Sorken och fungerar mycket bättre där än som Kanin som han också spelade i de ursprungliga kortfilmdubbningarna (iallafall enligt min åsikt), inlevelsen är bra, röstlikheten med originalet och röstkaraktären likaså... (då Hans Lindgren är den jag är uppväxt med så föredrar jag honom överlägset)

(värt att nämna att originalrösten pratar med någon form av läspning, men hur mycket Hans Lindgren läspar varierar mellan produktionerna, dock är det inga problem alls för mig)

Ulf Peder Johansson;

I musiksagan Nalle Puh och Den Stormiga Dagen 1987 så spelas Sorken av KM Studio veteranen Ulf Peder Johansson...

Personligen anser jag Ulf Peder Johansson vara den svagaste i rollen, han är inte nämnvärt lik Sorkens speciella röst och röstkaraktären behålls inte heller, dock har Sorken bara ett fåtal repliker här, så här spelar det inte så stor roll... (annars är Ulf utan tvekan en skicklig och talangfull skådespelare och har gjort många bra roller, som exempelvis i Mupparnas Julsaga, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Ett Småkryps Liv, osv.)

Gunnar Uddén;

I datorspelet Nalle Puh Skolstart 2000 så spelas Sorken av Gunnar Uddén (som i samma franchise spelade Uggla på den tiden)

(Hans Lindgren var dock fortfarande aktiv på den tiden, så han måste ha haft förhinder av någon anledning, dock har Sorken bara två repliker i spelet)

Nu är inte Gunnar Uddén direkt den jag vill höra som Sorken, men jag måste ändå medge att han gör en helt okej insats, han liknar originalrösten och karaktärens andemening någorlunda bra, här förekommer också de tidigare nämnda läspningarna, som sagt är han helt okej och fullt godkänd, men absolut inte bäst...

Bert-Åke Varg;

I serien Små Äventyr med Nalle Puh 2011-2012 (alltså innan Hans Lindgren gick bort november 2012) så spelas Sorken av Bert-Åke Varg som tog över efter att Hans Lindgren vid det årtiondet hade blivit dement...

Då jag ännu inte har hört Bert-Åke Vargs insats som Sorken kan jag inte uttala mig om hur han är i rollen, men personligen hade jag hellre castat honom som Uggla, vilket också hade varit en fin homage till hans insats som Ugglan Helge i serien "Från A Till Ö" som ursprungligen visades 1974-1975...

Om någon råkar ha ett ljudklipp med Bert-Åke Varg som Sorken är det bara att hojta till!

Såhär blir alltså min lista;
1. Hans Lindgren
2. Gunnar Uddén
3. Ulf Peder Johansson

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Fortsättning följer i nästa del...

Disneyfantasten

Här kommer alltså sista delen med Nalle Puh karaktärer (9/9);

Mamma Heffaklump;

Nästa person är Heffas mamma, Mamma Heffaklump!

I original har karaktären spelats av Brenda Blethyn och Patricia Parris...

Beatrice Järås;

Den enda svenska röst jag känner till är Beatrice Järås, som gjort rollen i såväl Puhs Film om Heffaklumpen 2005 som TV-serien Mina Vänner Tiger och Nalle Puh 2007-2010...

Nu har jag inte koll på hur originalrösten låter, men jag tycker iallafall att rösten passar bra ihop med karaktären...

Heffaklumpar, Tesslor & Jagularer (skurkar);

Här är alltså Heffaklumpar, Tesslor & Jagularer, som alla är lömska typer som stjäl honung...

Jag tror inte att de någonsin haft några röster, men jag personligen tror utan tvekan att Bertil Engh, Peter Wanngren, Hans Gustafsson, m.fl. hade passat bra till dessa...

Berättaren;

Till sist har vi alltså han som berättar hela historien...

I original så har Berättaren spelats av Sebastian Cabot 1966-1977, Laurie Main 1981-1983, David Warner 1997, m.fl.

I Sverige har han alltså spelats av Sven Holmberg 1966-1977, Stefan Ekman 1984, Ingemar Carlehed 1992-2005 och Christian Fex sedan 2011...

Personligen tycker jag bäst om Ingemar Carlehed i rollen, då det är han som jag är uppväxt med, men de andra gör också ganska bra ifrån sig...

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Det var allt med Nalle Puh karaktärerna, nästa omgång blir med karaktärer från Disneys första mästerverk Snövit och De Sju Dvärgarna, så missa inte det!  ;)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juli 2019 kl. 19:51:57

Såhär blir alltså min lista;
1. Ayla Kabaca
2. Christel Körner
3. Myrra Malmberg
4. Marie Isedal
5. Gunnel Fred
6. Marie Ahlstedt
7. Karin Miller


Jag antar att du menade Monica Forsberg på Plats 3 och inte Myrra Malmberg? :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 19 juli 2019 kl. 20:11:43
Jag antar att du menade Monica Forsberg på Plats 3 och inte Myrra Malmberg? :)

Jo, det gjorde jag, jag skrev mycket riktigt fel i hastigheten, ska genast ändra det!  ;)

Disneyfantasten

#53
Nu har jag äntligen hört José Oliviera som José Carioca och jag måste säga att han är helt okej...

Såhär blir alltså min lista;
1. Ulf Källvik
2. Daniel Sjöberg
3. José Oliviera

Disneyfantasten

Jag tänkte säga att när jag är färdig med samtliga Disney-omgångar tänkte jag köra igång med ICKE-Disney-Karaktärer och Andra Karaktärer!

ICKE-Disney-Karaktärer kommer att delas upp i följande;
- DreamWorks
- Don Bluth
- Warner Bros
- Svanprinsessan-franschisen
- Blue Sky Studios
- Illumination Entertainment
- Hotell Transylvanien filmerna
- Marvels (Zorro, Batman, Spindelmannen, Turtles, Fantomen, Stålmannen)
- Hanna Barbera (Scooby Doo, Smurfarna, Familjen Flinta, Gadget, etc)
- Prinsessan Zelda, osv.

(med reservation för att jag kan ha glömt...)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juli 2019 kl. 23:15:30
Jag tänkte säga att när jag är färdig med samtliga Disney-omgångar tänkte jag köra igång med ICKE-Disney-Karaktärer och Andra Karaktärer!

ICKE-Disney-Karaktärer kommer att delas upp i följande;
- DreamWorks
- Don Bluth
- Warner Bros
- Svanprinsessan-franschisen
- Blue Sky Studios
- Illumination Entertainment
- Hotell Transylvanien filmerna
- Marvels (Zorro, Batman, Spindelmannen, Turtles, Fantomen, Stålmannen)
- Hanna Barbera (Scooby Doo, Smurfarna, Familjen Flinta, Gadget, etc)
- Prinsessan Zelda, osv.

(med reservation för att jag kan ha glömt...)

Själv tycker jag att Dreamworks gör bra filmer men gillar inte alls deras intro. Däremot Universals intro är ju oerhört klassiskt och underbart.  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 22 juli 2019 kl. 01:05:32
Själv tycker jag att Dreamworks gör bra filmer men gillar inte alls deras intro. Däremot Universals intro är ju oerhört klassiskt och underbart.  ;D

Jag har inget emot DreamWorks-introt...

Hursomhelst, jag märkte just på YouTube att Nasse faktiskt spelades av Michael Blomqvist redan vid ramberättelsen till VHS-filmen Boken om Puh: Kul med Vänner, utgiven april 2002! (hans Nasse-röst är nämligen ljusare är Gustafssons, det verkar som att han under 2002 varvade med Gustafsson innan han tog över Nasse permanent 2003, ungefär då som med Per-Erik Hallin och Andreas Nilsson som Kalle Anka 1987-1994)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 februari 2019 kl. 19:14:56

Gröngölingsledaren/Storemogulen;

Nästa person blir Gröngölingsledaren, som också kallas Storemogulen!

Jag tror inte att denna ledar-ankan har framträtt på film, men personligen tror jag absolut att Ingemar Carlehed hade varit bra som röst!


Vem är denna karaktär och vad heter han i original?^^

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 februari 2019 kl. 19:14:56

Ex, Dublex & Triplex (skurkar);

De har aldrig framträtt på film och jag minns inte hur de såg ut, men jag personligen tror att Andreas Nilsson hade passat hela trion!


Kan det vara domma?^^

https://disney.fandom.com/wiki/Professors_Ecks,_Doublex,_and_Triplex

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 juli 2019 kl. 09:52:09
Här kommer mer;

Den här gången tar jag Krigsfilmerna 1943-1949...

Johnny Äppelfrö;

Nästa person är äppleodlaren Johnny Äppelfrö... (värt att nämna att jag här endast talar om honom som ung/tonåring)

Mig veterligen har karaktären aldrig haft några svenska röster, men jag hade personligen kunnat tänka mig Staffan Hallerstam som bästa kandidat eftersom han har en ganska så pojkaktig röst...


Varför heter dem krigsfilmerna och vem är denna karaktären hittar ingenting när jag googlar. Vad heter han i originalnamn och i vilken film medverkar han i?^^