Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ny Alfons Åberg-film

Startat av Lilla My, 22 mars 2013 kl. 08:55:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Eriksson

Intressant! Jag frågar mig dock varför inte Per Åhlin fick göra filmen, man är ju van att se Alfons Åberg i hans tappning. Det här ser liksom stelare ut. Ovant också med olika röster till figurerna. De låter absolut som om de passar, men man förknippar ju Björn Gustafson med Alfons, precis som Olof Thunberg med Bamse.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

50 Spänn

Haha, jag är så van vid att höra Alfons Åberg prata som Björn Gustafson att det bara blev konstigt att höra honom med "vanlig" småbarnsröst. Den nya versionen av Alfons-låten skrämde mig dessutom en aning...

Dock ser ju teckningarna ut att vara ganska trogna Gunilla Bergströms stil.

Experten

Var inte Björn Gustafsson (Skådespelaren som bland annat gjorde rösten till Broder Tuck i Disneys tecknade Robin Hood) med i Unga Radioteaterns följetong Anne Franks dagbok från 1995 (Den versionen med Sara Sommerfeld i titelrollen)?

Experten

Tyvärr går det inte längre att lyssna på följetongen från Sveriges Radios hemsida  :(

JRL

Är det där på riktigt?! Det där var bland det absolut sämsta jag sett! Kvalitén är ju under all kritik! Men vad hade man väntat sig av en svensk film? Suck... Jag har sett massor med välgjord tecknad film från olika delar av Europa det senaste decenniet, så jag begriper inte vem sjutton som ska vilja se det där.

Varför Per Åhlin inte var inblandad är med all sannolikhet för att han varit sysselsatt med Emil i Lönneberga-filmen de senaste åren. Vad jag tycker om det jag har sett av den filmen kan ni nog räkna ut själva.

TonyTonka

Citat från: JRL skrivet  7 december 2013 kl. 17:45:30
så jag begriper inte vem sjutton som ska vilja se det där.

Små barn som älskar Alfons Åberg?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Cadpig

Citat från: TonyTonka skrivet  8 december 2013 kl. 02:29:17
Små barn som älskar Alfons Åberg?


Då kan de kolla på befintliga filmer. De håller jävligt hög klass fortfarande. Men jag skulle inte klanka ner på själva animationen i nya Alfons. Det är snarare att vissa saker behöver inte byggas vidare på. Låt klassikerna vara!

JRL

Citat från: Cadpig skrivet 16 januari 2014 kl. 22:14:29

Då kan de kolla på befintliga filmer. De håller jävligt hög klass fortfarande. Men jag skulle inte klanka ner på själva animationen i nya Alfons. Det är snarare att vissa saker behöver inte byggas vidare på. Låt klassikerna vara!

Dessutom börjar det bli dags att komma med någonting nytt nu. Att Bamse, Alfons Åberg och Emil i Lönneberga visas på bio nu känns mer som att man gör film för gråtmilda 70-talsnostalgiska föräldrar än för barnen. Borde egentligen säga att "Vi kan bättre", men det gör vi faktiskt inte. Sverige är ett U-land när det gäller film. Det går inte att skylla på att man har ont om pengar heller när man jämför med hur pass bra filmer som görs i exempelvis Danmark.

Ex-perten

Jag har en glad nyhet...
Den gamla Alfons Åberg tv-serien visas på SVT Barnkanalen  :)

Lilla My

Citat från: Cadpig skrivet 16 januari 2014 kl. 22:14:29
Låt klassikerna vara!


De gör de ju? De har inte rört klassikerna, de gör bara nya filmer.

moviefan

Har Georg Riedel gjort musiken till denna nya film ? han står för musiken för gamla tv serien.