Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Har du någon ny uppladdning på g Daniel?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 juli 2022 kl. 22:00:38
Har du någon ny uppladdning på g Daniel?
Jag har tyvärr inte haft tid eller ork att införskaffa en ny stationär dator än, och den nuvarande börjar milt uttryckt gå på sista versen. Därför är jag lite handikappad än, och kan exempelvis inte digitalisera nya VHS-filmer/VHS-band.

Men med det sagt, så bör jag fortfarande ha lite grand på hårddiskarna som redan är digitaliserat och som kan läggas upp. Till att börja med är jag helt säker på att jag har digitaliserat Jan Långbens olympiska spel (1972 års version), som är kvar på hårddisken, så om inget strular kommer det att bli min nästa uppladdning. :)
(Visserligen har även "Ovanliga dubbningar" nämnt att hon har planer på att lägga upp den, men då vi inte ens vet om hon vågar lägga upp något mer Disney-material, så gissar jag att det inte kommer att bli i första taget. Såvitt jag vet har filmen heller inte släppts på DVD någonstans i världen, så om man inte klipper in kortfilmer från annat håll och gör en egen redigerad sammanställning lär det alltså i dagsläget inte kunna bli bättre än VHS-kvalitet)

Jag hade hoppats på att även ladda upp Den lilla pandan och Pingvinen och lyckostenen, som jag vet att jag har digitaliserat, men tyvärr lyckas jag inte hitta åt dem på hårddiskarna - mest troligt har jag bränt ut dessa på någon DVD-skiva vid något skede, och i så fall har jag ingen aning om och när jag kan hitta åt dem...

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2022 kl. 03:35:11
Jag har tyvärr inte haft tid eller ork att införskaffa en ny stationär dator än, och den nuvarande börjar milt uttryckt gå på sista versen. Därför är jag lite handikappad än, och kan exempelvis inte digitalisera nya VHS-filmer/VHS-band.
Jag antar att din dator är alltför gammal i så fall? Typiskt, annars hade du kunnat försöka byta ut processorn eller lagringsmedia, och se om det hade hjälpt.

Men det låter som att i ditt fall skulle alla komponenterna behöva bytas i så fall. En ny processor passar som sagt inte på moderkort med gamla socklar och så vidare.

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

BPS


Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  2 juli 2022 kl. 15:21:26
Jag antar att din dator är alltför gammal i så fall? Typiskt, annars hade du kunnat försöka byta ut processorn eller lagringsmedia, och se om det hade hjälpt.

Men det låter som att i ditt fall skulle alla komponenterna behöva bytas i så fall. En ny processor passar som sagt inte på moderkort med gamla socklar och så vidare.
Ja, min dator är inte direkt årets modell och är förmodligen minst 10 - 15 år gammal. Den är i alla fall så pass gammal att den inte har stöd för Windows 10, utan jag är fast med Windows 7 som operativsystem - därav inte direkt värt att lägga ner någon tid på att lösa problem med den...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2022 kl. 19:44:28
Ja, min dator är inte direkt årets modell och är förmodligen minst 10 - 15 år gammal. Den är i alla fall så pass gammal att den inte har stöd för Windows 10, utan jag är fast med Windows 7 som operativsystem - därav inte direkt värt att lägga ner någon tid på att lösa problem med den...

Samma sak för mig med. Har också lite datakrångel också, det är ju inte så billigt med ny bra dator heller iom alla prisökningar. Så förstår dig.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2022 kl. 19:44:28
Ja, min dator är inte direkt årets modell och är förmodligen minst 10 - 15 år gammal. Den är i alla fall så pass gammal att den inte har stöd för Windows 10, utan jag är fast med Windows 7 som operativsystem - därav inte direkt värt att lägga ner någon tid på att lösa problem med den...
Varför inte bygga en dator då? Är inte det billigare jämfört med att köpa en ny dator?

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 07:25:46
Varför inte bygga en dator då? Är inte det billigare jämfört med att köpa en ny dator?

Det kan bli ännu dyrare och kräver en del kunskap om vad som passar till vad och vad som är bra. Det är oftast billigast att köpa en komplett numera.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2022 kl. 19:44:28
Ja, min dator är inte direkt årets modell och är förmodligen minst 10 - 15 år gammal. Den är i alla fall så pass gammal att den inte har stöd för Windows 10, utan jag är fast med Windows 7 som operativsystem - därav inte direkt värt att lägga ner någon tid på att lösa problem med den...
Varför inte satsa på en bättre begagnad dator? Det har inte skett speciellt stora tekniska framsteg på datorfronten under de senaste åren, så en 3-5 år gammal dator kan vara nästan lika bra som en ny, men väldigt mycket billigare. Många företag byter ut sina datorer efter ett rullande schema vart tredje år fast de har många års livslängd kvar.

Mina senaste datorer (en laptop och en stationär) köpte jag begagnade, och sen tryckte jag själv i större hårddiskar och mer minne. Ofta kan man hitta begagnat minne till några år gamla datorer på e-bay för en spottstyver.

Jag köpte mina begagnade datorer här:
https://www.billigteknik.se/

Men det finns säkert flera andra likvärdiga inköpsställen.

Scoobydoofan1

Citat från: Goliat skrivet  3 juli 2022 kl. 08:10:51
Det kan bli ännu dyrare och kräver en del kunskap om vad som passar till vad och vad som är bra. Det är oftast billigast att köpa en komplett numera.
Okej.

Lillefot

Citat från: Goliat skrivet  3 juli 2022 kl. 08:10:51
Det kan bli ännu dyrare och kräver en del kunskap om vad som passar till vad och vad som är bra. Det är oftast billigast att köpa en komplett numera.
Det och sedan har pandemin fått priset på komponenter att skjuta i höjden. Vet inte om det har återhämtat sig nu dock.

Fördelen med att bygga själv är främst friheten i vilka komponenter man kan ha i datorn. Kostnadsmässigt dock behöver det inte nödvändigtvis bli billigare (min egen dator gick på c:a 20000 kr när jag byggde den i December 2019), och det kräver som sagt lite skruvande och meckande som inte alla är villiga att göra. Då är en färdigbyggd dator smidig och funkar gott nog.

Citat från: BPS skrivet  2 juli 2022 kl. 15:27:55
Pingvinen och Lyckostenen

https://archive.org/details/pingvinen-och-lyckostenen
Mycket trevligt, tack ska du ha.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

adro

Citat från: Lillefot skrivet  3 juli 2022 kl. 13:41:56
Det och sedan har pandemin fått priset på komponenter att skjuta i höjden. Vet inte om det har återhämtat sig nu dock.

Fördelen med att bygga själv är främst friheten i vilka komponenter man kan ha i datorn. Kostnadsmässigt dock behöver det inte nödvändigtvis bli billigare (min egen dator gick på c:a 20000 kr när jag byggde den i December 2019), och det kräver som sagt lite skruvande och meckande som inte alla är villiga att göra. Då är en färdigbyggd dator smidig och funkar gott nog.
Mycket trevligt, tack ska du ha.
Vissa butiker erbjuder också montering av datorkomponenter för några hundralappar. Minns att Inet gjorde det åt mig när jag inte hade tid att sätta mig in i hur man bygger en från grunden. Finns säkert fler butiker som erbjuder det


Scoobydoofan1

Citat från: adro skrivet  3 juli 2022 kl. 19:24:55
Vissa butiker erbjuder också montering av datorkomponenter för några hundralappar. Minns att Inet gjorde det åt mig när jag inte hade tid att sätta mig in i hur man bygger en från grunden. Finns säkert fler butiker som erbjuder det
Är det stora eller små delar för att bygga en dator?  Mängder av datorkomponenter osv? Vilka delar och allt det där. Små delar eller stora delar?

Lillefot

#463
Citat från: adro skrivet  3 juli 2022 kl. 19:24:55
Vissa butiker erbjuder också montering av datorkomponenter för några hundralappar. Minns att Inet gjorde det åt mig när jag inte hade tid att sätta mig in i hur man bygger en från grunden. Finns säkert fler butiker som erbjuder det
Även Webhallen erbjuder det via sin "Config" sida. Också ett bra alternativ om man är villig att betala lite mer. Dock brukar det vara krångligare med ångerrätt gällande specialbeställda datorer, åtminstone hos Inet i deras villkor:
"Ångerrätt/öppet köp gäller inte kroppsnära produkter och produkter som är att betrakta som hygienartiklar (t.ex. in-ear hörlurar), spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits eller där licensnyckeln erhållits samt specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar (t.ex. en specialbeställd dator), digitala produkter som är hämtade digitalt och presentkort."

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 juli 2022 kl. 19:28:25
Är det stora eller små delar för att bygga en dator?  Mängder av datorkomponenter osv? Vilka delar och allt det där. Små delar eller stora delar?
Det nödvändigaste som behövs för en dator är dessa:

* Processor
* Processorkylare (medföljer ibland med processorn, annars får man köpa det separat)
* Moderkort
* Lagringsmedia (hårddisk eller SSD)
* Nätaggregat
* RAM-minne
* Grafikkort (om du inte köper en CPU med inbyggd grafik, den kan dock inte användas för moderna spel om du tänkt spela på den)
* Chassi (tekniskt sett inte nödvändigt, men lycka till att stänga av och på den utan ett samt ännu mer frekvent rengöring).

Jag räknar inte med bildskärm, tangentbord, mus och operativsystem.

Värt att tänka på att det är inte många chassin idag som har stöd för 5,25 tums platser, där man sätter in skivläsare/brännare (helt enkelt då deras användning har minskat markant). Man kan alltid köpa en extern om man fortfarande vill ha en, eller kolla efter chassin med just de platserna.

När det gäller verktyg så räcker det i de flesta fall med en vanlig skruvmejsel, av PH1 typ. Så att du kan skruva i det som behöver sitta fast. Skruvarna kommer med chassit och de komponenter som behöver de.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

adro

Citat från: Lillefot skrivet  3 juli 2022 kl. 19:41:52
Även Webhallen erbjuder det via sin "Config" sida. Också ett bra alternativ om man är villig att betala lite mer. Dock brukar det vara krångligare med ångerrätt gällande specialbeställda datorer, åtminstone hos Inet i deras villkor:
"Ångerrätt/öppet köp gäller inte kroppsnära produkter och produkter som är att betrakta som hygienartiklar (t.ex. in-ear hörlurar), spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits eller där licensnyckeln erhållits samt specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar (t.ex. en specialbeställd dator), digitala produkter som är hämtade digitalt och presentkort."

Det är nog för att det blir för krångligt att behöva nedmontera datorn och lägga in komponenterna utav olika märken i sina boxar igen vid returer av specialbeställda datorer. Det gäller att man är säker innan man skickar iväg beställningen. De funktionskollar datorn innan så att allt fungerar, min dator därifrån fungerar än som har mer än 13 år på nacken.
Att Komplett och Webhallen är bra affärer med har jag också hört genom åren