Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  1 februari 2023 kl. 15:18:45Förresten, av vad jag har hört så är det bara en myt att tjurar blir arga av färgen röd. Detta händer väl inte i verkligheten...
Som att strutsar stoppar huvudet i sanden, detta är heller inte sant, eller att katter har nio liv.

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet  1 februari 2023 kl. 15:18:45Förresten, av vad jag har hört så är det bara en myt att tjurar blir arga av färgen röd. Detta händer väl inte i verkligheten...
Ja, tjurar är färgblinda så de kan inte se vilken färg det är - utan det är rörelserna de reagerar på och kan bli arga av, exempelvis vid tjurfäktning.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 29 januari 2023 kl. 18:33:58Då det som sagt finns så många snälla hundar och katter så kan jag ju inte komma med alla. Men då du hade Katten Gustaf som ett exempel på en snäll katt... Ådi är ju en snäll hund, han med. Hos mindre snälla hundar så kom jag på Mousey från Fievel - Mysteriet Med Nattmonstret (Eller är hon en råtta?) och senare kom jag även och tänka på Ferdinand från Tom & Jerry göt stan osäker. Även hunden i början i filmen som jagar Tom.

Och jag tänkte ju nämna Konrad Katt när jag skulle prata om många elaka katter, som du redan kom på. Men en annan stygg katt som jag också tänkte nämna men glömde bort är Pidsley (Katten från Fåret Shaun) och vill även tillägga att Bitzer och Gromit är några av de många snällare hundarna.

Hundar brukar vara antagonister mot: Andra hundar, katter, eller ekorrar. Medan katter brukar vara hotfulla mot: En del hundar, möss, fåglar, fiskar, andra smådjur, och ibland även andra katter...

Om det är något som hundar verkar hata mer än katter så är det ekorrar. De brukar tycka om ben, men det gör väl riktiga hundar också? Och katter verkar att hata vatten, undrar om en del gillar det?...

Några andra snälla kaniner är Bror Kanin och Roger Rabbit. Några andra elaka kaniner? Kanske Snöbollen från Husdjurens hemliga liv, fast han reformeras ju i slutet av filmen och är en hjälte i uppföljaren, så... Enligt mig är han antingen neutral eller god...

Det finns också många björnar, snälla och elaka, så det kan vara lite svårt här också... Några andra exempel på snälla björnar är: Björnen Humpe, Bongo & Lulu Belle, Bumbibjörnarna, Fozzie, Nalle och Sonya.

Förresten, varför tog du upp Vincent senare när han faktiskt redan var med i listan? ??? På tal om det, andra elaka björnar är: Bror Björn (Fast du nämnde honom redan), Klumpkäft, Mor'du, Björnen från Timon och Pumbaa (Men precis som El Toro så har jag hört att han senare reformeras och blir vän till Timon och Pumbaa. Osäker om jag minns detta, eller så är han neutral... Jag vet att han heter Smolder på Engelska, men jag vet inte om hans namn nämns ens på Svenska, eller, va?) och Björnarna från Sing.

De tre björnarna från Mästerkatten 2 ses först som skurkar, men de (med Guldlock) reformeras ju senare i filmen, så...

Det finns många fler ekorrar, faktiskt: Piff & Puff, Ekorrarna från Svärdet i stenen, Bucky, Ekorrarna från ett avsnitt i Piff och Puff - Räddningspatrullen, Hammy, Scrat, Sandy Kind, Rocky, Squeaks och Ray.

Förresten, en annan "elak" ekorre som jag kommer ihåg faktiskt var med i ett avsnitt av The Tom and Jerry Show (2014) i avsnitten där Tom och Jerry jobbar som detektiver. Ekorren jobbar som Butchs sidekick, och de är rivaler till duon. I avsnittet så stjäl dom saker från andra djur och har deras egna "byrå" för de som vill hitta sina grejer igen. Eftersom denna ekorren var väl bara med i ett avsnitt, tror jag, så var det inte lätt att komma ihåg honom. Jag har också för mig att det fanns en elak ekorre i ett avsnitt av Bonkers, skulle jag tro?

Vart är Jerry? Eller är han snarare neutral, precis som Tom? För i de flesta kortfilmerna är det Jerry som försöker att försvara sig själv från Tom, och att det är Tom som är skurken. Dessutom så brukar Jerry vinna medan Tom förlorar. Kanske lite orättvist... Jerry har också börjat ibland konflikterna, särskilt i Gene Deitch kortfilmerna där han är väldigt hemsk. Förresten, vart skulle Mike från Sing vara i? Kanske neutral?... Förmodligen många andra möss som jag har i tanken, men ändå...

Visst är det ironiskt att möss förresten brukar vara snälla medan råttor är onda? Båda är ju skadedjur i verkligheten, dock... Och möss stjäl ju mat, vilket Jerry också brukar göra. Han är lite av en tjuv, så det gör väl honom också neutral... Och om man ser från Toms sida så försöker han bara försvara sitt hem. Båda är ju annars huvudfigurerna i serien, så...

Andra möss:
Snälla: Totte och Speedy Gonzales.
Elaka: Itchy.

Grisar fanns det också lite mycket av, och de är, för det mesta, snälla.

Snälla grisar: De Tre Grisarna, Pua, Miss Piggy, Rosita och Gunther, Pelle Gris, Orson, Spindelgrisen och Gris från Bondgården.
Elaka Grisar: Grisarna från Fåret Shaun (Värt att nämna att tjuren i samma serie är en annat exempel på elaka tjurar, också. Även om han har en snäll sida...) och Orsons Bröder. Ironiskt att dessa båda är en trio med elaka grisar, dock...

Hästar brukar vara goda, då de till och med hjälper riddare ofta. Hästar ses som ståtliga och modiga och så där, ofta.

Klasse Häst räknas väl också. Värt att nämna att Klarabella Ko är ett annat exempel på kor, som du nämnde förut.

Tänkte som sagt på Hemske Jack, som du redan nämnde. Också de andra hästarna, som Nasse bara schasade iväg.

Man säger väl from som ett lamm, vilket är varför jag tycker de mest brukar vara snälla. Men Bellwether är en riktig varg i fårakläder...

Det finns ju också många pingviner, så man kan ju inte komma upp med alla. Men några andra exempel är ju annars Maurice (Trots att han tror att han är en tiger) och Pingvinerna från Mary Poppins. Och som du sa så är den från Wallace & Gromit också en ond pingvin. Han är också sjukt creepy, då han inte ändrar ansiktsuttryck. (Han påminner mig förresten om ankorna från Fåret Shaun och fiskmåsarna från Hitta Nemo.) En annan elak pingvin är King Dedede från Kirby spelen.

Jag undrar vilken sida Pingvinerna från den kommande Mario filmen är i. De är förmodligen antingen goda eller neutrala, på grund av trailern. Det finns också liknande pingviner i spelen...

Snälla sköldpaddor: Trubaduren, Verne, Mästare Oogway, Sprutt, Bentley och Tage.
Elaka sköldpaddor: Lille Sköldis och Hans Mamma (Okej, jag vet att de kanske inte är skurkar, men de förtjänar faktiskt den titeln...), Bowser (Som sagt, han är hälften drake och hälften sköldpadda), Koopa Troopas och Cecil.

Här borde väl Apan från Kung Fu Panda ändå räknas?

Ugglor brukar ju vara kloka och vara goda, så...

Snälla ugglor: Professor Uggla och Ugglan från Bernard och Bianca.
Elaka ugglor: Fenghuang.

Undrar vart Ugglan från Ugglan & Company skulle placeras i, då han verkar bara mest bry sig om larver...

Jag tänkte faktiskt först ta med igelkottar när jag gjorde listen, men sen upptäckte jag att listan passar mest för delfiner, då de har räddat människor och sånt där. Så jag ersatte dom så. Vi tog ju annars upp igelkottar förut, dock...

Doris som är också från Pingvinerna från Madagaskar är ju också en snäll delfin, även om hennes bror är ond... Undrar vart Bubblis skulle placeras...

Då du nämnde Prins John så är ju hans bror, Rickard Lejonhjärta, ett snällare lejon än vad han annars är. Och då du nämnde Alex så är ju alla lejonen, förutom Makunga och Titsi, goda. Och eftersom Rickard är ett "Lejonhjärta" och är som Mufasa, så ser jag lejon som visa och kungliga, vilket är därför jag placerar lejon hos den snälla sidan...

Gerald också, fast han gör ju inte så mycket, och de andra två sjölejonen skäller ju på honom hela tiden.

Det fanns ju också en leopardsäl i Happy Feet som, såklart, är ett hot för pingvinerna. Men om det finns någon säl jag kommer på som är en skurk och inte en leopardsäl på samma gång så är det Flynn, för han är ju en elefantsäl istället. Han är ju mest korkad och lite snäll ibland (precis som med till exempel Heffaklumpen Heff och Bror Björn) men annars så är han på den onda sidan. Han påminner mig också om Herr Smee, vilket är ironiskt, då båda är pirater. Han är nog mer av den typen av skurk...

Har tyvärr inte direkt så mycket att säga om elefanter, rådjur & hjortar, bävrar eller kängurur. Jag försökte att komma på så mycket som möjligt, dock...

Ursäkta att jag svarar så sent...

Tack så mycket för påminnelsen! Jag hade glömt många av dessa!

Jo förresten, jag kom på två till igelkottar (som båda är på den snälla sidan);

- igelkotten i Pelle Svanslös 1981

- igelkotten i Det Var En Gång En Skog

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2023 kl. 19:36:54Ursäkta att jag svarar så sent...

Tack så mycket för påminnelsen! Jag hade glömt många av dessa!

Jo förresten, jag kom på två till igelkottar (som båda är på den snälla sidan);

- igelkotten i Pelle Svanslös 1981

- igelkotten i Det Var En Gång En Skog
Jo, de också. ;)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 30 januari 2023 kl. 18:29:30Goda ankor: Ankan Sonya, Ankan från Toy Story 4 (Kaninen i samma film är även en snäll kanin), Darkwing Duck, Plumse och Greve Duckula.
Onda ankor: Negaduck, Ragnar Kvickrot, Kvackerjack och Le Quack.

Andra tigrar är Tigrinnan, Hu och Pura. Förresten, räknas sabeltandade tigrar? ??? I så fall så var ju både Diego och Shira på den onda sidan först, men de började snabbt att bli goda senare. Men Soto, Zeke, Oscar och Lenny är onda.

Goda leoparder/pantrar: Rosa Pantern.
Onda leoparder/pantrar: Mapigano (Då han är Badilis rival), Tai Lung (en snöleopard) och Pantern från Garfield in the Rough. (Fast jag kan inte garantera om det är en leopard eller jaguar...)

Andra noshörningar: Noshörningarna från Lejonvakten, Vachir, Hundun, Roy, Carl & Frank och Rocksteady. (Bebop är även en ond gris.)

Andra gorillor: Magilla Gorilla och Miguel. Jag tror att Donkey Kong räknas som en gorilla, och en annan ond gorilla är ju Tublat.

På grund av namnet så tolkar jag prärievargar som vargar. De är ju också en stereotyp av ett djur som brukar vara elak i media. Även om Gråben är neutral så är han också en stereotyp av en antagonistisk prärievarg, då han försöker att fånga Hjulben, och ibland Snurre Sprätt... Men jag nämnde ju också en prärievarg som är ond, också...

God puma: Snagglepuss.
Ond puma: Puman från Den otroliga vandringen.

En annan skunk är ju Pepe Le Skunk.

Eftersom vårtsvin är släkt med grisar så ser jag också de på den goda sidan. Förresten, vårtsvin och vildsvin är två olika djur, så den andra sidan är bland de onda, oftast... Volmer från Sagor Från Zoo är också ett snällt vårtsvin. Förresten, ett elakt vårtsvin är ju Överste Svinhugg. (Ironiskt att vårtsvin är efter skunkar i listan, båda djuren luktar illa...)

(Varför separerar du olika primater, dock? Men i hela fall, då kanske lemurer kan vara med i nästa listan, om du tänker göra mer?)

Jag räknar mammutar som elefanter, då de är släkt. Onda mammutar? Hm... Kanske de från den fjärde filmen? Men de är snarare taskiga mobbare än skurkar... Förresten, mammutar är också med i Noaks ö till och med.

Kan också tyvärr bara komma på den emun, men jag brukade tro att den var en struts när jag var yngre, på grund av utseendet. Det fanns inte många emuer tror jag, tyvärr... :-\

Jeb är också en get. Förresten, många av djuren i filmen är på den goda sidan. ;)

Klara Kluck är också en höna. Andra två tuppar jag kommer på är Ture Tupp och Holger.

En älg: Bullwinkle.

Och en känd ren är ju Rudolf med röda mulen.

En ond örn är Emil Örn. En annan god örn är Örnen Sam.

Andra geparder: Hunter och Chester Cheetah.

Så där, jag försökte komma på svar på det du frågade om. Dessa är alla förslagen från mig.

Ursäkta att jag svarat så sent...

Tack för påminnelsen om de karaktärerna, jag hade glömt många av dem...

Förresten så kom jag på två till pantrar, nämligen de två som framträder i ett avsnitt av Legenden om Tarzan.

Och en till ond leopard: Makucha i Lejonvakten, samt en ond snöleopard: Chuluun.

Två till goda leoparder: Kung Leopold och hans dotter Prinsessan Claudia i ett avsnitt av Timon och Pumbaa.

Du har rätt angående Rudolf, men ingen av renarna i någon av Rudolf-filmerna jag sett eller hört talas om ser ut som renar överhuvudtaget, de liknar mer hjortar, jag hade en sådan diskussion i denna tråd;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1941.msg144052#msg144052

(men i till exempel Björnbröder och Frost så ser renarna ut som renar)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 31 januari 2023 kl. 17:36:45Jag vet att jag redan tog upp detta, men det är väl lite uppdaterat för fler, sen går jag vidare till sago-stereotyper. (om ingen hinner före mig, såklart...)

Jag kommer ihåg en snäll späckhuggare i några avsnitt av Den lilla sjöjungfrun TV-serien och en annan i ett avsnitt av Piff och Puff - Räddningspatrullen också.

Jag tänkte fråga om honungsgrävlingar räknas, men du nämnde ju redan att de inte gjorde det, så...
Goda grävlingar: Grävling från Det susar i säven & Ichabods äventyr, Cornelius & Michelle, Sticks och Grävling från De vilda djurens flykt.
Onda grävlingar: Gupta och Osapher.

Andra snälla piggsvin är Lou & Penny samt deras barn.

Constantine är en ond groda, som ser precis ut som Kermit.

Okej, är allt jag har att säga.

Tack för påminnelsen om detta, jag visste egentligen många av dem.

Jag kom förresten på två till goda grävlingar: dels grävlingen i Det Var En Gång En Skog och dels hans brorsdotter/systerdotter i samma film.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2023 kl. 19:44:09Ursäkta att jag svarat så sent...

Tack för påminnelsen om de karaktärerna, jag hade glömt många av dem...

Förresten så kom jag på två till pantrar, nämligen de två som framträder i ett avsnitt av Legenden om Tarzan.

Och en till ond leopard: Makucha i Lejonvakten, samt en ond snöleopard: Chuluun.

Två till goda leoparder: Kung Leopold och hans dotter Prinsessan Claudia i ett avsnitt av Timon och Pumbaa.

Du har rätt angående Rudolf, men ingen av renarna i någon av Rudolf-filmerna jag sett eller hört talas om ser ut som renar överhuvudtaget, de liknar mer hjortar, jag hade en sådan diskussion i denna tråd;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1941.msg144052#msg144052

(men i till exempel Björnbröder och Frost så ser renarna ut som renar)
Det är nog konstigt animerat hos dom renarna.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 februari 2023 kl. 19:48:22Tack för påminnelsen om detta, jag visste egentligen många av dem.

Jag kom förresten på två till goda grävlingar: dels grävlingen i Det Var En Gång En Skog och dels hans brorsdotter/systerdotter i samma film.
Jag nämnde faktiskt dom i exemplet, Cornelius och Michelle är vad de heter.

Disneyfantasten

Hamstrar;

Goda: Roffe i Bolt

Skurkar: Nolte i Zootopia Crime Files

(och förresten, jag kom på en ond röd panda: Pamela i Zootopia Crime Files, likaså Le Rouge i samma spel)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 februari 2023 kl. 13:03:38Hamstrar;

Goda: Roffe i Bolt

Skurkar: Nolte i Zootopia Crime Files

(och förresten, jag kom på en ond röd panda: Pamela i Zootopia Crime Files, likaså Le Rouge i samma spel)
Coolt, du kom på hamstrar. Några taskiga hamstrar var även med i Djungelgänget.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 23 februari 2023 kl. 13:43:05Coolt, du kom på hamstrar. Några taskiga hamstrar var även med i Djungelgänget.
Det har du baskemej rätt i, jag hade glömt dem...

Och på tal om det;

Uttrar;

Goda: Fru Otterton & hennes man Emmitt Otterton i Zootropolis (plus deras två ungar som i filmen bara syns på foto), Sam i Zootropolis+, Marlene i Pingvinerna från Madagaskar, uttrarna i Djungelgänget

Onda: kommer inte på just nu...

(om man räknar jätteuttrar så finns även sådana i Djungeldjuret Hugo TV-serien)

Havsuttrar;

Goda: havsuttrarna i Hitta Doris

Onda: kommer inte på just nu...

(anledningen till att jag separerar dessa är att havsuttrar tillbringar nästan hela livet i vattnet trots att de kan gå på land, de sover t.o.m. i vattnet i kelp-skogar, medans andra uttrar sover på land, dessutom brukar havsuttrar oftast ligga på rygg när de simmar)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 februari 2023 kl. 13:55:17Det har du baskemej rätt i, jag hade glömt dem...

Och på tal om det;

Uttrar;

Goda: Fru Otterton & hennes man Emmitt Otterton i Zootropolis (plus deras två ungar som i filmen bara syns på foto), Sam i Zootropolis+, Marlene i Pingvinerna från Madagaskar, uttrarna i Djungelgänget

Onda: kommer inte på just nu...

(om man räknar jätteuttrar så finns även sådana i Djungeldjuret Hugo TV-serien)

Havsuttrar;

Goda: havsuttrarna i Hitta Doris

Onda: kommer inte på just nu...

(anledningen till att jag separerar dessa är att havsuttrar tillbringar nästan hela livet i vattnet trots att de kan gå på land, de sover t.o.m. i vattnet i kelp-skogar, medans andra uttrar sover på land, dessutom brukar havsuttrar oftast ligga på rygg när de simmar)
Åh... Och det var ju en till utter i Djungelgänget som var en skurk (Medelina?) och jag tänker också Flipp och Flopp från Nalle har ett stort blått hus som är bland de goda uttrarna.

Skokaka

En tröttsam stereotyp är att ekorrar brukar bli misstagna för råttor...

Skokaka

Eftersom andra primater, delfiner och späckhuggare fick några exempel så tar jag upp lemurer och övriga valar.

Lemurer:

Goda: Lemurerna från Dinosaurier, Trixie från Nalle har ett stort blått hus, Kung Julien (trots att han är egoistisk och kan ibland vara självisk), Maurice och Mort från Madagaskar, och Tangle från Sonic.

Onda: Clemson från Pingvinerna från Madagaskar.

Valar:

Goda: Valen Willie från Spela för mig, Pannan från Hitta Doris, Lester från Timon och Pumbaa, Gullan från Ice Age 4: Jorden skakar loss, och Pearl från SvampBob Fyrkant.

Onda: Monstro från Pinocchio.

Jag har även tänkt att ta upp två andra djur här också nu när jag har chansen.

Surikater:

Goda: Timon från Lejonkungen.

Onda: En surikat från ett avsnitt av Djungelgänget.

Sniglar:

Goda: Gary från SvampBob Fyrkant.

Onda: Escargoon från Kirby: Right Back at Ya!.

Disneyfantasten

Lunnefåglar;

Goda: Lunnefågeln i Svanprinsessan.

Onda: Hans i Pingvinerna från Madagaskar.