Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Frågor till administrationen

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2021 kl. 20:45:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 oktober 2021 kl. 00:05:15
Daniel: Nu vill jag inte vara sån men hur har det gått med alla de grejer jag nämnde i denna tråd?

Och hur går det med Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar?

Och så en sak till; jag har ännu inte fått svar av Stefan Berglund eller Fred Sjöberg, vad tror ni det beror på?
Jag har tyvärr inte haft tid eller ork att gå igenom alla dessa och kolla upp det än. Jag prioriterar alltid nya creditlistor - i första hand bioaktuella filmer och i andra hand filmer och serier på streamingtjänster/DVD/Blu-Ray. Uppdateringar/kompletteringar av gamla listor kommer ärligt talat relativt lågt ner på priolistan, så länge det inte är huvudroller som saknas. Men jag ska försöka hinna göra något med det den här veckan. :)

Tyvärr har jag inte lyckats hitta åt DVD-utgåvan med Disney-prinsessor: Förtrollade äventyr - Följ dina drömmar än, även om jag i och för sig inte haft tid att leta så jättemycket. Jag ska försöka hinna leta lite mer den här veckan, och se om filmen dyker upp...


Hur kontaktade du Stefan Berglund och Fred Sjöberg? Fysiskt brev, e-post, SMS, telefon, Facebook...?

Åtminstone i fallet med Fred Sjöberg gissar jag att han bara inte haft tid eller ork att kolla upp det än. Han har ju trots allt många järn i elden, och det är förmodligen allt annat än enkelt att gå igenom gamla papper för att lista ut vilka som ingick i Örebro kammarkör de aktuella åren - vilka som nu ingår i kören har han säkerligen stenkoll på, men för 20-talet år sedan är en helt annan femma; och det är inte ens säkert att de har bevarat exakt vilka körmedlemmarna var för så länge sedan. :(

Om sådana papper finns, så har han säkerligen inte dem hemma, utan i kammarkörens lokaler någonstans i Örebro - och förmodligen har han inte haft anledning att besöka dessa lokaler på ett tag, i och med att restriktionerna p.g.a. pandemin i stort sett har omöjliggjort konserter och liknande med Örebro kammarkör. Nu har ju dock restriktionerna släppts (under förutsättning att körmedlemmarna är fullvaccinerade), och enligt Örebro kammarkörs webbsida har de planerat att genomföra någon julkonsert nu till julen, och i så fall borde de väl börja repetera för den snart. Så har han tid över i samband med någon repetition, så kanske han har möjlighet att kolla upp det snart.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 oktober 2021 kl. 02:50:20
Jag har tyvärr inte haft tid eller ork att gå igenom alla dessa och kolla upp det än. Jag prioriterar alltid nya creditlistor - i första hand bioaktuella filmer och i andra hand filmer och serier på streamingtjänster/DVD/Blu-Ray. Uppdateringar/kompletteringar av gamla listor kommer ärligt talat relativt lågt ner på priolistan, så länge det inte är huvudroller som saknas. Men jag ska försöka hinna göra något med det den här veckan. :)

Tyvärr har jag inte lyckats hitta åt DVD-utgåvan med Disney-prinsessor: Förtrollade äventyr - Följ dina drömmar än, även om jag i och för sig inte haft tid att leta så jättemycket. Jag ska försöka hinna leta lite mer den här veckan, och se om filmen dyker upp...


Hur kontaktade du Stefan Berglund och Fred Sjöberg? Fysiskt brev, e-post, SMS, telefon, Facebook...?

Åtminstone i fallet med Fred Sjöberg gissar jag att han bara inte haft tid eller ork att kolla upp det än. Han har ju trots allt många järn i elden, och det är förmodligen allt annat än enkelt att gå igenom gamla papper för att lista ut vilka som ingick i Örebro kammarkör de aktuella åren - vilka som nu ingår i kören har han säkerligen stenkoll på, men för 20-talet år sedan är en helt annan femma; och det är inte ens säkert att de har bevarat exakt vilka körmedlemmarna var för så länge sedan. :(

Om sådana papper finns, så har han säkerligen inte dem hemma, utan i kammarkörens lokaler någonstans i Örebro - och förmodligen har han inte haft anledning att besöka dessa lokaler på ett tag, i och med att restriktionerna p.g.a. pandemin i stort sett har omöjliggjort konserter och liknande med Örebro kammarkör. Nu har ju dock restriktionerna släppts (under förutsättning att körmedlemmarna är fullvaccinerade), och enligt Örebro kammarkörs webbsida har de planerat att genomföra någon julkonsert nu till julen, och i så fall borde de väl börja repetera för den snart. Så har han tid över i samband med någon repetition, så kanske han har möjlighet att kolla upp det snart.

Jag kontaktade båda genom SMS!

Disneyfantasten

Jag ska förresten påminna vilka det gäller;

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2021 kl. 21:44:00
Justé, i Den Otroliga Vandringen kan du tillägga att Johan Halldén spelar Jamie, att Ida Nolamo spelar Hope, att Robert Andersson spelar Peter (enligt sidan Svensk Filmdatabas), samt att dubbningen spelades in juni 1993 och att Anders Öjebo och Daniel Bergfalk är tekniker! (dessa två saker anges på VHS-utgåvan)

Källan till Djungel George är hämtad från VHS-utgåvan där creditsen anges efter sluttexterna!

Disneyfantasten

Här kommer mer;

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2021 kl. 21:29:05
Fört om jag är nyfiken men vilka "resterande fem" är det du syftar på?  :)

Hur mår du just nu?

Förlåt om jag är tjatig men hur går det med resten av de grejer jag nämnde i tråden i måndags?

Och så några saker till;

Hos "Törnrosa" kan du lägga till att Svensk Filmindustri producerat den svenska versionen i omdubbningen!

Hos "Alice i Underlandet" kan du lägga till att Daniel Bergfalk, Anders Öjebo, Thomas Banestål och Lennart Olsson är tekniker samt att slutmixen utförts av Jens Johansen på Sun Studio i Köpenhamn!

Hos "Djungel George" kan du lägga till att Daniel Bergfalk, Anders Öjebo och Thomas Banestål är tekniker samt att Anders Öjebo och Monica Forsberg står bakom "Musikregi"!

(kommer kanske på mera tillägg senare)

Disneyfantasten

Mer;

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 september 2021 kl. 12:32:36
Jo jag håller med, men det är ingen garanti, det har förekommit flera gånger att vissa personer fattas, ibland kan man lösa det genom uteslutningsmetoden (till exempel fallet med Tingeling och Legenden om Önskedjuret, i vilken Myrra Malmberg är den enda som anges under "övriga röster"), i vissa fall går det inte att lösa på något annat sätt än genom röstidentifiering, i vissa fall är personen inte längre i livet eller kanske inte kommer ihåg med säkerhet p.g.a. bl.a. ålder...

Du har fullständigt rätt i det, Alexander Lundahl har bland annat tagit hjälp av forumsmedlemmen Oscar Isaksson som forskar mycket om dubbning när han sammanställt sina rollistor...

Visst får du det, här ska du få av mig;

Kompletta uppgifter till Snövit och De Sju Dvärgarna: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-snovit-och-de-sju-dvargarna-30096869

Kompletta uppgifter till Pinocchio: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-pinocchio-33799080

Kompletta uppgifter till Fantasia: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-fantasia-35154100

Kompletta uppgifter till Dumbo: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-dumbo-34454041

Kompletta uppgifter till Pank och Fågelfri: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-pank-och-fagelfri-37587795

Kompletta uppgifter till Aladdin: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-aladdin-27942149

Kompletta uppgifter till Lejonkungen: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-lejonkungen-28918639

Kompletta uppgifter till Pocahontas: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-pocahontas-29110722

Kompletta uppgifter till Ringaren i Notre Dame: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-ringaren-i-notre-dame-29471647

Kompletta uppgifter till Den Gode Dinosaurien: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-den-gode-dinosaurien-27045202

Kompletta uppgifter till Hitta Doris: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-hitta-doris-34080093

Kompletta uppgifter till Bumbibjörnarna: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-bumbibjornarna-29435919

Kompletta uppgifter till Wuzzlarna: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-wuzzlarna-29471050

(märkligt nog stod inte Acke Svensson med i creditlistan till Wuzzlarna, så frågan är om han medverkar där överhuvudtaget)

Utöver det har jag även källor från Oscar Isaksson på forumet;

Kompletta uppgifter till omdubbningen av Peter Pan: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg55353#msg55353

Tillagda uppgifter till omdubbningen av Pongo och De 101 Dalmatinerna: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg55556#msg55556

(utöver det har jag även fått uppgifter av Alexander Lundahl att omdubbningen regisseras av både Monica Forsberg och Anders Öjebo, han berättade för mig att han fått uppgifterna från en CD med autentiskt ljud från omdubbningen)

Tillagda uppgifter till Bernard och Bianca i Australien: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg31967#msg31967

Värt att nämna också att Bokhandlaren i Skönheten och Odjuret spelas av Jan Sjödin, det kan forumsmedlemmen TonyTonka intyga eftersom han har en CD-skiva med autentiskt ljud från filmen; www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=145.msg22198#msg22198

Kompletta röstuppgifter till Lilo och Stitch (där forumsmedlemmen Eriksson tog hjälp av Oscar Isaksson): www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1348.msg61781#msg61781

(med reservation för att jag kan ha glömt någon eller några i hastigheten, men när fler rollistor väl kommer till Alexander Lundahls blogg så lovar jag att hjälpa till med att länka dem till dig så du kan ta hjälp av dem)

Hoppas att det var till hjälp!  :)

Disneyfantasten

Hur mår vår vän Daniel Hofversberg?  :) (en fråga av omtanke)

Scoobydoofan1


Disneyfantasten


Scoobydoofan1

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 november 2021 kl. 21:25:28
Han har varit lite sjuk...
Hoppas han mår bättre och att det inte är nåt allvarligt.

Scoobydoofan1

Undrar om man tar paus från forumet raderas kontot efter ett tag?

Henrik Karlsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 november 2021 kl. 21:34:34
Undrar om man tar paus från forumet raderas kontot efter ett tag?
Nej det gör de inte.

Viktor


Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 november 2021 kl. 21:34:34
Undrar om man tar paus från forumet raderas kontot efter ett tag?
Nej, inget konto raderas om man inte uttryckligen själv begär det.

Citat från: Viktor skrivet  6 november 2021 kl. 23:21:14
Det här forumet har förändrats...
Jämfört med vad, och sedan när?

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 november 2021 kl. 19:45:49
Hur mår vår vän Daniel Hofversberg?  :) (en fråga av omtanke)
Jag är fortfarande lite krasslig med hosta och lite snuva, men det börjar bli långsamt bättre. :)

I normala fall hade jag inte reagerat alls, för lite småförkyld brukar man ju ofta vara på hösten de flesta år, och före Covid-19 hade jag säkerligen farit till jobbet som vanligt - men i dessa tider är det ju så viktigt att stanna hemma vid minsta lilla symptom, och då hamnar saker och ting i ett annat läge...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2021 kl. 02:10:44
Nej, inget konto raderas om man inte uttryckligen själv begär det.
Jämfört med vad, och sedan när?
Jag är fortfarande lite krasslig med hosta och lite snuva, men det börjar bli långsamt bättre. :)

I normala fall hade jag inte reagerat alls, för lite småförkyld brukar man ju ofta vara på hösten de flesta år, och före Covid-19 hade jag säkerligen farit till jobbet som vanligt - men i dessa tider är det ju så viktigt att stanna hemma vid minsta lilla symptom, och då hamnar saker och ting i ett annat läge...
kan förstå vad du menar. Det är ju en lättnat att kontot finns kvar. Svarar du på pm eller? Menar inget illa undrar bara för att du har inte varit så aktiv på sistone tid osv så man undrar ju vad som pågår.

Viktor

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2021 kl. 02:10:44

Jämfört med vad, och sedan när?
Jag är fortfarande lite krasslig med hosta och lite snuva, men det börjar bli långsamt bättre. :)
Jämfört med augusti 2019, jag kom in igår och de mesta jag såg konstiga tramsämnen.