Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Don Bluths filmer

Startat av gstone, 15 januari 2016 kl. 15:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

clara liljeberg

glöm inte pingvinen och lyckostenen.

moviefan


Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 16 maj 2020 kl. 17:07:36
Jag har de flesta men mest digitalt så men har även en del på Vhs som Änglahund och så.  ;D

Hittills har jag alla utom Änglahund-filmerna på VHS... (tror jag också saknar några Landet För Längesedan filmer)

Visserligen är inte uppföljarna producerade av Don Bluth själv men iallafall...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2020 kl. 21:08:19
Hittills har jag alla utom Änglahund-filmerna på VHS... (tror jag också saknar några Landet För Längesedan filmer)

Visserligen är inte uppföljarna producerade av Don Bluth själv men iallafall...
Om vi ska inkludera landet för längesedan så är den fösta filmen bra, dom som kom efter gick långsamt ner i kvalité. En jobbig grej med dom filmerna var alltid den musikaliska delen. Man njuter av den till en vis punkt men dom har gåt för långt med det.

Disneyfantasten

#20
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 maj 2020 kl. 22:31:06
Om vi ska inkludera landet för längesedan så är den fösta filmen bra, dom som kom efter gick långsamt ner i kvalité. En jobbig grej med dom filmerna var alltid den musikaliska delen. Man njuter av den till en vis punkt men dom har gåt för långt med det.

Personligen är jag lite kluven till alla filmerna...

Första filmen är mörk och otäck och sorglig, men har bättre budget, medan de övriga filmerna är färggladare, men har sämre budget, samtidigt tycker jag att Cera är bättre i de senare filmerna... (jag tycker det är synd att Lillefots Mamma är dog i första men att han i alla andra filmer har Mormor & Morfar, plus Pappa Bron i en av filmerna), så det är svårt att entydligt säga vilken av filmerna som är bäst... (den franschisen är t.o.m. mer komplicerad än Disney/Pixar's Bilar-franschise)

Men så är det ju dinosaurie-tema och som sann djur-fantast (som är min andra stora hobby förutom Disney) så vill jag helst fokusera på "riktiga" djur (alltså INTE dinosaurier), dinosaurie-tema har jag visserligen inget stort emot men det är inte min kulör, bland annat då de varit utdöda i 65 miljoner år plus att många av dem också var betydligt större än Elefanter... (som är de största nulevande landdjuren på jorden) likaväl som att dinosaurier skiljer sig markant från alla andra djur på många sätt!

gstone

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 16 maj 2020 kl. 22:31:06
Om vi ska inkludera landet för längesedan så är den fösta filmen bra, dom som kom efter gick långsamt ner i kvalité. En jobbig grej med dom filmerna var alltid den musikaliska delen. Man njuter av den till en vis punkt men dom har gåt för långt med det.
Det är en av dom få gångerna före Dumma Mig år 2010 som Universal prövat på animerad långfilm för bio.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Har en undran över låten Love Survives, som är på eftertexterna på Änglahund.   Varför en love song, det är inte ens kärlek med i filmen ?

gstone

Citat från: moviefan skrivet 17 maj 2020 kl. 21:39:09
Har en undran över låten Love Survives, som är på eftertexterna på Änglahund.   Varför en love song, det är inte ens kärlek med i filmen ?

Det syftar nog på icke-romonatisk kärelek,

Den mellan Charlie och Ann-Marie mest troligen !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 17 maj 2020 kl. 21:39:09
Har en undran över låten Love Survives, som är på eftertexterna på Änglahund.   Varför en love song, det är inte ens kärlek med i filmen ?
Visst handlar Änglahund om kärlek, men inte just romantisk kärlek - det finns ju faktiskt många olika sorters kärlek...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2020 kl. 22:11:29
Visst handlar Änglahund om kärlek, men inte just romantisk kärlek - det finns ju faktiskt många olika sorters kärlek...

Änglahund har också olika betydelser; det kan syftas på filmen och även på en sång skriven av Hasse Andersson...

Apro på det; Hasse Andersson står med i credtitlistan här på hemsidan i eftertexterna, stämmer det verkligen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 maj 2020 kl. 22:14:22
Änglahund har också olika betydelser; det kan syftas på filmen och även på en sång skriven av Hasse Andersson...

Apro på det; Hasse Andersson står med i credtitlistan här på hemsidan i eftertexterna, stämmer det verkligen?
Här syftas det på filmen; inte låten.

Men det stämmer - Hasse Anderssons klassiska låt "Änglahund" - framförd tillsammans med en barnkör - spelas under eftertexterna i den svenska dubbningen, där låten ersätter instrumental musik i originalversionen (d.v.s. efter att "Allt för mej" har spelats klart, som finns med även i originalversionen).

Det får för övrigt lite lustiga konsekvenser, för på bio spelades låten "Änglahund" i sin helhet under eftertexterna; trots att det bara är någon minut kvar av eftertexterna när låten inleds. Det fick till följd att låten fortsatte att spelas mot en helt svart bioduk i ungefär två minuter efter att sluttexterna tagit slut. På VHS har vissa utgåvor kvar originalskicket, så att låten fortsätter mot en svart skärm, medan andra utgåvor istället kapar låten när eftertexterna rullat färdigt (så man bara får höra första versen och nästan hela första refrängen).

Alla TV-sändningar jag sett på bl.a. TV1000 och FilmNet har också kapat sången (eller rättare sagt mycket snabbt tonat ned) så fort som eftertexterna rullat färdigt, så att det inte ska fortsätta med någon musik mot svart skärm.

På senare tid har ju för övrigt filmen sänts på Viasat Family och även funnits på Viaplay, men där har den enbart visats i textad originalversion utan vare sig svensk, norsk, dansk eller finsk dubbning. :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2020 kl. 09:44:00
Här syftas det på filmen; inte låten.

Men det stämmer - Hasse Anderssons klassiska låt "Änglahund" - framförd tillsammans med en barnkör - spelas under eftertexterna i den svenska dubbningen, där låten ersätter instrumental musik i originalversionen (d.v.s. efter att "Allt för mej" har spelats klart, som finns med även i originalversionen).

Det får för övrigt lite lustiga konsekvenser, för på bio spelades låten "Änglahund" i sin helhet under eftertexterna; trots att det bara är någon minut kvar av eftertexterna när låten inleds. Det fick till följd att låten fortsatte att spelas mot en helt svart bioduk i ungefär två minuter efter att sluttexterna tagit slut. På VHS har vissa utgåvor kvar originalskicket, så att låten fortsätter mot en svart skärm, medan andra utgåvor istället kapar låten när eftertexterna rullat färdigt (så man bara får höra första versen och nästan hela första refrängen).

Alla TV-sändningar jag sett på bl.a. TV1000 och FilmNet har också kapat sången (eller rättare sagt mycket snabbt tonat ned) så fort som eftertexterna rullat färdigt, så att det inte ska fortsätta med någon musik mot svart skärm.

På senare tid har ju för övrigt filmen sänts på Viasat Family och även funnits på Viaplay, men där har den enbart visats i textad originalversion utan vare sig svensk, norsk, dansk eller finsk dubbning. :(
Så vilken VHS utgåva har hela sången?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 maj 2020 kl. 10:04:45
Så vilken VHS utgåva har hela sången?
Mycket bra fråga. Jag vet att jag hyrde utgåvan med hela sången på VHS under 1990-talet, som om jag inte minns fel dessutom hade stereoljud, men när jag på senare år har försökt att få tag i den utgåvan har jag tyvärr misslyckats; och de utgåvor jag har här hemma har bara monoljud och med sången kapad... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2020 kl. 10:13:14
Mycket bra fråga. Jag vet att jag hyrde utgåvan med hela sången på VHS under 1990-talet, som om jag inte minns fel dessutom hade stereoljud, men när jag på senare år har försökt att få tag i den utgåvan har jag tyvärr misslyckats; och de utgåvor jag har här hemma har bara monoljud och med sången kapad... :(

Kan det kanske vara denna?