Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hampus.J

Moldavien mycket riktigt tvåa bland tittarna. Dock rejält efter Ukraina som fick in 439 poäng av 468 möjliga. Nästan 12 poängare av alla länder.

Intressant från semifinalerna att Cornelia var överlägsen i semi 2 och hade totalt fler poäng än Ukraina fick i semi 1.
In Donaldismo Veritas

Adam Larsson

Deras låt var inte dålig men jag känner att de vann för att folk tycker synd om dem

Daniel Hofverberg

Det var ju inte helt otippat att Ukraina skulle vinna, men även fast deras låt inte tillhörde någon av mina favoriter så var det absolut en bra låt och en värdig vinnare. :) Men precis som jag misstänkte var det ju från folket som de fick väldigt mycket röster, medan de inte fick supermycket poäng av jurygrupperna.

Bara lite tråkigt att vi inte kommer få veta hur det hade gått för Ukraina om det inte berodde på kriget, då det ju efter omständigheterna är omöjligt att inte tycka synd om ukrainarna och därmed påverkas av det när man röstar. Det har säkert påverkat jurygrupperna också i viss mån - även professionella musiker är ju inte mer än människor - men har garanterat påverkat tittarrösterna betydligt mer. Jag tror dock att Ukraina hade kommit ganska bra till även utan kriget, men hade sannolikt inte vunnit - men hade sannolikt kommit bland de 5 - 6 bästa eller så ändå.

Förutom Sverige var mina största favoriter ikväll Storbritannien och Belgien - men jag tyckte också mycket om Schweiz, Norge, Armenien, Portugal och Spanien. Men jag tyckte det var ett ovanligt starkt startfält i år - ganska många bra låtar, och bara enstaka bottennapp.

Men hur Moldavien kunde få näst mest röster av folket är bortom mitt förstånd - en sämre låt än så är svår att hitta, och blev ännu sämre av att höra den igen... Och Serbien var också riktigt dålig, som jag har svårt att se poängen med. De två var väl egentligen årets enda riktiga bottennapp, medan de flesta andra låtar var åtminstone hyfsade.

Soscla

Vilken fantastisk final! Så underbart att alla förenades och visade sitt stöd för Ukraina, det är det tävlingen handlar om: Enighet, broderskap, fred!
Jättekul att Storbritannien kom så högt upp efter så många år i botten. Heja Sam Ryder, han är verkligen otrolig! Jag gillade också Sverige (givetvis), Spanien, Armenien och Rumänien.
Men satan så långa pauser det blev när de skulle berätta publikens poäng hahaha! Höll på att förgås.
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Citat från: Soscla skrivet 15 maj 2022 kl. 13:55:48
Men satan så långa pauser det blev när de skulle berätta publikens poäng hahaha! Höll på att förgås.
Minsann. Och skrämmande att det verkar vara helt omöjligt att någonsin hålla tiderna på Eurovision Song Contest. Jag trodde att man hade tagit till rejält med tid i år, då programmet enligt tablåerna skulle räcka till 00:50 - men likväl gick de över tiden med nästan en halvtimme...

Det var ju trots allt inte så många år sedan som programmet brukade sluta runt midnatt, men det känns som en utopi nuförtiden...

TonyTonka

Här är min personliga topp 40 av årets Eurovision Song Contest. Denna topplista bygger dock på vad jag tycker om låtarna, och inte länderna.

1. Storbritannien
2. Sverige
3. Ukraina
4. Serbien
5. Australien
6. Litauen
7. Polen
8. Portugal
9. Armenien
10. Finland
11. Tyskland
12. Israel
13. Rumänien
14. Norge
15. Moldavien
16. Georgien
17. Danmark
18. Island
19. Estland
20. Slovenien
21. Schweiz
22. Spanien
23. Grekland
24. Nederländerna
25. Belgien
26. Lettland
27. Montenegro
28. Österrike
29. San Marino
30. Frankrike
31. Makedonien
32. Bulgarien
33. Irland
34. Azerbadjian
35. Italien
36. Tjeckien
37. Kroatien
38. Cypern 
39. Malta
40. Albanien
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2022 kl. 17:26:29
Minsann. Och skrämmande att det verkar vara helt omöjligt att någonsin hålla tiderna på Eurovision Song Contest. Jag trodde att man hade tagit till rejält med tid i år, då programmet enligt tablåerna skulle räcka till 00:50 - men likväl gick de över tiden med nästan en halvtimme...

Det var ju trots allt inte så många år sedan som programmet brukade sluta runt midnatt, men det känns som en utopi nuförtiden...

Själva röstningen tycker jag gick snabbare än vad jag trodde att det skulle göra, men mellanrummet mellan sista låten och omröstningen kändes som en hel evighet. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Will Siv

#307
Var det bara jag som märkte att Måneskins nya låt hade samma gitarr riff som Nirvanas "Smells Like Teen Spirit" ? ( som är baserad på riffen i Bostons "More Than A Feeling", som i sin tur är inspirerad av "Louie Louie" )

E

Mina favoriter i år var Storbritannien, Australien, Grekland, Moldavien, Norge och Ukraina, och Sverige såklart

Jag visste också att Ukraina skulle vinna pågrund av kriget. Sen måste det ju vara första gången som ett bidrag får över 400 poäng från tittarna. Tror inte nån fått det innan

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 16 maj 2022 kl. 01:32:08
Själva röstningen tycker jag gick snabbare än vad jag trodde att det skulle göra, men mellanrummet mellan sista låten och omröstningen kändes som en hel evighet. xD
Själva presentationen av jurygruppernas röstning gick nog snabbare än vanligt, då respektive lands talesperson bara presenterade 12-poängaren medan alla andra röster lades ut i bild direkt - plus då att de den här gången aldrig inväntade att tekniken skulle fungera, utan när videolänkarna krånglade så att de inte lyckats få tag i något land så gick ju EBUs Martin Österdahl istället direkt in och presenterade det landets poäng.

Men istället tog det längre tid med presentationen av tittarnas poäng, då de tog ganska många och långa pauser mellan varje lands poäng - och i synnerhet när det bara var några länder kvar så blev presentationen rena rama sirapen...

Dessutom kändes det som ovanligt många och långa mellanakter efter snabbreprisen och innan jurygruppernas poäng presenterades, då det ett tag började kännas som att man dragit ut på saken avsiktligt.

Citat från: E skrivet 17 maj 2022 kl. 19:56:08
Jag visste också att Ukraina skulle vinna pågrund av kriget. Sen måste det ju vara första gången som ett bidrag får över 400 poäng från tittarna. Tror inte nån fått det innan
Ja, det måste ha varit nytt rekord - och lär nog heller inte hända igen i första taget, då det är tämligen uppenbart att tittarna påverkats av kriget, så att alla tycker synd om ukrainarna. Det borde inte påverka en musiktävling med en specifik låt från Ukraina, men ingen är ju mer än människa så i praktiken är det omöjligt att inte påverkas av det.

Lite synd att det innebär att man inte får veta hur Ukrainas (ändå ganska bra låt) hade hamnat om det inte vore för kriget, och likaså vem som hade vunnit annars. Jag tror nog att Ukraina hade hamnat ganska bra till ändå, men sannolikt inte vunnit.

Lite synd för de andra artisterna, som annars hade haft chans att vinna - inte minst Sverige, som för första gången på länge skickat en väldigt bra låt, och som mycket väl hade kunnat vinna under normala omständigheter. Men vi får ändå vara nöjda över en fjärdeplats för Sverige - det är ju bättre än vanligt, och inte alls något att skämmas över. Och trevligt att både Cornelia Jakobs och låten fått sådan uppmärksamhet, så att nu plötsligt hela Europa känner till henne - en bättre rivstart på hennes karriär är svårt att tänka sig. :)
(Inte för att Cornelia inte haft någon karriär alls tidigare, men hon har ju åtminstone inte varit välkänd för gemene man på samma sätt som nu)

TonyTonka

Någon mer än jag som ska se Semifinal 1 av Eurovision i kväll? :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet  9 maj 2023 kl. 20:57:35Någon mer än jag som ska se Semifinal 1 av Eurovision i kväll? :D
Ser nog på animation på Netflix  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet  9 maj 2023 kl. 20:57:35Någon mer än jag som ska se Semifinal 1 av Eurovision i kväll? :D
Klart!

TonyTonka

Gick rätt låtar vidare igår, tycker ni? :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 10 maj 2023 kl. 07:36:13Gick rätt låtar vidare igår, tycker ni? :)
Överlag är jag hyfsat nöjd, men jag hade gärna sett att Azerbajdzjan och Lettland hade gått vidare, som jag tycker hade bra låtar - särskilt Azerbajdzjan var riktigt bra med sin Beatles-inspirerade låt, medan Lettland hade ett så roligt bidrag att jag därför tyckte om den.