Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ewokerna (ekivåkerna...)

Startat av Pangea, 20 april 2024 kl. 15:08:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pangea

Hej på er! Nån som sitter på en creditlista över Ewokerna (1985-86) på svenska?
Helst med vilka björnisar de spelar med.
Vet att bl a Peter Sjöquist och Monica Forsberg är med, men vilka fler?
Någon som har bild på alla 6 (?) st omslag som gavs ut i Sverige?

Tillägg: Jäkla bös; märker nu att de byter ut de flesta roller i avsn 11....

Daniel Hofverberg

Det finns två olika svenska dubbningar av Ewokerna - först en dubbning för sex VHS-utgåvor som KM Studio producerade (troligen dubbad 1987 - 1988), och senare en TV-dubbning för sändningar på FilmNet/K-TV producerad av Eurotroll (troligen inspelad våren 1993). VHS-dubben innefattade 24 av de 26 avsnitten (två avsnitt hoppades över), medan TV-dubben omfattade alla 26 avsnitt.

Vilken dubbning syftar du på? Det verkar nämligen som att du har blandat ihop de båda dubbningarna, då Peter Sjöquist knappast var med i VHS-dubben medan Monica Forsberg definitivt inte var med i TV-dubben...

För några år sedan gjorde jag tillsammans med @Erika ett försök att identifiera rösterna i båda dubbningarna, och även fast vi inte lyckades med alla rollfigurer så vill jag minnas att vi kom relativt långt. Tyvärr lyckas jag dock inte att hitta åt våra slutsatser från den gången - jag har gått igenom gamla mail, PM och textfiler med anteckningar, men hittar märkligt nog ingenting om Ewokerna... :(

Kanske Erika har kvar uppgifter från den gången...?

På VHS-utgåvorna stod det utsatt skådespelare i grupp, medan TV-sändningarna helt saknade dubbcredits. Men vi kan väl på goda grunder förutsätta att Monica Forsberg regisserade VHS-dubben, och sannolikt även översatte. Utifrån tidsperioden är det väl troligt att Lasse Svensson själv regisserade TV-dubben, men jag kommer inte ihåg om jag lyckades komma fram till något om översättare...

Jag kan ha missat någon, men de crediterade skådespelarna i VHS-dubben var i alla fall åtminstone dessa:
Bo Maniette
Hans Gustafsson
Ulf Källvik
Monica Forsberg
Robert Andersson
Peter Wanngren
Karin Glenmark
Johanna Ljungberg
Roger Storm
Birgitta Fernström
Anna Lindgren
Maria Lindgren
Bertil Engh

På senare tid har ju Ewokerna släppts på Disney+ i Sverige, men inte helt otippat saknas tyvärr helt svenska ljudspår där (Disney har ju aldrig ägt rättigheterna till någon av de båda dubbningarna); och endast textad originalversion erbjuds. :(

Pangea

Amazing- tack Daniel!
Stort stort tack att du tog dig tid att leta!!

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2024 kl. 13:31:42För några år sedan gjorde jag tillsammans med @Erika ett försök att identifiera rösterna i båda dubbningarna, och även fast vi inte lyckades med alla rollfigurer så vill jag minnas att vi kom relativt långt. Tyvärr lyckas jag dock inte att hitta åt våra slutsatser från den gången - jag har gått igenom gamla mail, PM och textfiler med anteckningar, men hittar märkligt nog ingenting om Ewokerna... :(

Kanske Erika har kvar uppgifter från den gången...?
Tyvärr verkar inte jag heller ha kvar uppgifter. :( Ska dock kolla en gång till.

Pangea

Vem är denna röstis? Är det samma på alla tre citat tycker ni?
Detta är alltså karaktären LaTara.

MOA

Citat från: Pangea skrivet 23 april 2024 kl. 09:20:24Vem är denna röstis? Är det samma på alla tre citat tycker ni?
Låter som 2 röster snackar samtidigt, Monica Forsberg är troligen först men den andra känner jag inte igen. Det är troligtvis inte den VA som jag tänker på

Will Siv

Citat från: Pangea skrivet 23 april 2024 kl. 09:20:24Vem är denna röstis? Är det samma på alla tre citat tycker ni?
Citat från: MOA skrivet 23 april 2024 kl. 11:15:16Låter som 2 röster snackar samtidigt, Monica Forsberg är troligen först men den andra känner jag inte igen. Det är troligtvis inte den VA som jag tänker på
Den andra låter som Mia Kihl eller Mariam Wallentin.
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 23 april 2024 kl. 12:26:05Den andra låter som Mia Kihl eller Mariam Wallentin.
Tänkte på Therese Reuterswärd LoL

Pangea

Aha! Vi kör en som kanske är lite enklare då. Detta är karaktären Witchie.
Vem talar här?

Steffan Rudvall

Citat från: Pangea skrivet 24 april 2024 kl. 08:55:37Aha! Vi kör en som kanske är lite enklare då. Detta är karaktären Witchie.
Vem talar här?
Hans Gustafsson skulle jag säga...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 april 2024 kl. 09:51:11Hans Gustafsson skulle jag säga...
Jag tycker också det låter väldigt likt Hans Gustafsson, och han står ju också med på creditlistan.

Pangea

Yes - Hans Gustafsson. Kommer posta 4-5 till som står med i creditlistan, bara för att bekräfta att det verkliegn är rätt röst :-)
Här kommer en till hära, det är karaktären Mondo:

Steffan Rudvall

Citat från: Pangea skrivet 24 april 2024 kl. 11:23:05Yes - Hans Gustafsson. Kommer posta 4-5 till som står med i creditlistan, bara för att bekräfta att det verkliegn är rätt röst :-)
Här kommer en till hära, det är karaktären Mondo:
100% Peter Wanngren 

Pangea