Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kan en VHS-film förstöra min videobandspelare?

Startat av Mathias, 22 mars 2012 kl. 16:48:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias

Har under en tid försökt lägga över mina VHS-filmer på min dator genom easycap kopplat mellan min videobandspelare och dator.

När jag kom till en specifik VHS-film så märkte jag att det enda som dök upp på tv-rutan var en svart bild, ljudet från VHS:en hördes däremot klart och tydligt. Jag satte in ett annat VHS-band för att testa om problemet bara låg i just i den specifika VHS-filmen jag villa lägga över på datorn. Resultatet blev det samma. Svart bild med ljud. Upprepade samma procedur med 4 olika VHS-band för att få samma resultat tillbaka. Efter deyta provade jag att koppla videobandspelaren till 2 andra tv-apparater. Samma resultat. Därefter gick jag och köpte en helt ny scart-kontakt plus en rengöringskasett. Svart bild med ljud.

Eftr detta drog jag slutsatsen att videobandspelaren måste vara trasig. Köpte således en ny. In med en VHS-film, wohoo bild och ljud !

Återgick till att föra över den specifika VHS-filmen som jag aldrig fick gjort innan, det gick bra. Nu redo att föra över nästa VHS-film, PANG, svart bild med ljud.

Vad tusan är det som försiggår egentligen :o ?? Om någon tror sig veta eller har några andra tips förutom dom jag redan försökt så skulle jag vara otroligt tacksam över att få höra dessa.

MVH
Mathias

Soscla

Har aldrig hört talas om något liknande! Om jag inte visste bättre skulle jag säga att det vilar en förbannelse över det där specifika VHS-bandet  :o
It's so fluffy I'm gonna die!

Mathias

Tack så mycket för ditt svar.

Efter att ha läst detta svar gjorde jag det enda jag inte provat. Skruvade isär Videon och med bomullspads och cleaning fluid rengjorde jag varenda mojäng där inne.

Bilden är tillbaka och allt funkar som det ska.

Mathias


Elios


Soscla

Citat från: Mathias skrivet 23 mars 2012 kl. 13:40:53
Tack så mycket för ditt svar.

Efter att ha läst detta svar gjorde jag det enda jag inte provat. Skruvade isär Videon och med bomullspads och cleaning fluid rengjorde jag varenda mojäng där inne.

Bilden är tillbaka och allt funkar som det ska.

Oj, det är ju helt fantastiskt! :D Men så konstigt också...
It's so fluffy I'm gonna die!

Elios

Oftast så är det ju videobandspelare som förstör VHS-filmen. Men undrar om en DVD-skiva kan förstöra en DVD-spelare eller om en Bluray-skiva kan förstöra en Bluray utgåva!?
Mathias! 

Steffan Rudvall

#7
Citat från: Elios skrivet 19 januari 2023 kl. 20:23:37Oftast så är det ju videobandspelare som förstör VHS-filmen. Men undrar om en DVD-skiva kan förstöra en DVD-spelare eller om en Bluray-skiva kan förstöra en Bluray utgåva!?
Mathias!
Det finns ju ingen fysisk kontakt med något när det är på skiva det är ju en laser som läser av innehållet så jag tror inte att det kan hända. Men visst kan VHS band göra att spelare slutar fungera om det skulle fastna på något konstigt ställe inuti till exempel.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Detta kommer nog aldrig att hända i verkligheten utan är bara önsketänkande och vi lär bara kunna drömma om det, men det ultimata vore om både videobandspelare, skiv-spelare (DVD, Bluray, CD, PC, TV-spel), skivor och VHS-kassetter var 100% oförstörbara;


https://m.youtube.com/watch?v=i3vPBvd6AOI

Fast jag kan förstås bara tala för mig själv, jag är ju ändå för historik.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2023 kl. 20:35:57Detta kommer nog aldrig att hända i verkligheten utan är bara önsketänkande och vi lär bara kunna drömma om det, men det ultimata vore om både videobandspelare, skiv-spelare (DVD, Bluray, CD, PC, TV-spel), skivor och VHS-kassetter var 100% oförstörbara;


https://m.youtube.com/watch?v=i3vPBvd6AOI

Fast jag kan förstås bara tala för mig själv, jag är ju ändå för historik.
Det finns faktiskt ett format som heter mdisc som jag tror finns i både DVD och Blu-ray form som tydligen ska kunna klara sig i ett helt millenium...

https://www.mdisc.com/

Goliat

Citat från: Elios skrivet 19 januari 2023 kl. 20:23:37Oftast så är det ju videobandspelare som förstör VHS-filmen. Men undrar om en DVD-skiva kan förstöra en DVD-spelare eller om en Bluray-skiva kan förstöra en Bluray utgåva!?
Mathias!
Ett band tärs lite av att spelas, men inte så att den förstörs, det är mer fel hanteringen och förvaringen som förstör banden fortare (även tiden förstör den). Sedan kan en videospelare som inte är underhållen förstöra genom att tugga bandet ifs.

När det gäller dvd är det samma sak där. Hur den förvaras och hanteras. Spelaren gör nog inte så otroligt mycket skada. Vet en dvd-skiva köpt tidigt som spelats dygnet runt och görs än utan några problem eller skada. De få gånger den varit av är via strömavbrott. Repor på ovansida ("metallen") skadar ju skivan, repor på undersidan kan faktiskt med polering få den spelbar igen. Däremot kan en del skivor precis som med vhs brytas ned med tiden och varit med om skivor där det blivit som bubblor där metallens kontaktyta släppt, men det gäller lågpris-dvd-er. Även en dubbelsidig dvd med samma problem men då var det som mellanrum och den går inte då heller att spela, den sistnämnda kan dock ha varit utsatt för extrem värmeförändring (- till +). Så det är inte plasten i skivan utan främst delen där datan lagras som oftast skadas.

Oj..läste om texten...

Nja, tror damm och fett i spelaren som blir dåligt eller torkar in som skadar spelaren mer när det gäller vhs.

Dvd kan precis som vhs-spelare gå sönder men om man förvarar och sköter skivorna man stoppar i bör den kunna köra tills den slutar fungera med tiden (att den slits eller komponenter blir gamla och ger upp)

Disneyfantasten

Kanske om markundersökningar föra över VHS, DVD & Bluray till Hårddiskar? (alltså innehållet, inte kassetterna eller skivorna)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2023 kl. 21:00:07Kanske om markundersökningar föra över VHS, DVD & Bluray till Hårddiskar? (alltså innehållet, inte kassetterna eller skivorna)
Markundersökningar?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 januari 2023 kl. 21:03:45Markundersökningar?

Förlåt, det skulle så "man kunde".

(ja, jag vet att ni inte kan lastas för det, men jag vill bara få det sagt att jag blir lite nedslagen när jag läser sådana saker och hör sådana samtal, jag blir nedslagen när jag påminns om sådant och jag har redan haft en nedslagen dag nog som den är, med all respekt, ville bara få det sagt att jag är känslig för sådana saker, hur bra det än är att veta sånt)