Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Sissel Kyrkjebø

Startat av moviefan, 21 januari 2019 kl. 15:42:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Har Sissel dubbad annat än Ariel i Den Lilla Sjöjungfrun ?  Hennes röst är otroligt fin, hon sjunger även stämmor i Titanic, filmmusiken. Hon har jobbat med min stora idol James Horner.  ;)

Disneyfantasten

Mig veterligen har Sissel faktiskt varit med i Den Lilla Sjöjungfrun som enda dubbning!  ;)

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 januari 2019 kl. 17:20:40Mig veterligen har Sissel faktiskt varit med i Den Lilla Sjöjungfrun som enda dubbning!  ;)
DLS har mycket fin dubbning, den är helt fantastisk. Sissel spelar Ariel briljant. Hennes stämmor i Titanic är också mycket fint.  ;)

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 januari 2019 kl. 17:20:40Mig veterligen har Sissel faktiskt varit med i Den Lilla Sjöjungfrun som enda dubbning!  ;)
Hon medverkade även som Ariel i den Norska dubbningen och hon gjorde Ariels sångröst på Danska.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 februari 2024 kl. 14:04:02Hon medverkade även som Ariel i den Norska dubbningen och hon gjorde Ariels sångröst på Danska.
Två gånger dessutom...

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 februari 2024 kl. 14:21:29Två gånger dessutom...
Yes hon var med som sångröst i live action remaken av både den Svenska, Norska och Danska versionen av filmen.

I uppföljaren och tv serien på Danska så ställde dock varken Marie Ingerslev (Dialogröst) eller Sissel Kyrkjebø (sångröst) upp.

Den Danska versionen verkar dock ha dubbats om 'halvt' för nyutgåvan på vhs 1998.
Av någon skum anledning så blev BARA Blunders röst omdubbad och sångerna i den Danska versionen.

Mina Källa till denna informationen ärhttps://www.danskefilmstemmer.dk/index.php
https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/den-lilla-sjoumljungfrun--the-little-mermaid-swedish-voice-cast.html

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 februari 2024 kl. 16:21:46Den Danska versionen verkar dock ha dubbats om 'halvt' för nyutgåvan på vhs 1998.
Av någon skum anledning så blev BARA Blunders röst omdubbad och sångerna i den Danska versionen.
Ja och det var ju det jag menade med mitt inlägg. Det är dock inte klart om hon faktiskt sjunger i liveaction versionerna eller bara dubbar Jodi Bensons lilla cameo.

Dock fanns det ju en text i bildversionen där det stod att Sissela Kyrkjebø medverkar med tillåtelse av... eller liknande så det skulle ju då tyda på att hon även sjunger men det är inte säkert.