Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

"Min Granne Totoro" TV 1000 dubb

Startat av Marcus A, 18 augusti 2012 kl. 18:32:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Eriksson

Hej, jag är mycket nyfiken på den här dubbningen. Skulle någon som har filmen i förvar kunna bidra med lite information om vilka av de nämnda skådespelarna som spelar vilka karaktärer eller kunna lägga upp ett klipp av filmen. Vore mycket tacksamt. :)

GregKat

Då jag kom in på ämnet med originaldubben av Totoro, passade jag på att färdigställa den lista jag för en tid sedan påbörjade.
Diverse personer här på forumet och viss info på Wikipedia håller med mig, så den borde kunna stämma.

Om ni tycker att något verkar fel eller om jag har missat någon skådespelare, får ni mer än gärna svara på inlägget.

Det här är i alla fall vad jag tror/kommit fram till:

Satsuki: Vendela Duclos
Mei: Jasmine Heikura
Pappan: Staffan Hallerstam
Mamman: Annelie Berg
Kanta: Martin Carlberg
Kantas mamma: Annica Smedius
Nanny: Irene Lindh

Biroller: Dick Eriksson, Peter Sjöquist, Annica Smedius, Annelie Berg

Robert Eriksson

Tack så mycket för den bidragande informationen, jag har länge undrat över den här dubbningen och kan nu äntligen stilla min nyfikenhet. :D

Hemlis

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2013 kl. 14:04:07
Självklart kan jag göra en kopia åt dig också. Maila mig så löser vi allt det praktiska - finns ingen anledning att diskutera sådant här offentligt.
Hej!
Jag har letat efter den här dubben sen jag var liten, och i dag hittade jag den här tråden!
Råkar du möjligen ha kvar en kopia på den som du skulle vilja dela med dig?
Skulle verkligen göra mig lycklig :D

Svingo

Var faktiskt iväg med barnen i helgen och såg Totoro på bio. (Bio Roy i Göteborg, http://www.bioroy.se/kalendarium/filmer/min-granne-totoro/ , filmen har extrainsatta visningar 31/8 (jp tal) och 2/9 (sv tal))

Nå, om jag inte hörde fel var det samma dubbning som på den svenska DVD-utgåvan. Ljudet var sisådär rent kvalitetsmässigt, det lät helt enkelt som ett DVD-spår (och filmen finns väl egentligen bara i vanlig stereo). Bilden var klart bra, absolut inte DVD givetvis.

Om man får tro wikipedia, https://sv.wikipedia.org/wiki/Min_granne_Totoro , så hade Totoro svensk biopremiär så sent som 2007, SF.
"Våren 2007 biolanserades den av SF. Senare under året släpptes den på DVD, med svensk text och ny svensk dubbning. "

Så, frågan är då, när den visades på bio 2007, vilken dubbning hade den då? Ovanstående indikerar att Eurotroll kanske gjorde dubben först till DVD-utgåvan.

Det står även (på wikipedia) att Totoro ska få nylansering på svenska skivor under 2017, både DVD och Bluray vad det verkar. Det är i sådana fall välkommet, då utgåvan från 2007 sedan länge är slut. Och blir det då en ny svensk dub? Jag hade kanske trott att jag i sådana fall skulle få höra den på bion, men icke.

För egen del har jag lyft ut ljudet från DVDn och synkat om det till Bluray-utgåvan (som alltså inte finns på svenska). Barnen klagar inte på DVDer, men jag stör mig en smula tyvärr.

(Ja, gammal tråd, men...)

Daniel Hofverberg

#35
Om inte mitt minne sviker mig är jag ganska säker på att Min granne Totoro visades i japanskspråkig originalversion med svensk text, när den gick på bio 2007; och att dubbningen gjordes för DVD-utgåvan.

Jag hoppas att uppgiften om att filmen ska släppas på nytt på DVD och Blu-Ray stämmer, för det är ju väldigt tråkigt att både den här och de flesta andra filmer som Pan-Vision gav ut drogs in i samband med att Scanbox köpte upp företaget. Jag är dock tveksam till sanningshalten, då Wikipedia inte uppger någon källa och jag inte hittar belägg för det hos någon av nätbutikerna. Men om det stämmer är det förmodligen ett rimligt antagande att filmen får behålla Eurotrolls omdubb från 2007.

Själv hade jag gärna sett att TV1000s svenska omdubb av Mediadubb International kunnat släppas någonstans, då den dubbningen var ännu bättre än Eurotrolls fina DVD-dubb, men det lär man nog tyvärr bara kunna glömma... Med all säkerhet har TV1000 bara friköpt TV-rättigheter för den dubbningen, så att den inte kan släppas på DVD eller visas på bio utan att betala mer till skådespelarna; och frågan är väl dessutom hur rättighetsinnehavarna ställer sig till att licensiera ut dubben och om någon ens har något intresse av att försöka göra det...

UndaC

Finns det något rimligt sätt at få tag på denna originaldubbning?
Jag har den inspelad på VHS men med väldigt svajjig kvalitet och ca 10-15 minuter i mitten av filmen saknas :(

gstone

Vem gör röst till Gammelmor i orginaldubningen ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: UndaC skrivet  8 januari 2018 kl. 09:43:05
Finns det något rimligt sätt at få tag på denna originaldubbning?
Jag har den inspelad på VHS men med väldigt svajjig kvalitet och ca 10-15 minuter i mitten av filmen saknas :(
Jag ska fortfarande ha en kopia av filmen i TV1000s originaldubb, och kan göra en kopia till dig efter att jag blivit frisk.

Mackiie

Hej Daniel,

Som flera här har även jag letat efter originaldubben på svenska utav Min Granne Totoro.
Har du fortfarande en kopia kvar och finns det möjlighet att få ta del utav en kopia?

Hittade filmen online men när jag hörde att det var den nya dubbningen blev jag väldigt besviken då filmen för mig tappade den extra magin som originalrösterna tillförde.

:)

Daniel Hofverberg

Citat från: Mackiie skrivet 20 maj 2018 kl. 11:45:15
Hej Daniel,

Som flera här har även jag letat efter originaldubben på svenska utav Min Granne Totoro.
Har du fortfarande en kopia kvar och finns det möjlighet att få ta del utav en kopia?

Hittade filmen online men när jag hörde att det var den nya dubbningen blev jag väldigt besviken då filmen för mig tappade den extra magin som originalrösterna tillförde.

:)
Det borde jag kunna ordna. Skicka e-post eller PM, så löser vi det. :)

TonyTonka

Halvgammalt ämne, men wikipedia anger följande röster för originaldubben, jag vet inte om de stämmer dock:

Annica Smedius - Satsuki
Jasmine Heikura - Mei
Frej Lindqvist - Tatsuo (pappan)
Louise Raeder - Yasuko (mamman)
Johan Halldén - Kanta
Jan Nygren - Kantas pappa
Sif Ruud - Gammelmor
Anna Nylén - Michiko
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

GregKat

Citat från: TonyTonka skrivet 18 september 2018 kl. 23:04:53
Halvgammalt ämne, men wikipedia anger följande röster för originaldubben, jag vet inte om de stämmer dock:

Annica Smedius - Satsuki
Jasmine Heikura - Mei
Frej Lindqvist - Tatsuo (pappan)
Louise Raeder - Yasuko (mamman)
Johan Halldén - Kanta
Jan Nygren - Kantas pappa
Sif Ruud - Gammelmor
Anna Nylén - Michiko

Den där listan är inte ens nästan korrekt... Om du kollar x antal inlägg upp så ser du listan jag postade. Den lär stämma med 99% säkerhet.
Jag undrar om personen som skrev det kan tänkas vara samma person som lagt till x antal andra påhittade rollistor på Wikipedia, bl.a. gällande svenska dubbningar av live action-filmerna King Kong (2005), Mumien (1999) samt Rex och hans vänner, några avsnitt av The Simpsons m.fl.

TonyTonka

Citat från: GregKat skrivet 19 september 2018 kl. 10:23:34
Den där listan är inte ens nästan korrekt... Om du kollar x antal inlägg upp så ser du listan jag postade. Den lär stämma med 99% säkerhet.
Jag undrar om personen som skrev det kan tänkas vara samma person som lagt till x antal andra påhittade rollistor på Wikipedia, bl.a. gällande svenska dubbningar av live action-filmerna King Kong (2005), Mumien (1999) samt Rex och hans vänner, några avsnitt av The Simpsons m.fl.

Rex och hans vänner har väl dubbats till svenska? Jag har också sett folk här på forumet nämna de rösterna som också återfinns på wikipedias sida, även om jag också läst någonstans att Stefan Ljungqvist ska göra rösten till Rex.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 19 september 2018 kl. 11:08:52
Rex och hans vänner har väl dubbats till svenska? Jag har också sett folk här på forumet nämna de rösterna som också återfinns på wikipedias sida, även om jag också läst någonstans att Stefan Ljungqvist ska göra rösten till Rex.
Jodå, visst har Rex och hans vänner dubbats till svenska. Dubbningen gjordes för VHS-utgåvan 1994, som CIC Video distribuerade.