Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kristen Bell hoppar av roll i Central Park vill inte längre dubba svart karaktär

Startat av Mathilda Gustafsson, 27 juni 2020 kl. 01:46:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2020 kl. 16:52:26
Vill Kristen Bell hoppa av är det givetvis hennes eget val, och då får man respektera det. Och i det här isolerade fallet med ett frivilligt avhopp är det väl inget problem - Kristen Bell är knappast luspank och står knappast och faller med en enskild roll - men rent generellt tycker jag faktiskt det är lite problematiskt.

När det handlar om röstskådespeleri finns ju trots allt ingen koppling mellan rollfiguren och skådespelaren, och då borde rösten vara det viktiga hellre än hudfärg, etnicitet eller utseende. Där känns det inte rimligt att alla bara ska spela rollfigurer av samma ursprung som en själv.

Så vad kan det här innebära i förlängningen...? Om det är opassande för vita röstskådespelare att spela svarta rollfigurer, är det då också opassande för svarta att spela vita rollfigurer...? I så fall skulle det ju innebära att svarta skådespelare världen över knappt kommer kunna få några roller alls i framtiden.

Och gäller det här bara röstskådespeleri i original, eller även dubbning? För i så fall kommer det ju bli enorma problem med rollbesättning över hela världen, då det i många fall skulle bli helt omöjligt att kunna leverera en fullgod produkt om det plötsligt är viktigare med hudfärgen än att skådespelaren faktiskt är kompetent.

Missförstå mig inte nu - när det gäller live-actionskådespeleri där man ser någon (vare sig på film, TV eller på scen) är det givetvis en helt annan femma och ingenting att ens diskutera. Men just vid röstskådespeleri har jag svårt att se varför det nödvändigtvis ska behöva finnas någon koppling mellan skådespelaren och rollfiguren. Där är det ju trots allt väldigt vanligt över hela världen både att svarta spelar vita rollfigurer och att vita spelar svarta.

Om jag får säga mitt så tycker jag inte att hudfärg eller hårfärg spelar någon roll på personer när det gäller dubbning/röstskådespel eller annat...

Jag håller med om att det är en helt annan femma för personer som syns i bild...

gstone

CANCEL Kultur har gått för långt , Detta är en dålig utveckling !!

Jag är emot detta !!!  >:( >:( >:( >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Soscla

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 27 juni 2020 kl. 19:03:59
Avatar the Last Airbender har jag för mig de medvetet valde dubbade till originalserien med olika bakgrund på grund av att de inte gillade orättvisan. De valde efter röstkvalité istället för hudfärg.

Nja, det är väldigt många vita i Avatar. På rak arm kan jag bara Dante Basco (Zuko) och Mako (Iroh) som är icke-vita. Men i Vaiana däremot, där har typ alla polynesiskt påbrå, sjukt häftigt tycker jag!
It's so fluffy I'm gonna die!

gstone

Jag HATAR DETTA !!

Samhället har gått åt puppan !!

Jag så vansinnigt sur ! >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2020 kl. 16:52:26
Vill Kristen Bell hoppa av är det givetvis hennes eget val, och då får man respektera det. Och i det här isolerade fallet med ett frivilligt avhopp är det väl inget problem - Kristen Bell är knappast luspank och står knappast och faller med en enskild roll - men rent generellt tycker jag faktiskt det är lite problematiskt.

När det handlar om röstskådespeleri finns ju trots allt ingen koppling mellan rollfiguren och skådespelaren, och då borde rösten vara det viktiga hellre än hudfärg, etnicitet eller utseende. Där känns det inte rimligt att alla bara ska spela rollfigurer av samma ursprung som en själv.

Så vad kan det här innebära i förlängningen...? Om det är opassande för vita röstskådespelare att spela svarta rollfigurer, är det då också opassande för svarta att spela vita rollfigurer...? I så fall skulle det ju innebära att svarta skådespelare världen över knappt kommer kunna få några roller alls i framtiden.

Och gäller det här bara röstskådespeleri i original, eller även dubbning? För i så fall kommer det ju bli enorma problem med rollbesättning över hela världen, då det i många fall skulle bli helt omöjligt att kunna leverera en fullgod produkt om det plötsligt är viktigare med hudfärgen än att skådespelaren faktiskt är kompetent.

Missförstå mig inte nu - när det gäller live-actionskådespeleri där man ser någon (vare sig på film, TV eller på scen) är det givetvis en helt annan femma och ingenting att ens diskutera. Men just vid röstskådespeleri har jag svårt att se varför det nödvändigtvis ska behöva finnas någon koppling mellan skådespelaren och rollfiguren. Där är det ju trots allt väldigt vanligt över hela världen både att svarta spelar vita rollfigurer och att vita spelar svarta.

Om dom, gör detta med svenska duddnigar kommer jag bli totalt galen !!

Och ASS ARG !!

Jag kommer storma dubbningsbolagen i Sverige med facklor och högafflar och GÖRA UPPROR

Tänkt vilken skit det skulle bli om alla i Sverige bara kan dubba folk med sammma  bakgrund  :'( :'( :'( :'(  :'( :'( :'( :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Richardo skrivet 27 juni 2020 kl. 17:21:27
Problemet är att det finns vissa i den politiska debatten i USA, och till viss del även i Sverige, som anser att just hudfärg eller kön är viktigare än kompetens.
VILKA SKITSTÖVLAR >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 27 juni 2020 kl. 18:06:15
Det handlar inte om karaktären (i alla fall inte i de fallen som handlar om att göra ett statement i eftervågen av BLM) - Det handlar om att ge färgade mer utrymme i ytterligare ett ställe (d.v.s. röstskådespeleri) där de som oftast blir missbehandlade p.g.a. sin hudfärg. Hur många mörkhyade röstskådespelare känner du till på rak arm?

det är ett dumt och fånigt statement som aldrig borde göras enligt mig

Och jag är SKIT FÖRBANNAD på att media tvingar detta  !!!!!!

Jag så HIMLA ARG >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Citat från: Soscla skrivet 29 juni 2020 kl. 14:23:00
Nja, det är väldigt många vita i Avatar. På rak arm kan jag bara Dante Basco (Zuko) och Mako (Iroh) som är icke-vita. Men i Vaiana däremot, där har typ alla polynesiskt påbrå, sjukt häftigt tycker jag!

För att försöka inte låta fördomsfull, men jag har nog gått lite på utseendet och namn.  ??? Men det verkar vara en hel del sidokarraktärer. Kan inte komma på flera filmer. Vaiana kan stämma bra, inte sett den än eller ens vet vem som dubbat ursprungligen. Men det är ett steg åt rätt riktning.

https://m.imdb.com/title/tt0417299/fullcredits/cast?ref_=m_tt_cl_sc


Gstone, tror inte Sverige kan det så väl, med tanke på att First Native Finns det inte så många här och som dessutom dubbar är ännu mindre. Finns dock Samer som är ursprungsbefolk, men det är väl bara hon, den där sångerskan (som var med i Midnattssol) som kanske skulle dubba, eller han som jolkar (stavning?). Man gör i den mån det går, men vissa väljer bort andra som är perfekta för rollen på grund av hatiska/rasistiska tankar.

I Sverige har vi inte så många som dubbar vad jag förstått över huvud taget. Netflix har haft svårt att finna nya dubbare i Sverige, fast undrar om de inte bara tänker på ekonomin...

(Ett tidigare problem tycker jag var att de med annan hudfärg alltid hade en partner av motsatt kön av samma hudfärg, men She-Ra och Kipo har verkligen ändrat på det, inte på tal om Korra)

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet 27 juni 2020 kl. 18:06:15
Det handlar inte om karaktären (i alla fall inte i de fallen som handlar om att göra ett statement i eftervågen av BLM) - Det handlar om att ge färgade mer utrymme i ytterligare ett ställe (d.v.s. röstskådespeleri) där de som oftast blir missbehandlade p.g.a. sin hudfärg. Hur många mörkhyade röstskådespelare känner du till på rak arm?

En hel hög faktiskt.

Greg Eagles, Kevin Michael Richardson, Phil LaMarr, Shawn Fonteno, Kimberly Brooks, Gary Anthony Williams, Nick Stewart, James Earl Jones, Isaac Hayes, Khary Payton, Ahmed Best, Isaac Marshall, James Avery, Jaleel White, Arthur Burghardt, Cree Summer, med flera. Och detta är bara ett axplock.

Och okej, jag vet att inte alla de jag räknade upp är enbart röstskådespelare, men samtliga av dem har gjort röstskådespelarjobb.

Dock får jag hålla med om att det inte finns så många färgade röstskådespelare i Sverige.

Min åsikt är att rösten spelar roll och inte hudfärgen när det kommer till röstskådespeleri. Jag vill dock vara tydlig med att jag tycker att mer färgade skådespelare absolut ska få roller i dubbningar. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 26 juli 2020 kl. 02:22:18
En hel hög faktiskt.

Greg Eagles, Kevin Michael Richardson, Phil LaMarr, Shawn Fonteno, Kimberly Brooks, Gary Anthony Williams, Nick Stewart, James Earl Jones, Isaac Hayes, Khary Payton, Ahmed Best, Isaac Marshall, James Avery, Jaleel White, Arthur Burghardt, Cree Summer, med flera. Och detta är bara ett axplock.

Och okej, jag vet att inte alla de jag räknade upp är enbart röstskådespelare, men samtliga av dem har gjort röstskådespelarjobb.

Dock får jag hålla med om att det inte finns så många färgade röstskådespelare i Sverige.

Min åsikt är att rösten spelar roll och inte hudfärgen när det kommer till röstskådespeleri.

HÅLLER HELT MED
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 26 juli 2020 kl. 02:22:18

Dock får jag hålla med om att det inte finns så många färgade röstskådespelare i Sverige.

Min åsikt är att rösten spelar roll och inte hudfärgen när det kommer till röstskådespeleri. Jag vill dock vara tydlig med att jag tycker att mer färgade skådespelare absolut ska få roller i dubbningar. :)


Självklart och bra sagt. Men jag undrar mer om det nu inte har med att göra att det är så många av dem som söker jobb inom just dubbning?? Det kan ju ha med det att göra med också ju. Inte för att dubbningabolagen vill ha någon med svenskt påbrå. Kan säkert hänga ihop med det också.
Man vet ju att Kodjo Akolor och flera stycken har dubbat här i Sverige och det är inte en skit som bryr sig om det.  ;D