Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Varför är ordet neger inget man säger idag?

Startat av Jonas9881, 28 april 2024 kl. 23:11:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Varför är det här ens ett ämne.....

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2024 kl. 11:52:56Precis, och jag är övertygad om att vi alla någon gång har sagt negerboll av gammal vana - framförallt när man är med släkt och vänner; är man på ett café och ska beställa brukar nog de flesta försöka tänka sig för (även om det kanske kan råka slinka igenom någon gång ändå).
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 april 2024 kl. 12:45:13Jag stöter fortfarande på den benämningen på diverse caféer där det kan finnas små skyltar med texten "Negerboll 12kr".
Jag hade aldrig hört det, förrän jag såg "Sunes Sommar" och där sa dom det inte ens rakt ut.

Hörde bara "chockladbollar" 
- what.

Jonas9881

Citat från: Will Siv skrivet 29 april 2024 kl. 14:11:31Varför är det här ens ett ämne.....
För jag ville skapa ett ämne.

Finns många ämnen som folk inte tycker ska finnas, och det är ju bara en sak som är anledningen till det.

Att man inte håller med och att det är självklart vad som är rätt och fel, men jag tycker inte att det är solklart vad som får sägas och inte därav skapade jag detta ämne.

Men jag tolkar det som att du inte vill att man ska säga ordet neger oavsett vilken situation, då du ifrågasatte mitt ämne?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 april 2024 kl. 12:45:13Jag stöter fortfarande på den benämningen på diverse caféer där det kan finnas små skyltar med texten "Negerboll 12kr".
Jaså...? Här i Skellefteå tror jag de sista caféerna tog bort den benämningen för några år sedan - men det kanske varierar mellan olika orter.

För övrigt lät 12 kr väldigt billigt för en negerboll/chokladboll i dagens läge - här i Skellefteå får man nog räkna med det dubbla priset nuförtiden... :(
(Möjligtvis bortsett från billiga sommarcaféer som drivs i ideell regi - exempelvis när Svenska Kyrkan har café här på somrarna)

Citat från: Will Siv skrivet 29 april 2024 kl. 14:11:31Varför är det här ens ett ämne.....
Jag tycker faktiskt frågeställningen är intressant, just för att det här är det enda ordet som verkar vara så känsligt att nyhetssändningar inte ens vågar säga det vid regelrätta citat av vad någon annan har sagt. Det finns trots allt flertalet ord som nästan ingen använder i dagens läge, men inget annat som är lika känsligt så att man t.o.m. undviker det i citat och återberättelser.

Det betyder givetvis inte att det skulle vara okej att använda ordet på något sätt, men det känns i mina ögon lite överdrivet att inte ens våga citera någon som säger ordet i en nyhetssändning, dagstidning eller dylikt - då har man ju inte lagt in någon egen värdering, utan bara skildrat vad någon annan har sagt eller gjort.

Steffan Rudvall

Ordet i sig har fått ett nytt liv bland ungdomarna även här i Sverige där man använder det på ett positivt sätt. 

Hörde det faktiskt så sent som tidigare idag då en elev fick ett högt omdöme och visade för sin kamrat som svarade med "Det är min neger!"

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 april 2024 kl. 09:27:26Förlåt mig, men det är inte alls någon personlig åsikt det är ett välkänt och accepterat faktum.

Ordet är inte samma som mörkhyad då de har negativa historiska grunder från tiden då afro-amerikanerna var slavar.

Hur skulle du känna om någon gick omkring och kallade dig slav hela tiden?

Förresten så förstår de flesta vad som menas med N-ordet det är inget man behöver förklara.
Nu ska vi inte gå för långt 

slav är ett helt annat ord 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2024 kl. 09:54:36Så långt är nog de flesta överens. Men det är ju faktiskt skillnad mellan att använda ordet "oprovocerat", och att använda ordet när man återger eller citerar vad någon annan har sagt. Då är det ju trots allt inte ens egna värderingar, utan någon annans värderingar som man återger.Sen kan man använda ordet om det är något man redan är arg eller sur på som också råkar vara mörkhyade.

Alltså om det är en person du redan tycker illa om för andra anledningar.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 29 april 2024 kl. 16:48:06Nu ska vi inte gå för långt

slav är ett helt annat ord
Absolut, men de som har blivit kallade ordet eller rättare sagt ordets motsvarighet på andra språk var ju slavar så att dra en sådan liknelse är inte så konstigt.

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 28 april 2024 kl. 23:24:59Skulle du kalla mig för "Dampunge" ?
Varför frågar du mig angående detta?

Har jag gjort något mot dig då du känner så?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  3 maj 2024 kl. 11:08:16Varför frågar du mig angående detta?

Har jag gjort något mot dig då du känner så?
Det är nog bara en liknelse.

Jonas9881

Jonas9881

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 maj 2024 kl. 11:20:37Det är nog bara en liknelse.
Vilket dock är en missvisande liknelse, då "Damp-unge" förvisso är nedvärderande men inget ord som är så tabubelagt att man inte skulle våga använda det vid återberättelser eller ens i direkta citat. Jag menar: ingen seriös tidning skulle skriva rubriker/löpsedlar av typen "Bråk uppstod när politiker använde D-ordet", på samma sätt som alla tidningar gör med N-ordet...
(Faktum är att ingen skulle ens förstå vad "D-ordet" betyder i det sammanhanget)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 maj 2024 kl. 12:27:06Vilket dock är en missvisande liknelse, då "Damp-unge" förvisso är nedvärderande men inget ord som är så tabubelagt att man inte skulle våga använda det vid återberättelser eller ens i direkta citat. Jag menar: ingen seriös tidning skulle skriva rubriker/löpsedlar av typen "Bråk uppstod när politiker använde D-ordet", på samma sätt som alla tidningar gör med N-ordet...
(Faktum är att ingen skulle ens förstå vad "D-ordet" betyder i det sammanhanget)
Är det också nedvärderande, det verkar vara mycket som personer tycker är negativt.

Men det är väl i kontexten till andra ord som är negativt, om man vill ha bråk så är ju nästan vilket ord som helst negativt i ett ont syfte.

Men det var konstigt liknelse Gstone använde sig utav, då jag inte fortfarande förstår varför han frågade mig den frågan.

Lilla My

Kan ju också tipsa om att lyssna på vad mörkhyade faktiskt säger och tycker och tänker om ordet istället för att killgissa sig till vad som är "okej" och inte.

Själv använder jag aldrig ordet eftersom jag tycker det låter fruktansvärt, och för att jag fått höra från vänner som är mörkhyade hur ordet fortsätter att användas som ett hatiskt, nedsättande och kränkande ord gentemot dem. OFTA. Det är liksom inte så att "äh det användes illa förr i tiden men NU så är det bra!" utan det används fortfarande för att smutskasta och göra illa folk.